12. března 2020

Maříž - zřícenina zámku

Dnes vám chci ukázat, jak v srpnu 2018 vypadaly skromné pozůstatky kdysi poměrně velkého zámku v Maříži


Nejdřív ale něco informací o historii tohoto objektu, které jsem převzal ze stránky  cs.wikipedia.org

Maříž je bývalá vesnice na česko-moravsko-dolnorakouském pomezí, která je dnes částí Slavonic, rozkládající se asi 3 km západně od vlastního města.

V parku na konci vesnice se dříve nacházel zámek, přestavěný z původní tvrze, která vznikla ve 14. století spolu se šlechtickým statkem, který byl od roku 1353 v držení  Děpolty z Maříže. Později byl statek s tvrzí a okolím v majetku markraběte Jana, který jej roku 1372 dal v léno Oldřichu a Jaškovi z Olešné a od roku 1494 přešel do rodu Řečických.  
V roce 1717 byla tvrz přestavěna na barokní zámek Matyášem Jindřichem Butzem z Rolsberka. 
V polovině 19. století byl zámek novogoticky upraven. 
Za druhé světové války zde byla krátce umístěna Rudá armáda a poté finanční úřad. Následně byl zámek využíván jako kulturní zařízení. 
Po odsunu německého obyvatelstva a zřízení hraničního pásma zámek chátral a byl devastován. Ještě nějakou dobu sloužil jako garáže a sklad hnojiva slavonického statku, ale po rozšíření hraničního pásma v 70. letech byl postupně bourán.

Podle dochovaných fotografií z roku 1920 měl zámek nepravidelný obdélníkový tvar s polygonálními věžemi v severozápadním a jihozápadním rohu. V protilehlých rozích byly věže okrouhlého tvaru. 



Dnes je torzo zámku obklopeno parkem, který byl ovšem více než 50 roků zanedbáván. Díky občanské iniciativě se v současnosti daří park revitalizovat. Torzo zámku je však oploceno, není zakonzervováno a jeho budoucnost je nejistá.

Maříž - zřícenina zámku 2.8.2018














A to je z Maříže pro dnešek vše. Kvalitnější záběry se mi nafotit nepodařilo díky pozdní denní době a hlavně rychle se blížící bouřce!

Všechny pořízené snímky z tohoto místa si můžete prohlédnout v galerii, která se nachází ZDE 

18 komentářů:

  1. V Maříži jsem byla vícekrát. Kdysi jen hraniční pásmo s pohraničníky. Po revoluci stodola, ve které se malovalo a vedle pár opravených domků. V jednom z nich vypalovali hliněné malované výrobky. Za pár let přibyla i nová restaurace. Ale málokdo zašel dále, aby ty zříceniny zámku viděl. Kdysi jsem tam zašla a pořád jsem si lámala hlavu, co to tam bylo? Zbytky stěn i část zříceného stropu, něco jako ze zahrady, některé zvláštní stromy, občas obrubník atp. A pak na internetu se už našlo daleko více, včetně toho, co tam bylo za války. Zvláštní místo, jen škoda ze zámku tam zbylo jen to málo. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V době mé návštěvy se v Maříži zrovna konal nějaký koncert, takže všude byla spousta lidí a ke keramickým dílnám jsem se ani nedostal. Jediné místo, kde byl klid a pusto, byl právě zámecký park. Tam byly snad jen tři lidi

      Vymazat
  2. V době svého rozkvětu to byl krásný zámek. Škoda ho. Z tohoto torza už se nic udělat nedá. Asi už je to spíše na zbourání. Ale možná by na tom místě mohl vyrůst altán na připomínku a pro současnost jako odpočinkové místo pro návštěvníky revitalizovaného parku. 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já si myslím,že torzo zámku dlouho stát nebude, protože je necháno napospas přírodě. Altán jako vzpomínka se mi moc líbí!!!

      Vymazat
  3. A takový to byl krásný objekt! Já znám pouze pojem Mařížská keramika, a podle komentu Iwky to asi bude ona Maříž....jen jsem přesně nevěděla kde se nachází. Teď už to vím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mařížská keramika je velký pojem,který znám i já, ač se o takové věci moc nezajímám. Chtěl jsem se podívat,kde vzniká,ale byl tam zrovna nějaký koncert a spousta lidí, takže z toho nebylo nic

      Vymazat
    2. Oni mají jednu velkou dílnu v Praze na Plzeňský. A každý kdo chce, si tam může něco vytvořit. Vždycky když jsem jezdila za maminkou tak jsem to nemohla přehlídnout takže to spojení Maříž a keramika je právě díky téhle dílně okolo které jsem dlouhá léta jezdila

      Vymazat
  4. Já do těchto končin zavítala poprvé loni v červnu a vůbec jsem neměla o Maříži potuchy.
    Je škoda, že kdysi hezký zámek takhle zchátral. Bohužel, dost dalších památek sdílí podobný osud.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I pro mě to byla první návštěva ačkoli jsem o tomto objektu věděl už dlouho. Do těchto končin moc často nejezdím

      Vymazat
  5. Nikdy jsem tam nebyla, hodně jsem o Maříži slyšela. Děkuji za poučení i fotky a přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem rád, že se ti to líbí.Děkuji za návštěvu!

      Vymazat
  6. Smutné fotky. Ne vždy se podaří památky zachránit, ale jinak je to krásný kraj a je stále co obdivovat - Slavonice, Telč. Přeji hezký večer. Iva

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za tyto fotky a informace, v Maříži jsem byla vícekrát, hlavně na kole, ale vždy jsme šli do dílny s keramikou ( měli v době našich návštěv i dílnu ve Slavonicích, několik kousků této keramiky vlastním ), o zámku jsme dosud neměla potuchy. Jezdívali jsme i do blízkého Rakouska a všude okolo. Takových ruin znám po republice hodně, hlavně v pohraničí a obvykle se na tom tristním stavu podepsali jezeďáci nebo vojáci.
    Slavonice a Kostelní Vydří, to je moje.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se zase nedostal do té dílny,takže oba máme důvod,abychom se do Maříže podívali znovu.
      Díky za návštěvu!

      Vymazat
  8. škoda toho zámku. u nás v okolí je to podobné se zámek v Lipové. i když ten se pomalu začíná opravovat, ale nechalo se to dojít až moc daleko. Nejdříve tam byli vojáci, pak byl restituentkou prodán Holanďanům a zpět vykoupen za trojnásobek původní ceny. Teď zcela zdevastovaný se postupně dává dohromady a patří mezi nejohroženější památky v Česku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě jednou se omlouvám za vymazání původního komentáře.Omylem jsem ho vymazal společně se spamem,který se mi tu objevil, ale našel jsem ten komentář v mailu :
      "Toto místo vůbec neznám a děkuji za jeho přiblížení. Kousek od nás, v Lipové u Šluknova, býval nádherný zámek, ve kterých byla po 2. světové válce zřízena kasárna pro vojáky pohraniční stráže..Po revoluci byl v restituci navrácen majitelce, která jej prodala za 800 tisíc Holanďanům a zámek začal chátrat a dokonce část vyhořela. Pak jej odkoupila společnost Via Tempora Nova za 2 300 000 Kč zpět a začala s úpravami okolního parku a Zámeckého rybníka. Teď se postupně na zámku pracuje, ale bohužel chybí peníze...Zámek je dokonce zařazen mezi nejohroženější památky v ČR. Je to však běh na dlouhou trať. Pokud by Vás zajímaly podrobnosti, najdete články na mých stránkách. Přeji vám krásné a pohodové dny a těším se na další krásné fotografie."

      Vymazat
    2. Zámek v Lipové jsem si na vašich stránkách prohlédl a je to opravdu veliká škoda, že takhle dopadl. I když oproti tomu v Maříži má ten v Lipové ještě teoretickou naději na záchranu.
      Děkuji za návštěvy na blogu a přeji pokud možno klidné dny !!!

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji