3. března 2020

Jeskyně a skalní obydlí u Kokořína

Tentokrát vám chci představit jeskyně a skalní obydlí, která jsem navštívil během své návštěvy Kokořínska....


Všechny objekty jsem si prohlédl během jednoho dne, na cestě vzdálené necelých sedm kilometrů.
To bylo možné ale jen díky tomu, že jsme si společně s přáteli strategicky rozmístili auta, stejnou trasu šli proti sobě a někde uprostřed si předali klíče. Jinak by se jednalo o okruh více než desetikilometrový (za předpokladu parkování pod hradem Kokořín) a to by na nás bylo zbytečně moc, protože jsme sebou měli i hodně malé děti.
Jeskyně a skalní obydlí vám tedy představím podle toho, jak jsem je postupně navštívil po našem směru procházky...


Jeskyně Nedamy 
Umělá jeskyně Nedamy se nachází na zelené turistické značce zhruba 1 km od rozcestí pod hradem Kokořín. 
Jeskyně Nedamy je ve skutečnosti pozůstatkem skalního hrádku pocházejícího ze 13. popř. počátku 14. století. Na nejvyšším místě skály jsou patrny základy čtvercové hradní věže. V původním skalnatém jádře se dodnes dochovaly tři vytesané prostory, místnosti a několik záseků po dřevěném opevnění. Nejspodnější prostora má zhruba 4 x 4 m, do ostatních se musí vystoupit úzkou průrvou. Nad vstupem třetí prostory je vytesán maltézský kříž. Odtud vedou na horní plošinu již značně sešlapané do skály vytesané schody. Během třicetileté války sloužily prostory jako útočiště před drancujícími Švédy.

Informace jsem převzal ze stránek www.atlasceska.cz   

Jeskyně Nedamy  25.7.2017









Jeskyně Kostelíček
Nachází se na žluté turistické značce asi kilometr jihozápadně od okraje obce Jestřebice.
Jedná se o skalní ostroh s jeskyní. Základem je přirozený výklenek, zčásti přitesaná prostora má pak rozměr 6,5 x 4,5 x 2 m. Dříve zde pravděpodobně bylo opevněné sídlo, jehož existence podle nalezených keramických střepů je datována mezi druhou polovinu 13. století a počátek 14. století. Bývá spojována s rytířským sídlem Kostelec, který je roku 1318 připomínán jako majetek Půty z Vidimi. Odtud by mohl být odvozen i současný název. Jméno mohlo vzniknout též v podělohorském odbobí, kdy se zde ukrývali nekatolíci. Na počátku 20. stol. zde bývala poustevna.
Historik F. Bernau uvádí, že zde počátkem 19. stol. žil chudý krejčí z Jestřebí. Patrně z té doby pocházejí druhé schody směrem k přístupové šíji a několik kruhových otvorů, snad pro upevnění zábradlí. Před jeskyní vpravo údajně bývalo vytesané sedadlo a v jednom z rohů stopy po zvětralém kříži. Nic z toho se však do dnešní doby nedochovalo.

Informace jsem čerpal ze stránek  www.toulkypocechach.com  a  www.kokorin.cz   a   www.atlasceska.cz

Jeskyně Kostelíček  25.7.2017









Jeskyně Rozbořenka
Rozbořenka se nachází na katastru obce Březinka u Kokořína, v lesích Šemanovického dolu. Jen asi 20 metrů od ní vede žlutá turistická značka.
Tato jeskyně patří k uměle vyhloubeným jeskyním, neboli skalním bytům. Toto obydlí vzniklo již před rokem 1843, kdy část domu byla roubená a část zahloubena do skály. Své jméno místo získalo po obyvateli Antonínu Rozbořilovi, který tu pobýval kolem roku 1891. Skalní byt byl trvale obýván až do roku 1945.
Po válce místo obývali trampové, místnosti byli v té době obyvatelné a uzamykatelné. Rozbořenku trvale poškodila až StB s pomocí TNT, zbyly jen místnosti ve skále.
Postupně v 60. letech byly místnosti za pomoci trampů vyčištěny a postaven krb a venku ohniště.
V současnosti se Rozbořenka skládá ze tří místností vytesaných ve skále, které slouží dobrodruhům k občasným přespáním.

Informace jsem čerpal ze stránek   mapy.cz 

Jeskyně Rozbořenka  25.7.2017









Jeskyně Bezejmenná
O této jeskyni jsem nikde nenašel žádné informace a její název jsem si i vymyslel. Myslím ale, že za zhlédnutí taky stojí. Nachází se na žluté turistické značce v Šemanovickém dole, jen asi 150 metrů od jeskyně Klemperka.

Jeskyně Bezejmenná  25.7.2017






Jeskyně Klemperka
Jedná se o uměle vysekaný skalní systém, který najdete západně od hradu Kokořín, a to nedaleko vesnice Truskava v Šemanovickém dole.
Podle pověsti získala jméno po loupežníku Klemperovi, který se prý v jejích útrobách ukrýval někdy počátkem 19. století a později měl být zabit kousek od Truskavy sedláky z Vysoké.
Existuje ale jiná pověst, která praví, že měla být s Truskavou spojena tajnou chodbou. Bájná chodba ale nejspíše neexistuje.
V letech 1998-2000 došlo k čištění spodní místnosti jeskyně (prostřednictvím Správy CHKO), která byla značně zanesena naplaveným jílem. Díky tomu byl objeven utajený vchod z údolí, ale po chodbě ani stopy. Spodní vchod tak byl zazděn.
Pokud se tedy chcete do jeskyně dostat, budete muset vystoupat do výšky 5 metrů po žebříku a nebo po vysekaných schodech úzkým komínem - ideální pro všechny, kteří mají rádi trochu adrenalinu. Z terasy je pak přístup do horní místnosti, odkud dále vedou schody do spodního patra.

Informace jsem převzal ze stránek www.ctidoma.cz 

Jeskyně Klemperka 25.7.2017 













A to by bylo pro dnešek vše. 
Doufám, že se vám tato prohlídka líbila a že vás třeba i inspirovala k nějakému výletu.

Všechny moje fotografie z jeskyní a skalních obydlí u Kokořína najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE



10 komentářů:

  1. Patriku, báječná procházka po jeskyních, doplněná krásnými fotkami a zajímavými informacemi. Znám pouze Klemperku.
    Děkuji za tip na výlet. :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Kokořínsko znám,ale byla jsem tu za jiným účelem,ale i tak mě tady příroda nadchla.Měla bych se tam vrátit.Skály ve všech podobách mě lákají.Nádherné fotografie a tip na bezva výlet.Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta krajina je tam opravdu nádherná a tohle jsou jen záminky pro to,aby se člověk podíval dál. Mě osobně se třeba moc líbil úsek mezi Nadamy a Kostelíčkem, ale věřím, že jiným se může líbit zase jinde

      Vymazat
  3. Tyhle končiny jsou pro mne velká neznámá.... čili pro mne Hic sun leones! Ale asi by mne bavilo ty jeskyně prolézat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle jeskyně jsou příjemným zpestřením při toulkách v místních lesích. Ta krajina je tam fakt parádní a stojí za to ji vidět

      Vymazat
  4. Podobná lokalita, jako na Českolipsku. Tam se mi moc líbilo a tohle bych si užila. Skalní města miluju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se máš u mě na co těšit! Loni jsem pár skalních měst navštívil a chystám se to zpracovat do článků. Jen ten čas kdybych na to našel...

      Vymazat
  5. Zajímavý článek, zajímavé místo. Skalních bytů je na našem území více..My jsme byli u hradu Valečov u Mnichova Hradiště a tam jsou zase Valečovské skalní byty a také zajímavé. Podobný účel splňoval i skalní hrad Sloup. Máme tu v naší zemičce hodně takových zajímavých míst .
    Děkuji za krásné fotografie i seznámení s těmito místy.

    OdpovědětVymazat
  6. Valečovské skalní světničky i samotnou zříceninu hradu mám z loňska taky nafocené a chystám se jim věnovat samostatné články. Sloup jsem bohužel nenavštívil už víc jak dvacet let

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji