5. února 2020

Markvarec (okr. JH) - židovský hřbitov

Dnes vám chci ukázat něco z toho, co jsem nafotil v srpnu 2018 na židovském hřbitově poblíž Markvarce u Českého Rudolce...




Dříve samostatná obec Markvarec se nachází asi 2,5 km severně od Českého Rudolce. V roce 1976 byl Markvarec sloučen v rámci integrace obcí s obcemi Lipnice a Lipolec, od roku 1980 je vesnice místní částí obce Český Rudolec. V současnosti se zde nachází 63 obytných domů.
Do roku 1900 žila v Markvarci výrazná židovská komunita, která se zde vytvořila přibližně v 2. polovině 17. století. V obci byla židovská čtvrť (Židovna) , v roce 1786 zde byla postavena synagoga, a roku 1794 byl založen také zdejší židovský hřbitov.  Většina židovských rodin později postupně přesídlila (většinou do blízkých Dačic) a zdejší náboženská obec proto byla v roce 1888 zrušena .

Židovský hřbitov se v současnosti nachází v lese, asi 1 km jihovýchodně od obce. Přístupný je polní cestou vedoucí od silnice spojující Markvarec a Lipolec.
Hřbitov obehnaný kamennou zdí je pravidelného čtvercového  půdorysu. Nejstarší čitelné náhrobky pocházejí z roku 1804. Přestože poslední židovská rodina se odstěhovala roku 1927, na hřbitově se pohřbívali Židé z okolí, zejména z Dačic, až do roku 1939. Jako poslední tu byl pohřben dačický obchodník Zikmund Zimmer, který zemřel 5. prosince 1939.
Na ploše 1223 metrů čtverečních je dochováno kolem 200 náhrobků. Vstup na hřbitov je možný márnicí z roku 1908, která byla v nedávných letech opravena.
Hřbitov patří od roku 1958 mezi chráněné kulturní památky ČR.


Markvarec (okr. JH) - židovský hřbitov 3.8.2018






















Všechny moje snímky z tohoto hřbitova najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE

Informace k dnešnímu článku jsem čerpal ze stránek: www.hrady.cz  a cs.wikipedia.org  a  www.srdceceskekanady.cz


4 komentáře:

  1. To mi připomíná, že bych se mohla někdy v Litomyšli zajít podívat na ten židovský hřbitov, prý se má revitalizovat nebo se už s tím začalo, tak jak to opravdu vypadá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám podobné v Brně. Snad deset let se chystám navštívit zdejší židovský hřbitov,ale pořád mi to nějak nevychází

      Vymazat
  2. Fotky dle mého gusta. Super. Na hřbitov musím jít, ať jsem kdekoli na delším pobytu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě přitahují hlavně ty židovské, které mají většinou velmi zvláštní atmosféru

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji