21. února 2013

STŘÍLKY 2013 - zámek

Při návštěvě Střílek jsem se byl samozřejmě podívat i na místní zámek. A k mému velkému překvapení jsem se dostal i na dvě zámecká nádvoří. Zámek je totiž nepřístupný, v soukromém vlastnictví a sídlí zde Nadace Živoucí světlo Maháprabhudíp satsang.


Tradičně začnu historií zámku, kterou jsem převzal z oficiálních stránek současného majitele na: http://www.joga.cz/. Musím uznat, že historii mají pěkně a přehledně zpracovanou, takže jsem to převzal komplet.

Historie zámku začíná v 16. století, kdy se definitivně funkce feudálního sídla přemístila z pustého středověkého hradu Střílky, vzdáleného asi 1,5 km východně od městečka, do nově vybudované tvrze či zámku přímo ve Střílkách.
Konec 16. stol.: Mikuláš Kobylka starší z Kobylí buduje renesanční tvrz. Mikuláš Kobylka mladší z Kobylí byl krajským hejtmanem v Uherské Hradišti.
1619: Adam Martinovský z Rozseče dokončil stavbu renesančního zámku, jednopatrové, dvoutraktové budovy s dominantou hranolové věže. Soudobé používání termínu tvrz vypovídá o nevelkém rozsahu feudálního sídla.
1624: Majitelem se stal rod Petřvaldských, který patřil k významné pobělohorské šlechtické elitě a nesmazatelně se vepsal do historie zámku. Tento rod měl v držení významná sídla a obce jako např. hrad Buchlov, Střílky, Žeravice, Horní a Dolní Moštěnice, Roštín, Tovačov, Cetechovice, Zástřizly. Poslední majitel z rodu Petřvaldských, Amand Antonín z Petřvaldu, přestavěl renesanční tvrz v rozlehlejší příjemné a dobře vybavené barokní sídlo. Proslul jako uměnímilovný barokní šlechtic. V jeho službách působili architekt Josef Cyrani z Bolleshausu (projektant barokní přestavby stříleckého zámku a proslulého hřbitova ve Střílkách) a sochař Gottfried Fritsche (kašna se sochou Neptuna na nádvoří zámku a sochařská výzdoba na místním hřbitově). S velkorysými stavebními úpravami zámku koresponduje i pořízení barokní okrasné zahrady.
1763: Vymírá rod Petřvaldských a zámek se stává majetkem rodu Kuenburků. Ti doplnili původní zámek o dvě nové části, převážně hospodářské a obytné budovy pro personál. Vznikl tak komplex budov sestávající ze tří sousedících vnitřních dvorů. Rozšířili zámecký areál o přírodní, krajinářský park, který obklopil původní barokní okrasnou zahradu. V zámeckém parku byl vystavěn zahradní domek doplněný zimní zahradou situovanou uprostřed stavby.
1885: Zámek koupili hrabata Herbersteinové. V té době proběhly novodobě historizující stavební akce, které vtiskly zámku dodnes určující podobu. Bylo upuštěno od přísného vedení dekorativní barokní zahrady ve prospěch rozvolněného krajinářského parku.
1912: Majitelem se stává hrabě Leopold Berchtold, ministr zahraničí Rakouska - Uherska, pán buchlovského velkostatku.
1924: Majitel dr. Zdeněk Černý, syn zemského prezidenta hraběte Jana Černého.
1945: Zámek zestátněn a adaptován na Krajský dětský domov.
Po roce 1989 byl zámek vrácen v restitučním řízení rodině Černých a na podzim roku 1994 ho odkoupila Nadace Živoucí světlo Maháprabhudíp satsang.
Zámek představuje venkovské šlechtické sídlo, originální památku dokumentující zajímavý vývoj naší renesanční a barokní architektury. Zámek je obklopen pozoruhodným přírodním parkem založeným na přelomu 18. a 19. století.
Tolik tedy kompletní přehled historie z www.joga.cz

Teď už tedy fotografie, které jsem pořídil. Jako první je pohled od autobusové zastávky

Hned na začátku oplocení je tato cedule, která napovídá, že zámek není běžně přístupný


Teď pár pohledů z ulice, na přední část zámku. Do teď to byl jediný úsek zámku, který se mi dařilo nafotit








Historie a současnost v jednom

Historie

Současnost

A tady moje prohlídka zámku vždy skončila, ale dnes jsem měl štěstí. Zkusil jsem se zeptat na vrátnici, jestli bych si nemohl udělat pár snímků nádvoří a světe div se, mohl. Podmínkou bylo, že přestanu fotit a okamžitě odejdu, když se objeví lidi z místní komunity, kteří nestojí o žádnou pozornost.
Jaká změna v přístupu !!! Dříve byl problém se jen objevit u brány s foťákem na krku.
A tak jsem tedy fotil první nádvoří





Protože nikde nebylo živáčka, pokračoval jsem na druhé nádvoří

Hlavní dominantou tohoto nádvoří je kašna se sochou Neptuna


A tady moje dnešní štěstí skončilo. Ze dveří po boku kašny vyšli na nádvoří místní, kteří nechtějí publicitu a tak jsem musel přestat a odejít. Akorát jsem se chystal na detaily. ŠKODA
Protože domluva byla jasná, tak jsem se jen otočil a udělal poslední záběry na zámecké nádvoří


Na pořízení posledních snímků jsem se samozřejmě domluvil.
Protože lidi na nádvoří zůstali, musel jsem odejít. Ale i tak jsem měl (a mám) z těch pár fotek nádvoří radost jako malé děcko.
Podle informací, které jsem dohledal, Nadace Živoucí světlo Maháprabhudíp satsang provádí již léta rekonstrukci zámku a pozoruhodného přírodního parku (přístupné jen pro účastníky jejich seminářů)

P.S: všechny moje záběry tohoto objektu najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .

9 komentářů:

  1. Moc zajímavé, nikdy jsem ve vnitř nebyla, byl tam ten DD.Ale z článku jsem pochopila, že zastávka u zámku stále je.Nevěděla jsem, že Berchtold byl ministrem školství,do Buchlovic jsem jezdila velmi často na kole, na zámku a na hradě jsem se jako dítě dozvěděla, že Berchtoldové byli velcí přírodovědci,lovci,diplomaté a v politických službách.

    OdpovědětVymazat
  2. Kdybych to zrestituovala, takl bych to nikdy neprodala. Nějaká dotace z EU by se snad sehnala a udělala bych z toho třeba rekreační a rehabilitační středisko pro děti, hypoterapie to by bylo něco.Jenže nejsem restituent a tak utřu ústa.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Ten zámecký park by mohl být taky zajímaví,tedy alespoň podle toho co píšou na svých stránkách http://www.joga.cz/strilky/o-asramu/zameckypark/

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Ta zastávka je pořád na tom malé náměstíčku u zámku. Do zámku se už asi nedostaneš,jedině že by si se přihlásila do jejich seminářů

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Restituenti asi neměli zájem nebo prostředky na opravu zámku a tak je dobře,že se o něj současní majitelé starají. Tento objekt určitě nezpustne,tak jako mnoho jiných

    OdpovědětVymazat
  6. [4]:To zní opravdu zajímavě....

    OdpovědětVymazat
  7. Jsi ukázněný fotograf, Patriku. Stejně se ti toho podařilo vyfotit ze zámku dost. Bodejť bys neměl radost!

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Musel jsem být ukázněný. Zaprvé tak zněla domluva a zadruhé bych nerad zkazil ostaním ten uvolněnější přístup

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji