21. listopadu 2014

Sousoší sv. Trojice u kostela na ulici Pohankova v Brně - Líšni

Při svých toulkách Brnem občas narazím na památku, která si podle mého zaslouží trošku větší prostor na představení, než kolik jim můžu věnovat v přehledech celé části. Zatím jsem představoval kostely a kaple, ale dnes jsem se rozhodl, že představím něco jiného


Jedná se o sousoší Svaté Trojice, které stojí za kostelem sv. Jiljí na ulici Pohankova v Brně - Líšni.
Při hledání informací o tomto díle jsem narazil na tradiční problém. Tím myslím to, že informací je minimum a navíc všude stejné. Většinou jsem našel jen to, že sousoší pochází z roku 1725 a vytvořil ho asi (pravděpodobně) Antonín Riga.
Tak jsem zkusil najít informace o jeho díle a našel jsem na Wikipedii tohle:

"Druhé sousoší Nejsvětější Trojice vytvořil v Brně - Líšni za kostelem sv. Jiljí. Toto sousoší je značně poškozeno, tudíž nelze dobře popsat styl a původní vzhled díla. Riga ho nejspíš vytvořil r. 1725 ve spolupráci s dalším sochařem, možná to byl Antonín Schweigl, který v této době pracoval v Rigově dílně. Opět využil hranolovitý podstavec s volutovými křídly, kolem něj je balustráda. Ze soklu vyrůstá oblačný sloup s andílky, na jehož vrcholu spočívá sousoší Boha Otce, Syna a holubice. U paty sloupu stojí P. Maria Immaculata a po jejích bocích klečí andělé."

Poslední informaci, kterou jsem na internetu našel je to, že sousoší bylo zapsáno do seznamu nemovitých památek 3.5.1958

Sousoší sv. Trojice u kostela v Brně - Líšni 15.2.2014






Sousoší Sv. Trojice u kostela na ulici Pohankova v Brně - Líšni 28.4.2014














A to je pro dnešek vše.
Doufám, že se vám i tato památka líbila

14 komentářů:

  1. Pěkný kostel, jezdíváme okolo, ale uvnitř jsem nikdy nebyla.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Kostel jsem ukazoval letos v dubnu a mám tam i pár záběrů z interiéru   

    OdpovědětVymazat
  3. Sousoší je nádherné a skvěle vyfocené Patriku. Moc se mi líbí detaily, pěkně jsi je všechny zdokumentoval.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Informace čerpám z internetu,ale je pravda,že někdy prostě nejsou.Když jsem začal s tímhle projektem,tak moc ucelených stránek neexistovalo,ale za tu dobu se pár zajímavých stránek objevilo.Docela dobrá je Encyklopedie dějin města Brna,ta se hodně rozrůstá a obsahuje spoustu zajímavých informací.Ale není to tak přehledné jako moje články   

    OdpovědětVymazat
  5. To už ho mezitím ale opravili ne? Nepřipadá mi že by bylo nějak zdevastované....

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: To je právě ono, Patriku, jde o přehlednost, mimo jiné!

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Já tam taky žádné poškození nevidím,ale nejsem odborník

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Zkusím to udržet v takovém stylu jak to dělám doteď,ale některé čtvrti mají památek tolik,že to budou hodně dlouhé články

    OdpovědětVymazat
  9. To je moc hezké sousoší i když tedy sochař porušil druhé přikázání a zobrazil Boha a to dokonce ve všech jeho třech podobách.    A taky mi vůbec nepřipadá jako poničené, možná nemají ve Wikipedii nejaktuálnější informace a někdo jim mezi tím to sousoší opravil.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: To je možné,že ta informace o poničení není nejaktuálnější,ale článek z kterého jsem to převzal pojednává o díle a životě autora.Předpokládám,že takový druh článků už se později neaktualizuje   

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Nevadí, ty to zvládneš a my taky.

    OdpovědětVymazat
  12. [7]: tak to třeba už od té doby opravili

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji