8. dubna 2018

Skalní reliéfy a zajímavosti u Želíz - Čertovy hlavy

Dnes vám chci představit zajímavé skalní reliéfy, které jsou díky vykácenému lesu k vidění u obce Želízy


Čertovy hlavy jsou asi 9 m vysoké skalní reliéfy dvou obřích (čertovských) hlav vytesaných do pískovcových bloků v borovém lese nad obcí Želízy v okrese Mělník.
Jedná se o dílo sochaře Václava Levého, které vytvořil v letech 1841-1846. Z hlediska rozměrů se jedná v českých poměrech o zcela unikátní dílo, které je navíc celoročně volně přístupné. Bohužel jsou reliéfy v současné době již dosti poškozeny povětrnostními vlivy a zejména lidskou nekázní spočívající v lezení po nich, ale přesto si myslím, že si pozornost rozhodně zaslouží

Čertovy hlavy u Želíz 24.7.2017










Na vrcholek hlav se dá přejít,..



.., ale nesmí vám vadit překonání metr široké a asi devět metrů hluboké průrvy. Odměnou vám pak může být i takový výhled



A to je pro tentokrát vše. Víc záběrů se mi kvůli dešti pořídit nepodařilo.

Čertovy hlavy leží na modře značeném okruhu Liběchov-Želízy-Tupadly, na němž se nacházejí i další sochařské výtvory Václava Levého - Harfenice, Had, jeskyně Klácelka aj., ale k těm vás zavedu zase někdy příště


P.S: informace k dnešnímu článku jsem čerpal ze stránek cs.wikipedia.org a itras.cz

10 komentářů:

  1. Tupadly! Tam jsem byla na druhé chalupě mého strýce. tedy ona byla po rodičích jeho ženy, jeho byla půlka mlejna, kam jsem od mala jezdila.

    OdpovědětVymazat
  2. Nejsem z těch, kdo odepisují a hodnotí, ale ta smršť po půlroční přestávce je obdivuhodná. Skoro je to místo denního tisku. Žádné tragické zprávy, ale pohlazení po duši. Všechny příspěvky parádní. Jen tak dál, držím palce. Ty hlavy jsou velmi zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  3. Vůbec jsem o podobném místě s takovou raritou neslyšela. je to škoda. ale možná, že dobře, že publicita není zas tak velká. Udělat z toho výletní místo by bylo docela škoda.

    OdpovědětVymazat
  4. Myslím, že bych si přechod na vrcholek hlav, díky té průrvě, nechala ujít. Metr není nepřekročitelný, ale ta představa žuchnutí do devítimetrové hloubky by mě asi odradila.    Želíz má pěknou zajímavost.   

    OdpovědětVymazat
  5. O tomto místě jsem už slyšela a dost mě láká. Ničení reliéfů je problém i Braunova Betlému u Kuksu. Sama jsem byla svědkem toho, když maminka nabádala děti, aby si na sochy vylezly, že je vyfotí. Hrůůůůůza!!:(

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Špatných zpráv je plno,ale já se radši kochám krásou,která je všude okolo nás. Mám radost, že to , co se mi podaří zachytit, se líbí i dalším  

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: V okolí je těch zajímavostí víc, takže za návštěvu to tu rozhodně stojí. Ke všemu se ale musí kousek pěšky, takže nepředpokládám (vzhledem k lenosti lidí), že by se tu někdy pohybovaly velké davy lidí   

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Je to o jednom dlouhém kroku,ale pocit to není úplně parádní   Já jsem naštěstí z práce na výšky zvyklý, takže mě to problém nedělalo

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: V okolí je těch skalních zajímavostí víc (něco ještě představím), takže návštěvu můžu jen doporučit

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji