19. února 2018

Nové Hrady u Litomyšle - drobné památky a zbytky hradu

Dnes vám chci ukázat poslední série snímků, které jsem pořídil 22.7.2017 v Nových Hradech



V Nových Hradech jsem se společně s rodinou zastavil při cestě na dovolenou. Původně jsem chtěl dceři ukázat pouze zámek, o kterém jsem jí v minulosti několikrát vyprávěl, a pokračovat v cestě na Kokořínsko. Netušil jsem, že se jí i ženě toto místo natolik zalíbí, že tu strávíme několik hodin. Kdybych toto věděl, tak jsem si nachystal podklady a pokusil se nafotit i všechny drobné památky v této obci. Takto jsem zachytil jen to, na co jsem náhodou narazil


Nové Hrady u Litomyšle - socha sv. Jana Nepomuckého
Plastika stojí přímo naproti vchodu do areálu kostela sv. Jakuba, jen přes silnici, která vede do obce Luže. O tomto díle se mi dlouho nedařilo najít nějaké informace, ale nakonec jsem si na stránkách pamatkovykatalog.cz přečetl toto :
Vrcholně barokní, autorsky neurčená světecká socha z r. 1727, nadprůměrné úrovně. Neobvyklé ikonografické provedení světce s paladiem, za nímž se vznáší anděl v podobě eféba.
Plastika z tvrdého pískovce je umístěna na upraveném prostoru lichoběžníkovitého tvaru, vyzděném z pískovcových kvádříků. Postava světce je umístěna na horní desce čtvercového půdorysu, hranolového soklu s opřenými volutami na bocích, s profilovanou patkou. V přední stěně podstavce je prosklená prostora relikviáře ve tvaru osmicípé hvězdy. Za postavou světce se vznáší anděl s rozepjatými křídly, do pasu zahalen světcovým rozevlátým šatem. Dílo je památkově chráněno od 3.5.1958

Nové Hrady u Litomyšle - socha sv. Jana Nepomuckého 22.7.2017








Další sochy, které jsem nafotil, stojí po stranách před mostem, kterým se přichází k zámku. Bohužel o nich se mi nepodařilo najít žádné informace a tak přikládám pouze fotografie

Nové Hrady u Litomyšle - sochy před mostem k zámku 22.7.2017








Poslední místo, které jsem v Nových Hradech nafotil, je původní hrad, který stál na návrší nad zámkem. O něm jsem se na stránkách pardubice.idnes.cz a www.hrady.cz dočetl zhruba toto:

Nový Hrad nad dnešním zámkem postavil po husitských válkách hejtman Zdeněk Kostka z Postupic, důvěrník Jiřího z Poděbrad. V první polovině 16. století se mu vyhnula vlna opouštění nepohodlných starých sídel, centrem panství byl až do vypálení Švédy roku 1645 a obyvatelný byl ještě roku 1750. V té době se noví majitelé panství hrabata Horbuval-Chamare rozhodla postavit přímo pod hradem nové reprezentativní rokokové sídlo, pro nějž byl starý nevyhovující hrad vítaným zdrojem stavebního materiálu. Na stavbu nového zámku byl postupně rozebrán téměř celý hrad, do dnešních dní se dochovalo pouze torzo obvodové hradby. Bohužel se nedochovala ani dokumentace či zobrazení hradu, protože si Chamaré, když odcházeli z Čech, vzali všechny rodinné archivy s sebou.
Podoba hradu je díky jeho téměř úplnému rozebrání čitelná jen v náznacích. Protáhlý pětiúhelník hradu (osy cca 70 a 90 m) byl obklopen valovým opevněním o šířce kolem 20 metrů. Za ním následovala 1,4 metrů silná hradba se zaoblenými rohy. Jediným dochovaným zbytkem hradu je severozápadní cca 20 metrů dlouhý úsek této hradby s dochovaným lícem a narušenou korunou zdiva. Na vnějším líci jsou dochovány zbytky malty a otvory po kůlech samonosného lešení. Uvnitř hradby byl umístěn polygon jádra o kratší ose cca 27 m dochovaný zčásti ve valovitých tvarech, které by snad mohly skrývat zbytky zdiva.
V roce 2017 mělo probíhat nové mapování základů starého hradu a plánuje se jejich obnažení tak, aby návštěvníci mohli získat představu, jak vypadal původní hrad. Rovněž se plánuje, že se v místě bývalého nádvoří postaví nová zděná rozhledna !!!

Nové Hrady u Litomyšle - zbytky hradu 22.7.2017









A to by bylo z mé návštěvy Nových Hradů v roce 2017 vše. Víc zdejších zajímavostí se mi zachytit nepodařilo.

Vzhledem k tomu, jakým způsobem se zvelebuje zdejší zámecký areál jsem ovšem přesvědčený, že toto nebyla moje poslední návštěva. Kdo ví, třeba se příště už budu moci na vše podívat z nové rozhledny. Každopádně na návštěvu Nových Hradů si určitě vyhradím víc času

8 komentářů:

  1. Díky za tyto pohledy. K tomu hradu jsem skoro došla, ale nakonec jsem sešla, myslela jsem, že je to jen pár kamenů a ono je to dokonce zídka. Sv. Jana Nepomuckého jsem takto podrobně nefotila, takže opět nový pohled.

    OdpovědětVymazat
  2. Na tu rozhlednu se těším, je fakt že tam bude docela dobrý rozhled....

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Zbytky hradu se špatně fotí,protože jsou zarostlé a moc jich není. Uvidíme jak se to tam změní po plánovaných úpravách   

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Taky si myslím,že by mohla poskytnout zajímavé pohledy

    OdpovědětVymazat
  5. Socha sv.Jana Nepomuckého je opravdu krásná. Při pohledu na ní jsem si vzpomněla na Hanku - sceneryphoto, která na svých toulkách tyto fotila a měla jich ve svém fotoarchivu desítky. Tato ji tam možná chybí.   

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Vím,že Hanka v Nových Hradech byla,ale jestli nafotila i tohoto sv.Jana Nepomuckého do sbírky, to už si nepamatuji. Ale je pravda, že pokaždé, když nějakou sochu tohoto světce vidím, tak si na Hanku vzpomenu   

    OdpovědětVymazat
  7. Veronika Foglová17. března 2018 v 20:09

    Myslím, že ta první socha by mohl být sv. Antonín Paduánský, který bývá zobrazován s Dítětem Ježíšem, i když obvykle v náručí. Ta dvojice by mohl být buď sv. Jan a Pavel, nebo sv. Kosma a Damián.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: V tomto směru mám velké mezery,takže nedokáži takto odvodit. Děkuji za radu

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji