26. září 2016

Dolní Morava - Stezka v oblacích 7.8.2016

Dnes vám chci představit unikátní vyhlídkovou stavbu, která stojí cca 2 km východně od obce Dolní Morava, poblíž chaty Slaměnka pod vrcholem Slamníku v masivu Králický Sněžník.


Stezka v oblacích se nachází v blízkosti horské chaty Slaměnka, nedaleko horní stanice lanovky Sněžník v nadmořské výšce 1116 metrů. Ambiciózní projekt za cca 100 mil. Kč zde nechala vybudovat a zafinancovala společnost Sněžník (provozovatel moderního skiareálu Dolní Morava).
Samotná Stezka v oblacích je vysoká 55 metrů a představuje různě propletené chodníky (o délce téměř 750 metrů), které jsou součástí unikátní konstrukce, kombinující dřevo s ocelovými prvky. Autorem projektu celé stavby je architekt Zdeněk Fránek, boskovický rodák a současný děkan Fakulty umění a architektury na Technické univerzitě v Liberci. Zhotovitelem nevšední stavby je firma Taros Nova s.r.o. z Rožnova pod Radhoštěm.
Konstrukce je vyrobena z 300 m3 modřínového lepeného lamelového dřeva a 250 m3 hoblovaných hranolů (modřín pochází z Rakouských Alp a rostl v nadmořské výšce nad 1 000 m.n.m.), cca 40 tis. ocelových prvků o váze 380 tun a 280 m3 betonu. Věž je kotvená pomocí patek a mikropilot, které jsou zapuštěny až 6,5 m do skalního masivu a odolá vichřici o síle až 200 km/h. V případě dobrých povětrnostních podmínek může být ve věži rovnoměrně rozmístěno až 4 000 lidí.
Stezka je bezbariérová, na vrchol se tak dostanou i lidé na invalidních vozících a s kočárky.
Stavba stezky byla zahájena na jaře 2015. Původně se plánovalo její zpřístupnění ve druhé polovině léta, ale termín musel být odsunut díky červencové větrné bouři a složitosti originální stavby. Návštěvníkům se tak poprvé otevřela v sobotu 5. prosince 2015.
Pro milovníky dobrodružství a zábavy je na stezce několik adrenalinových atrakcí jako odpočinková síť, tzv. "kapka", tobogán nebo rukáv (podrobnosti uvedu u fotografií), ale hlavním lákadlem je funkce rozhledny, která nabízí výhledy na celý masiv Králického Sněžníku, údolí řeky Moravy, hlavní hřeben Jeseníků, Suchý vrch i vzdálené Krkonoše.

Tolik informace, které jsem převzal ze stránek : www.dolnimorava.cz a www.turistika.cz a rozhledny.webzdarma.cz


Přesto (a nebo spíše právě proto), že je to stavba gigantická, její nafocení nebylo zrovna jednoduché. Snad budou pořízené snímky dostatečně informační

Dolní Morava - Stezka v oblacích 7.8.2016






























Hlavním lákadlem jsou samozřejmě rozhledy, které nabízí samotná rozhledna i její nejbližší okolí



























A to by bylo z této mohutné stavby fotograficky tentokrát vše.

Ale ještě přidávám pár informací, tentokrát čerpaných z vlastních zkušeností:
1) měl jsem naplánovaný přístup k rozhledně za použití lanovky, ale k místu nástupu jsem se nedostal, protože bylo celé údolí plně obsazené auty a tak nás nechali zaparkovat na louce vysoko nad hlavní cestou. Myslel jsem, že když už jsem tak vysoko, nebude výstup zas tak zlý. Omyl !!! Je to pěkně náročný výstup a cestu nahoru pěšky doporučuji pouze zdatným jedincům
2) přestože je udáváno (a to je pravda), že rozhledna je bezbariérová, tak přístup k ní je možný pouze lanovkou. Pěší cesty stěží zvládnou terénní kočárky tlačené zdatnými jedinci
3) připravte se, že návštěva Stezky v oblacích není zrovna levná záležitost. Vstupné (s lanovkou tam a zpět) je 350,- Kč (děti 190,- Kč, rodinné 790,- Kč), samotná stezka bez lanovky přijde na 200,- Kč (děti 120,- Kč, rodinné 500,- Kč). Kdo se chce svézt na tobogánu, připlatí si 50,- Kč za jízdu (5 jízd je za 200,- Kč). O občerstvení a dalších vedlejších výdajích ani nemluvím
4) pokud se sem vydáte v pěkný den (tak jako my), musíte počítat s velkým počtem lidí, což výlet značně časově prodlouží (čekání na lístky, na lanovku nahoru i dolu,....)

Přes všechny "menší" komplikace, které jsem tu teď uvedl, můžu za sebe návštěvu jen doporučit. Rozhledna i výhledy určitě za to stojí

Všechny moje snímky z této stavby najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE

21 komentářů:

  1. To je parádní, o stezce vím, ale nikdy jsem tam nebyla, ovšem, je to skvělý****

    OdpovědětVymazat
  2. Z naší rodiny už tam byl syn i dcera. Jámám smůlu, protože manžela tam nedostanu neboť výšky nejsou nic pro něj. Tak já bych jen potřebovala aby tam se mnou zajel a pak si klidně dvě hodinky může sedět dole...

    OdpovědětVymazat
  3. Tý jo Patriku, to je bomba! Byla jsem na stezce na Lipně a tenkrát jsme tam vystáli pořádnou frontu, to vy jste měli trochu volněji, ovšem ta stezka v Dolní Moravě je lepšííí. Zdá se mi vyšší a členitější a ta možnost vlézt do sítě musí být pořádný adrenalin. Jsi odvaha!   

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to je bomba! Jen si nejsem jistá, jestli bych tu výšku zvládla.   

    OdpovědětVymazat
  5. Už jsem o tom slyšela. Stavba obdivovaná a zatracovaná. Mně se líbí. A nejvíc se mi líbí tobogán, rukáv a ta síť. No prostě paráda a až budu poblíž, navštívím zcela určitě.

    OdpovědětVymazat
  6. Nádhera! :) Při pohledu na síť v kapce mi naskočila husina :)). Ale asi bych do  kapky taky vlezla. Kdyby ne, pak by mě to určitě mrzelo :). A díky za všechny informace. Možná se tam někdy dostanu a budou se mi hodit :).

    OdpovědětVymazat
  7. Na tuhle stezku se chystám už chvíli, ale mám obavy, že to nezvládnu. Je to mnohem šílenější než ta šumavská. Tam mi to nic nedělalo, protože hlavní nosná konstrukce je sále okolo stezky, lépe řečeno, stezka vede uvnitř konstrukce. Tady se oblouky vydají mimo. A také se mi zdá užší. Což mi možná bude dělat potíže. Každopádně bych to chtěla zkusit.

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Návštěvu můžu jen doporučit

    OdpovědětVymazat
  9. [2]: Já vím, máš to s tím cestováním těžký Třeba by ho zajímaly válečné bunkry,které odtud nejsou daleko   

    OdpovědětVymazat
  10. [3]: Na té v Lipně jsem ještě nebyl,ale už jsem o tom hodně slyšel.Třeba se jednou zadaří   

    OdpovědětVymazat
  11. [5]: Už jsem o tom četl jako o "vředu v horách",ale mě se to docela líbilo.Ovšem je pravda,že nevím,jak to ruší pohledy z jiné části hor

    OdpovědětVymazat
  12. [6]: Já bych zkusil i ten tobogán a rukáv,ale nesl jsem batoh, takže to nešlo. Příště ale vyzkouším i tohle   

    OdpovědětVymazat
  13. [7]: Je to zvláštní pocit,když se takhle procházíš a vidíš tu dálku okolo.Ne nadarmo se to jmenuje Stezka v oblacích Rozhodně jsem se tam cítil lépe jak na kdejaké "klasické" rozhledně

    OdpovědětVymazat
  14. [9]:Hlavne by ho bavilo sedet u piva....

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Je fakt, že se tam člověk může procházet. Ale když začne foukat vítr, tak to asi v oblacích moc příjemné nebude.

    OdpovědětVymazat
  16. Je to úžasná stavba, a ten výhled, to musí být něco nádherného, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Nahoru se dá vyjet lanovkou a potom už je to jen procházka po mírně se zvedající lávce   

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Díky za útěchu, Patriku, ale lanovku taky nemusím.   

    OdpovědětVymazat
  19. Fotky zajímavé, ale ta stavba je strašná. Takové pěkné místo to bez ní a té nové sjezdovky bylo :(

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: Bohužel to nemůžu posoudit,protože dřív jsem tam nebyl,ale je mi jasné,že tento objekt pro svou velikost působí rušivě.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji