13. listopadu 2014

PAMÁTKY BRNĚNSKÝCH ČÁSTÍ - Ivanovice

Dnes bych vám chtěl představit památky, které jsem objevil v brněnské katastrální části Ivanovice


Ivanovice (německy Eiwanowitz) jsou městská čtvrť a katastrální území, a od 24. listopadu 1990 pod názvem Brno-Ivanovice také městská část o rozloze 244,61 ha, rozkládající se na severním okraji statutárního města Brna západně od železniční tratě z Brna do Prahy, při východním okraji zalesněných kopců Přírodního parku Baba. K Brnu byla obec Ivanovice u Brna připojena 26. listopadu 1971.
Ivanovice mají dodnes vesnický charakter. Od 70. let 20. století dochází v Ivanovicích k rozvoji rodinné zástavby, která na přelomu 20. a 21. století dosáhla k severní hranici katastru, kde na ni plynule navazuje rodinná zástavba sousední obce Česká.
Území městské části Brno-Ivanovice hraničí na východě s městskými částmi Brno-Jehnice a Brno-Řečkovice a Mokrá Hora, na jihu s městskou částí Brno-Řečkovice a Mokrá Hora, na západě s obcí Jinačovice, a na severu s obcí Česká.


Při toulkách touto brněnskou katastrální částí jsem sice objevil následující památky, ale informací o nich se mi mnoho sehnat nepodařilo. Třeba časem někdo údaje doplní...


Kříž na ulici Mácova v Brně - Ivanovicích
O tomto kříži se mi nepodařilo zjistit nic víc, než je napsáno přímo na něm. Tedy :
TENTO KŘÍŽ BYL OBNOVENÝ V ROCE MILÉNIA. PŘEDKŮM I NÁM VŽDY UKAZOVAL TU SPRÁVNOU CESTU VÍRY A CTI.
L.P. 2000
Kříž na ulici Mácova v Brně - Ivanovicích 19.3.2014





Kříž na ulici Sychrov v Brně - Ivanovicích
Na tomto kříži si můžeme přečíst že :
K VĚTŠÍ CTI A SLÁVĚ BOŽÍ VĚNUJE OBEC IVANOVICE U BRNA. L.P. 1934
Já ještě dodávám, že naposledy byl opravován v roce 2013
Kříž na ulici Sychrov v Brně - Ivanovicích 19.3.2014





Kříž na ulici Pokorova v Brně - Ivanovicích
Na tomto kříži je napsáno toto:
NEPLAČ V BOLU, NENAŘÍKEJ, PŘISTUP JENOM SMĚLE BLÍŽ. JISTOU POMOC A ÚTĚCHU POSKYTNE TI SVATÝ KŘÍŽ.
NA PAMÁTKU SKONČENÍ DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY R.1945 VĚNUJÍ OBČANÉ IVANOVIC
Kříž na ulici Pokorova v Brně - Ivanovicích 19.3.2014





Pomník Obětem světových válek v Brně - Ivanovicích
Tento pomník je umístěn v parku na ulici Mácova (u autobusové zastávky) od roku 1923. Tehdy byl věnován PAMÁTCE ZAHYNULÝCH VE SVĚTOVÉ VÁLCE 1914-1918
Po 2. světové válce byl pomník rozšířen o žulovou desku věnovanou PAMÁTCE OBĚTÍ NĚMECKÉ PERSEKUCE A DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY V LETECH 1939-1945
V roce 2009 byl pomník opraven a původní mramorové desky byly nahrazeny novými. Od původní podoby se liší jen v drobných úpravách textu a v řádkování.
Pomník Obětem světových válek v Brně - Ivanovicích 19.3.2014






Víc památek jsem v této katastrální části Brna neobjevil. Záměrně ale nezařazuji budovy, kterým chci časem věnovat jiný projekt. Pokud přesto víte o nějakém dalším objektu, který zde není uveden, budu velice rád za každou informaci.

Přesnou lokaci všech objektů, které jsem zde uvedl, můžete najít v turistické části mapy.cz , které jsem jako vždy aktualizoval

14 komentářů:

  1. Je chvályhodné, že se obyvatelé Ivanovic o ty kříže starají a opravují je a docela mě překvapil ten památník, kde bylo využito už stávajícího k uctění padlých i z II.světové války. Ale proč ne, památník s českým lvem, je hezký.

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím že to spojení poděkování obětem válek je vcelku logické, když  tím nijak pomník neztratil na kráse.....

    OdpovědětVymazat
  3. Ivanovice mi něco říkají, ale ty na Hané, což jsem si hned uvědomila. Tyhle jsou částí Brna.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: S potěšením musím konstatovat,že kříže i další drobné památky se v Brně poslední roky opravují docela často

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Taky mě toto řešení připadá logické a docela povedené

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: V Brně je ještě katastrální část a ta se jmenuje Brněnské Ivanovice.A v té jsem dokonce do svých pěti let bydlel ! Její památky ještě nafocené nemám,ale počítám,že v zimě to napravím

    OdpovědětVymazat
  7. Líbí se mi, jak jsou kříže pěkně opravené. Také se mi líbí verše (nebo jak to nazvat) na prvních dvou křížích.

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkně zdokumentované. Všimla jsem si na svých cestách, že hodně pomníků a památníků věnovaných obětem I. světové války bylo rozšířeno o památku padlým ve II. světové.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Myslím,že to nejsou verše,ale spíše věnování či vzkaz budoucím generacím.Ovšem možná se pletu,protože oblast víry je mi nějak vzdálená

    OdpovědětVymazat
  10. [8]: Určitě to rozšíření bylo jednodušší než stavba památníků nových.A navíc mohli lidé vzpomínat na padlé v obou válkách na jednom místě   

    OdpovědětVymazat
  11. [6]: Nenašla, Patriku, to bych se musela po Třebíči vypravit ve všední den pěšky, a na to mi nezbývá čas a vlastně ani chuť.

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Moc bych se netěšila, být tebou, do jara na to určitě zapomenu.   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji