26. října 2020

V srpnu a září 2020

 Dnes vám chci ukázat něco z toho, co jsem nafotil v průběhu letošního srpna a září


Většinu fotografií jsem pořídil během dovolené, kterou jsem s rodinou a přáteli trávil začátkem srpna v Trojanovicích u Frenštátu pod Radhoštěm a blízkém okolí. Počasí bylo, tak jako většinu léta, proměnlivé, ale něco památek a zajímavostí jsem navštívit mohl.

První, a původně neplánovanou zastávkou už po cestě, byla zřícenina hradu Helfštýn, která se nachází na kopci nad obcí Týn nad Bečvou, nedaleko Lipníka nad Bečvou. Tato zřícenina patří mezi vůbec největší hradní komplexy u nás. Dochovaly se mohutné hradební zdi, několik věží, pět bran, věže a paláce. Bohužel v době mé návštěvy byla prohlídka omezena kvůli rekonstrukci paláce, ale i tak se bylo na co koukat....

Helfštýn - zřícenina hradu 1.8.2020


Na této zřícenině jsem už několikrát byl a pokaždé se mi tam  líbilo. Na blogu mám z dřívější návštěvy i článek, který najdete ZDE . 
Všechny pořízené fotografie hradní zříceniny najdete v galerii, která se nachází ZDE,  a fotografie výhledů z hradní věže ZDE .


Další, a tentokrát plánovanou zastávkou, byly Zbrašovské aragonitové jeskyně, které se nachází na levém břehu řeky Bečvy v lázních Teplice nad Bečvou. Jsou to jediné zpřístupněné jeskyně hydrotermálního původu v ČR a byl jsem se v nich podívat úplně poprvé. Prohlídka rozhodně stála za to, a pokud mi to okolnosti dovolí, tak bych o této návštěvě chtěl napsat samostatný článek

Zbrašovské aragonitové jeskyně 1.8.2020


Všechny pořízené fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Poslední zajímavost, kterou jsem měl toho dne v plánu navštívit, byla Hranická propast, která se nachází na pravém břehu řeky Bečvy u lázní Teplice nad Bečvou, asi 600 metrů od zdejší vlakové zastávky.

První písemné zmínky o propasti existují již z 16. století a největší zatím potvrzená hloubka jezírka je 404 metrů, čímž je nejhlubší zatopenou jeskyní na světě. Společně se 69,5 metry hlubokou suchou částí dosahuje tedy zatím celkové hloubky 473,5 metrů, ale to určitě není konečná hloubka, protože dno propasti zatím nebylo objeveno.

Místo je to zajímavé, ale pro focení ne zrovna ideální...

Hranická propast 1.8.2020





Všechny pořízené fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .



Další snímky jsem pořídil následujícího dne, kdy jsme se vydali na malou procházku z osady Gruň přes Švarnou Hanku do Bílého Kříže. Po cestě jsem se pokoušel o nějaké krajinky, ale popravdě řečeno s výsledkem nejsem vůbec spokojený a tak se tomu určitě samostatně věnovat nebudu...

V krajině u Gruně 2.8.2020








Nedaleko osady Gruň, která spadá pod Staré Hamry, lze spatřit zajímavý dřevěný kostel Panny Marie, který zde stojí od roku 1890. Kostelík je postaven v tzv. severském slohu, na délku měří 17 metrů, na šířku 10 a i s věží je 20 metrů vysoký. 
Bohužel v době mé návštěvy byl kostel zavřený, takže nemám záběry z interiéru...

Gruň - dřevěný kostel Panny Marie 2.8.2020





Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE



Poslední, co se mě podařilo nafotit během této procházky, byly některé druhy zdejších motýlů...

Motýli poblíž hotelu Švarná Hanka v katastru obce Staré Hamry 2.8.2020


Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Procházka to byla parádní a relativně nenáročná, a tak nám zbyl čas na to, podívat se ještě jinam. Nejdřív jsme se přesunuli do obce Staré Hamry, kde jsem se chtěl podívat na zdejší kostel a nedaleký pomník Maryčky Magdónové.

Novogotický kostel sv. Jindřicha stojí na okraji Starých Hamrů, kousek nad vodní nádrží Šance. Byl vystavěný v letech 1863–65 a stal se farním pro Staré Hamry a okolní osady. Po výstavbě vodní nádrže nebyl kostel, hřbitov ani okolní stavby udržovány. V roce 1994 byla farnost zrušena a připojena k farnosti Ostravice. Od roku 2007 je kostel chráněn jako kulturní památka České republiky.

Staré Hamry - kostel sv. Jindřicha 2.8.2020



Nedaleko kostela se rozprostírá hřbitov s litinovými kříži z místních železáren. V blízkosti hřbitovní zdi je od roku 1933 pomník Maryčky Magdonové. Autorem pomníku je ostravský sochař Augustin Handzel, který jej zhotovil na objednávku starohamerského oddílu Sokola. Místo pak bylo vybráno symbolicky, neboť u ohradní zdi hřbitovů bývali pohřbíváni sebevrahové. K jeho odhalení došlo 14. srpna 1933 při příležitosti 65. narozenin Petra Bezruče. Pomník je pak připomínkou jedné z literárních postav Petra Bezruče, Maryčky Magdónovy, která byla hlavní postavou básně Maryčka Magdónova ze sbírky Slezské písně.

Staré Hamry - pomník Maryčky Magdónové 2.8.2020


Všechny fotografie kostela i pomníku najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Poslední místo, které jsem toho dne navštívil byla expozice Ráj dřevěných soch v Ostravici. Musím říct, že jsem byl velice mile potěšený a určitě bych tomuto místu chtěl věnovat samostatný článek.

Stálá expozice dřevěných soch vznikla v Biskupské zahradě u obecního úřadu v červnu 2017. Jejich autorem je řezbář Luděk Vančura. U vchodu vás uvítají pohádkové bytosti - drak, čarodějnice, loupežník a čert. Kasičku na dobrovolné vstupné má na sobě připevněnu prase Pepina. Když vejdete na zahradu, ocitnete se mezi několika desítkami zvířat a v jejich středu nepřehlédnete krytý Betlém. A k vidění toho je ještě mnohem víc....

Ostravice - expozice Ráj dřevěných soch 2.8.2020


Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


V pondělí 3.8.2020 jsme měli naplánované další výlety, ale počasí se rychle kazilo a tak jsme stihli navštívit jen Štramberk a podívat se na zdejší Trúbu, která je dominantou a symbolem města. Původně to byla strážní věž středověkého hradu, která byla v letech 1901-1903 změněna na rozhlednu. Po zaplacení vstupného stačilo vyjít 165 schodů (v našem případě i v rouškách) a naskytnul se nám krásný výhled do kraje. O to bych se ale chtěl podělit v samostatném článku.

Štramberská Trúba 3.8.2020


Všechny fotografie najdete už teď uložené v galerii, která se nachází ZDE


Ve Štramberku se nachází ještě jedna rozhledna, ale ta byla toho dne zavřená a navíc začalo pršet, takže z ní mám jen jeden záběr...

Štramberk - rozhledna Bílá hora 3.8.2020




V úterý 4.8.2020 celý den pršelo. Zkusili jsme zajet do Kopřivnice s tím, že se podíváme do zdejšího technického muzea Tatra, ale to samé napadlo i spoustu jiných lidí a tak jsme to nakonec (i s ohledem na hygienická omezení) vzdali. 

Pršelo i následující den, ale už ne tak intenzivně, a tak jsme zkusili navštívit Valašské muzeum v Rožnově pod Radhoštěm - konkrétně Dřevěné městečko. Bohužel fotografie ze skanzenu se mi vůbec nepovedly a tak jsem si do archivu uložil jen snímky zdejšího kostela.

Kostel sv. Anny je volnou kopií kostelíka z bývalé obce Větřkovice (dnes součást Kopřivnice).  Byl zbudován v letech 1939-41, vysvěcen byl roku 1945. Hlavní oltář je zasvěcen sv. Anně, patronce kostela, boční oltář sv. Václavu, který byl patronem kostela ve Větřkovicích. Kostelní loď zdobí 14 zastavení zrestaurované křížové cesty.

Rožnov pod Radhoštěm - kostel sv. Anny 5.8.2020


Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Následujícího dne mělo být podle předpovědi krásné, slunečné počasí a tak jsme se vydali na cestu přes Pustevny na Radhošť a zpět. Na Pustevny jsme se nechali vyvézt lanovkou z Ráztoky, pěkně jsme se prošli po hřebenu kolem sochy Radegasta až na Radhošť, a zpět jsme sjeli na terénních koloběžkách. Krásný výlet, jen to počasí nám nepřálo. Kromě asi deseti minut byla totiž mlha hustá tak, že by se i Rákosníček divil. Ale tomu bych taky chtěl věnovat samostatný článek...

Přes Pustevny na Radhošť 6.8.2020


Všechny fotografie už teď můžete vidět v galerii, která se nachází ZDE .


Holky moje ten výšlap trochu zmohl (obě mají zdravotní problémy) a tak se rozhodli, že ten den už nikam nepůjdou. Já si ale udělal ještě jeden výlet, a to na zříceninu hradu Rožnov. 

Zříceniny hradu Rožnov se nacházejí dva kilometry jihozápadně od valašského města Rožnova pod Radhoštěm. Stojí na kopci Hradisko. Hrad byl postaven okolo roku 1267, v roce 1539 byl z příkazu krále Ferdinanda I. obsazen armádou a silně poničen, protože se zde usídlili loupežníci. Na konci 17. století byl zcela opuštěn. Ve druhé polovině 19. století dostali občané Rožnova povolení obecního úřadu zbytky hradu rozebrat pro stavby svých obydlí a tak se toho moc nedochovalo. Ale něco k vidění tam přeci jen je.  Víc bych se této zřícenině chtěl věnovat v samostatném článku.

Rožnov pod Radhoštěm - zřícenina hradu Rožnov (Hradisko) 6.8.2020


Všechny fotografie už teď můžete vidět v galerii, která se nachází ZDE .



Poslední den letošní dovolené jsme věnovali výstupu na rozhlednu Velký Javorník, která stojí na stejnojmenném vrcholu (917 m.n.m.), nedaleko Frenštátu pod Radhoštěm. Počasí nám přálo, i když byl stále opar, a už samotná cesta nabízela zajímavé výhledy...

Po cestě na Velký Javorník (okr.NJ) 7.8.2020






Všechny fotografie můžete vidět v galerii, která se nachází ZDE .


A nebyl bych to já, kdybych se nepokusil nafotit i zdejší motýly...

Na jižním svahu Velkého Javorníku (okr.NJ) 7.8.2020


Všechny fotografie můžete vidět v galerii, která se nachází ZDE .


Ovšem největším zážitkem byla prohlídka samotné rozhledny, která byla postavena v roce 2013. Byl sice opar, ale něco vidět bylo.
Podoba věže vychází z místní valašské architektury. Devítipatrová konstrukce je vysoká 26 metrů. Z nejvyššího ochozu je výhled na vrcholky Beskyd, Ostravsko i vzdálené Jeseníky. 
I tomuto místu bych chtěl věnovat samostatný příspěvek

Rozhledna Velký Javorník (okr.NJ) 7.8.2020


Všechny fotografie můžete už teď vidět v galerii, která se nachází ZDE .

A to bylo z letošní dovolené vše, protože v den odjezdu jsme museli jet rovnou domů.


Po celý zbytek srpna už jsem se k focení nedostal, tedy s jedinou výjimkou, kdy jsem se byl podívat na mém oblíbeném místě u Němčan na motýly...

Motýli 16.8.2020 u Němčan

Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE


Během září už jsem se zase věnoval převážně práci, a tak jsem se k focení a výletu dostal jen jednou. A opět to byla cesta za motýly, tentokrát na dvě různé lokality v okolí Kobeřic u Brna...

5.9.2020 v PP Polámánky poblíž Kobeřic u Brna


Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE


5.9.2020 ve Ždánickém lese poblíž Kobeřic u Brna


Dva z nich se se mnou přišli rozloučit osobně....

Babočka bílé C - Polygonia c-album 5.9.2020 ve Ždánickém lese poblíž Kobeřic u Brna



Babočka paví oko - Inachis io 5.9.2020 ve Ždánickém lese poblíž Kobeřic u Brna


Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


A to je z mých fotografických úlovků z letošního srpna a září vše. 

V říjnu jsem se k focení nedostal, protože mě odrovnal nějaký moribundus a už třetím týdnem ležím v posteli. Ale fotografiím jsem se věnoval i tak, jenže trochu jiným způsobem. O tom ale bude až příští příspěvek.



Edit: v roce 2023 jsem pro všechny výsledky svých pozorování motýlů založil samostatné stránky VÝPRAVY ZA MOTÝLY, které se nachází ZDE.

14 komentářů:

  1. Patriku, v první řadě přeji brzké uzdravení.💕
    Prošla jsem se s tebou po místech, která jsme navštívili loni při našem pobytu v Beskydech a pak i ta další, kam jsme to nestihli. Chválím krásné fotky. Zejména ty z Radhoštského hřebene, které jsou díky mlze mystické. Tatrovácké muzeum v Kopřivnici jsme stihli. Pamatuji si na to původní, které bývalo kousek od továrny. Tohle moderní v centru města se moc nepovedlo. Nekritizuji interiér, ten je krásný, ale je tam špatný vzduch a nedá se tam vyvětrat. Po necelých dvou hodinách jsem toho měla opravdu plné zuby. Paní, která tam hlídala, mi můj dojem ze špatného vzduchu potvrdila. Prý se s tím už snažili něco udělat, ale nepovedlo se. Takže nemusíš litovat. My tam byli loni téměř sami a při představě zaplněného a vydýchaného prostoru - nic moc.
    Opatruj se a ať je líp.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Moje zdravíčko se pomalu vrací do normálu.
      Před tím muzeem byla fronta až ven a už ve vstupu se nedalo moc dýchat. Navíc tenkrát platila omezení kvůli té potvoře, tak jsme tam raději nešli. Celou dovolenou jsme měnili plány, protože původně bylo v plánu toulání po Ostravsku, ale nechtěli jsme zbytečně pokoušet osud. Takhle máme alespoň důvod se tam vrátit v klidnějších časech

      Vymazat
  2. Patruku za ty dva měsíce jste toho teda procestovali hodně. Všechna má oblíbená, milovaná místa. Určitě se ti tu líbilo, soudě podle nádherných fotek. Jen já jsem ještě nebyla na Grúni, u Maryčky a v Hamrech. Je to asi hodně turistiky a tak nevím, jak to budu v budoucnu zvládat, ale moc ráda bych se do této časti Beskyd ještě podívala. Z návštěv jako dítko s rodiči si toho už moc nepatuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ten kraj rád a měli jsme v plánu se tam vydat znovu ještě letos na podzim, ale situace to nedovolila. Během dvanácti měsíců jsem byl na úpatí Lysé hory už třikrát,ale ani jednou se mi nezadařilo tam vylézt, což mě moc mrzí, protože jsem tam byl jen jednou a to už je hodně dávno. Navíc se chci podívat i na Stezku Valašska, takže jak to půjde, tak se do toho kraje určitě vydám znovu.

      Vymazat
  3. Krásná sbírka fotografií. Podobná rozhledna, jaká stojí na Štramberku je v našem Děčínském okrese u Dobrné a na Sokolím vrchu, jen má jiné nátěry. Ale projekt je totožný. Prošla jsem si i fotografie na Zoneramě a děkuji za velkolepou nabídku krásných fotografií a míst. Děkuji za krásnou podívanou a přeji klidné dny a hlavně zdraví celé rodině.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc rád, že tě moje fotky potěšili !!!
      Na Sokolím vrchu jsem byl v roce 2006, ale určitě bych si tu podobnost nevybavil. Díky tobě jsem dokonce musel pátrat v archivech a našel jsem i pár (přesněji 3) fotografií z té doby, které jsem si nahrál do galerie na Zoneramě. Díky.

      Vymazat
  4. Na Bílém Kříži jsem byla ubytovaná, kdysi dávno s ex jsme tam byli na týden na rekreaci. Na Grúň jsme taky vyrazili, ale ač byl duben, ještě všude vládla zima s místy kde byly ještě dva metry sněhu....Dneska jsem si taky užívala hor. Byli jsme s mužem na výletě na Hedeči a tak jsem se rozhlížela po Jeseníkách, Dolní Moravě a Kralickém Sněžníku jakož i Orlických horách....bylo krásně, ale studeno. A místy pěkně hustá mlha. Jeli jsme hned ráno, a ještě že tak, teď už se zatáhlo.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nějaké fotky z vašeho výletu jsem viděl na FB, ale předpokládám, že na blogu jich ukážeš víc. Snad už budu schopný si to tam pěkně prohlédnout

      Vymazat
    2. Dneska vyšel první článek. O klášteru...

      Vymazat
    3. Určitě kouknu. Tam jsem byl a vím, že je tam moc hezky okolo i uvnitř

      Vymazat
  5. To je tolik krásných míst,které jste navštívili.V Beskydech jsme byli s manželem na podzimní dovolené před pár lety a navštívili stejná místa.Ráda jsem si je připomněla.Nevím,co chválit více.Nádherné fotografie motýlů.Jsem v karanténě a tak mám spousty času si všechno v klidu projít.Bude to příjemné odreagování od starostí s manželem,kterému dává covid zabrat.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeji tvému manželovi brzké uzdravení a i tobě hodně sil. Snad to zvládnete co nejlépe !!!

      Vymazat
  6. Krásné fotky (ostatně jako vždy) a pro mě navíc typy na výlety.
    Přeji vše dobré.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. Pokud moje fotky inspirují k výletům, pokaždé mě to potěší. Byl to vlastně původní záměr mého blogování

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji