3. června 2013

DRNOVICE U VYŠKOVA - zámek a stadion

Tentokrát bych vám chtěl představit některé památky v obci Drnovice. Pro dnešek jsem zvolil zámek a fotbalový stadion


Podklady k dnešnímu článku jsem převzal z WIKIPEDIE a z HRADY.CZ
Drnovice (původně se píše Drinovice) jsou obec Jihomoravského kraje ležící v centru okresu Vyškov s 2369 obyvateli. Nachází se na úpatí Drahanské vysočiny a úrodné nížiny Vyškovské brány v nadmořské výšce pohybující se mezi 270 - 290 m n. m. Nad obcí ční kopec Chocholík (s rozhlednou) s nadmořskou výškou 366 m n. m. a vesnicí protéká potok Drnůvka. Historie obce je úzce spjata s račickým panstvím, ke kterému po dlouhou dobu náležela. Je zde barokizovaný kostel sv. Vavřince, zámek postavený baronem Mundym na konci 19.století a další historické památky.

ZÁMEK na návsi nechal v letech 1866-1868 postavit baron Jan Mundy, který drnovický statek koupil kolem roku 1832, kdy v celém kraji řádila cholera. V samotných Drnovicích zemřelo tohoto roku 82 lidí. Po smrti barona Mundyho je zámek pronajat zemskému výboru, který v roce 1899 na zámku zřídil chudobinec pro 80 mentálně postižených žen. Chudobinec byl svěřen do správy sestrám řádu sv. Františka. Zámecká konírna byla za jejich působení přestavěna na kapli sv. Alžběty, která však byla přístupná i veřejnosti. Po II. světové válce, dne 1. července 1947, byl ústav zrušen a zámek získala obec, která postupně provedla četné úpravy objektu. Z kaple se stal kinosál, zámecká zahrada byla upravena na dětské hřiště. Byla zde zřízena i mateřská školka. V současné době slouží budovy zámku zejména jako sídlo místního obecního úřadu a restaurace

Drnovice (okr.Vyškov) - zámek 19.3.2008




Drnovice (okr.Vyškov) - zámek 18.5.2013










STADION byl slavnostně otevřen 4.září 1955. V průběhu následujících let došlo k rozšíření hrací plochy a k vybudování ochozů. V roce 1970 byla započata stavba nové tribuny a přilehlých tenisových kurtů, též hřišť na volejbal. V posledním ročníku československých soutěží skončil místní fotbalový klub na druhém místě a postoupil do české nejvyšší soutěže. Ve stejném roce byla zahájena výstavba nové hlavní tribuny, která byla dokončena o sezónu později. V roce 1996 pokračovala modernizace stadionu, byla otevřena nová tribuna B. O rok později se pokračovalo ve změnách, především došlo k úpravě interiéru na tribuně B, připravovala se instalace sedaček s opěrkami v sektoru nekrytého prostoru tribuny A a tribunách C a D, které byly doposud určeny ke stání. Po všech úpravách měla kapacita stadionu činit 8 000 sedících diváků. V roce 2001 byly tribuny za oběma brankami osazeny sedačkami, celková kapacita drnovického stadionu se smrskla na necelých 7 000 míst k sezení.
V současnosti stadion chátrá
A proč to přidávám na tyhle stránky ??? Podle mě je to taky památka, i když hlavně na politiku a podnikání v devadesátých letech

Drnovice (okr.Vyškov) - stadion 18.5.2013




A to je pro dnešek vše.
Příště vám představím něco klasičtějšího, a to kostel sv. Vavřince v Drnovicích.
Zatím se mějte fajn a já se zase podle možností ozvu

24 komentářů:

  1. Je to zvláštní pocit vidět známá místa jinýma očima. Já jsem vlastně zámek za zámek ani nepovažovala, prostě se říkalo "kulturák" A na nádvoří zámku jsem nikdy nebyla.Že bylo za kulturákem hřiště jsem věděla a po vybudováni tribun a zvelebení se stadion nedal přehlédnout. Nikdy jsem tam ale nebyla a proto děkuji za nahlédnutí. Obec žije i docela bohatým kulturním životem. když jsem tam byla naposledy, dověděla jsem se, že mají i ochotnický divadelní klub a hraje v něm i místní pan farář a to prý dokonce v některé hře  milovníka.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já jsem Ti říkal,že víš o Drnovicích víc než já.Moje informace jsou převzaté z internetu,kdežto Ty máš vzpomínky a drby přímo z místa   

    OdpovědětVymazat
  3. Je docela úsměvné, že jsi zařadil mezi památky u stadion, ale to zdůvodnění beru, i když mám přece jenom raději ty památky trochu víc historické. Zámek má zajímavou minulost i přítomnost.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Příště bude kostel,tak to snad napravím

    OdpovědětVymazat
  5. Zámek je krásný. Je pěkně opravený. Má zřejmě i hezký dvůr.

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkné fotečky.. A krásná obloha - a tu tady máme dneska první den taky! Už jsme málem zapomněli, jak vypadá...

    OdpovědětVymazat
  7. Nejdřív mě překvapila kombinace zámku se stadionem, ale tvoje vysvětlení beru, Patriku!   

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Ještě aby ten zámek nebyl opravený,když v něm sídlí obecní úřad a hospoda

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Fotky z Lulče i Drnovic jsou z 18.5.2013,to jsem byl po dlouhé době alespoň na odpoledním výletu.A jak to tak vypadá,tak do prázdnin asi na posledním

    OdpovědětVymazat
  10. [12]: Taky teď dávám na blog fotky z 18. 5., to bylo ještě krásně!

    OdpovědětVymazat
  11. Nejprve jsem si říkala, že o Drnovicích u Vyškova nemám ani potuchy, protože tamní kraj skoro vůbec neznám a teď, když vidím ten krásný stadion mi došlo, že jsem určitě slyšela o FC Drnovice. Vše je v moc pěkným stavu, vč. kostela (další článek). U toho se mi líbí kombinace kamenných opěr s omítnutým zdivem....moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
  12. [14]: Myslím,,že o této obci slyšela většina lidí jen díky fotbalu.

    OdpovědětVymazat
  13. Od mé poslední návštěvy přibyla spousta článků a fotek - nádherných jako vždy. To počasí na focení si vždycky objednáváš? Mohla bych poprosit o kontakt, kde objednávky udělat ?

    OdpovědětVymazat
  14. [16]: To jsou všechno fotky z jednoho odpoledne.To, že jsem měl zrovna volno, když bylo tak krásně je jen náhoda

    OdpovědětVymazat
  15. Stadion možná není historická památka, ale patří ke kultuře místní vesnice, a stavba jako taková stojí za upozornění.

    OdpovědětVymazat
  16. [18]: Ten stadion Drnovice proslavil určitě ze všeho nejvíc

    OdpovědětVymazat
  17. My jsme kdysi na stadionu v Drnovicích byli, když synové hrávali žákovský fotbal. Je opravdu krásný.

    OdpovědětVymazat
  18. zajímavé, nejkrásnější je modrá obloha nám se jí jaksi nedostává....

    OdpovědětVymazat
  19. [21]: Počítám,že v tuto dobu se už situace změnila k lepšímu

    OdpovědětVymazat
  20. [14]:Stím stadionem se pletete je v něm voda a plesniví.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji