8. listopadu 2014

Kostel Nejsvětější Trojice v Brně - Králově Poli

Dnes bych vám chtěl představit podrobněji další z brněnských kostelů


Kostel Nejsvětější Trojice se nachází v brněnské městské části Brno-Královo Pole v Božetěchově ulici. Ke kostelu těsně přiléhá komplex budov, původně kartuziánský klášter, v současné době se zde nachází areál Fakulty informačních technologií VUT.
Kostel spolu s klášterem založil roku 1375, tři měsíce před svou smrtí (12. listopadu) téhož roku, moravský markrabě Jan Jindřich spolu se svou čtvrtou manželkou Alžbětou Oettigenskou a svými syny Joštem, Janem Soběslavem a Prokopem; posledně jmenovaný je v Andělské kapli kostela pohřben.
Zakládací listina je datována k 13. srpnu roku 1375. Stavba kostela i kláštera probíhala zhruba do roku 1387. Původně gotický kostel byl v 2. polovině 18. století přestavěn do barokní podoby. Uvnitř se barokní umění uplatnilo jednak v bočních kaplích, jejichž stěny vymaloval v letech 1766-1779 Franz Anton Maulbertsch, jednak ve výbavě hlavního prostoru. Kromě bohatě vyřezávaných chórových lavic z počátku 17. století přibyly v 60. letech následujícího století hodnotné oltáře, kazatelna a obrazy dvanácti apoštolů od Josefa Sterna.
Podobně jako ostatní brněnské kostely, i kostel Nejsvětější Trojice s klášterem byl v průběhu let, zejména ve válkách, mnohokrát i vážně poškozen. Za více než čtyři století své existence klášter dvakrát vyhořel snad vlastním zaviněním (poprvé po zhruba patnácti letech po dokončení první stavby), třikrát byl vydrancován a zapálen husity, jedenkrát byl zapálen a rozbořen uherskými vojsky, jedenkrát byl vydrancován stavovskými vojsky, třikrát vojsky švédskými, jedenkrát vojsky pruskými. Roku 1782 byl klášter za Josefa II. zrušen a později přeměněn na kasárna.
Kostel pak sloužil jako farní pro obyvatele Králova Pole a okolních osad.
V současnosti je královopolský kartuziánský klášter s kostelem Nejsvětější Trojice jedinou dochovanou kartouzí na českém území.
zdroj informací : cs.wikipedia.org


Kostel Nejsvětější Trojice v Brně - Králově Poli 16.4.2014

































A to je pro dnešek vše. 
Všechny moje snímky tohoto kostela najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .

Tímto článkem se zapojuji do dalšího kola Soutěže o nejhezčí sakrální stavbu u VendyW


10 komentářů:

  1. Kostel je to krásný, ale uvnitř jsem nikdy nebyla, ač z Lesné je to coby kamenem dohodil.

    OdpovědětVymazat
  2. To je nádherná stavba, Patriku!

    OdpovědětVymazat
  3. Patriku, to je nádhera. Čelní stěna do oblouku působí jako otevřená náruč. A ty skvostné detaily. Zatím bych řekla, že tohle je kostel, který mne zaujal ze všech, co už jsem viděla nejvíce.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Uvnitř brněnských kostelů jsem byl málokdy a když už,tak jen v těch velkých a známých.V tomto byly dveře zamčené

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Soutěž u VendyW si nenechám ujít nikdy, a když jsem neměl nový příspěvek,tak jsem sáhnul do starších.Není nutné nominovat novinky   

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Děkuji za slova chvály Chytil jsem dobré světlo a to se pak fotí samo,však to znáš   

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Tak to je velká pochvala od někoho,kdo navštěvuje kostely po celé republice! Díky

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Já vím, ale ráda bych něco nového měla.

    OdpovědětVymazat
  9. Tak jsem se při hodnocení dostala opět k tomuto krásnému kostelu a dávám mu hlas, opravdu se mi líbí.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Tak to jsem rád a děkuji   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji