22. listopadu 2013

Vrchní Orlice - kostel sv.Jana Nepomuckého a hřbitov

Dnes bych vám chtěl představit předposlední z kostelů, které jsem navštívil při letošní návštěvě Orlických hor.
A tentokrát jsem byl až na půdě



Vrchní Orlice byla od roku 1603 samostatná obec, dnes osada nacházející se mezi Bartošovicemi a Neratovem v Orlických horách, na česko - polské hranici. První písemný záznam o Vrchní Orlici pochází z roku 1567. Do roku 1945 převažovalo ve Vrchní Orlici německé obyvatelstvo. Odsunem Němců, došlo k vylidnění a k následné zkáze dříve prosperující vesnice. Do dnešní doby se zachoval pouze kostel a dvě rekreační chalupy, původně jedna byla kovárnou a druhá kolařstvím. Zbývající usedlosti byly srovnány se zemí.
Dominantou Vrchní Orlice je devastovaný kostel sv. Jana Nepomuckého, který vznikl přestavbou původní hřbitovní kaple, stavitelem Karlem Antoniem Reinem v letech 1708 - 17012. Jedná se o stejného stavitele, který se podílel na stavbě poutního barokního kostela v nedalekém Neratově. Kostel v Orlici je jednolodní obdélníková stavba, se sedlovou střechou a s půlkruhovým presbytářem na východní straně a kostelní věží na straně západní. Z původního vybavení kostela se do dnešních dnů dochovaly dvě řady lavic.
Orlický kostel byl v roce 2012 prohlášen za kulturní památku. Od roku 2011 probíhají stavební práce na záchranu kostela s podporou farnosti v Neratově, Sdružení Neratov, MAS Splav a dalších subjektů. Kostel je běžně přístupný. Bohoslužby se v kostele konají na svátek Jana Nepomuckého. Jinak je interiér kostela využíván k pořádání tematických výstav a hudebních koncertů.


Vrchní Orlice - kostel sv. Jana Nepomuckého 31.8.2013
































Všechny moje fotografie tohoto kostela najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .

Tento kostel jsem si prohlédl opravdu důkladně a doufám, že se ta prohlídka líbila i vám.
Příště se podíváme na poslední místo, které jsem navštívil v rámci letošní dovolené v Orlických horách a to na kostel v Bartošovicích

11 komentářů:

  1. Jéjda jéjda, ten kostel moc utěšeně nevypadá o to víc jsem překvapená, že se v něm konají i bohoslužby. Jak je o mě ale známo, tak se mi omšelé kostely líbí a už dnes je vidět, že jednou to bude stavba hodna titulu kulturní památka.

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem si ho po cestě všimla, právě ta schátralost mne zaujala. Jen jsem netušila že se dá až takhle dokonale prolézt

    OdpovědětVymazat
  3. Touhle cestou jsme se také vraceli dom. Přes Bartošovice

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Řekl bych,že tento kostel má velikou šanci na lepší časy.O jeho opravu se totiž stará sdružení,které opravuje i Neratov   

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Kostel je opravdu úplně celý volně přístupný   

    OdpovědětVymazat
  6. Kostel je v zuboženém stavu. Snad se dočká opravy.

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Vypadá to,že má velkou šanci.Starají se o to zkušení lidé

    OdpovědětVymazat
  8. Jůůůů, tady si zub času pořádně zahlodal, Patriku! Jak ale vidím, na tomhle místě bych se pěkně vyřádila. Uvnitř i venku je spousta fotogenických detailů a zátiší. Pokud se podaří dát kostel dohromady, bude to skvost.

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: Tam by ses určitě vyřádila. Kostel stojí úplně na samotě a i okolní krajina je parádní.Jen to počasí by se muselo trošku snažit   

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Třeba se to jednou podaří.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji