7. března 2020

Slavonice - kostely a kaple

Dnes vám chci ukázat některé kostely a kapli, které se mi podařilo nafotit v nádherném městečku Slavonice...


Jak se můžeme dočíst například na Wikipedii, tak Slavonice jsou město v okrese Jindřichův Hradec, které leží 11 km jihozápadně od Dačic, na česko-moravsko-dolnorakouském pomezí. Žije zde přibližně 2 400 obyvatel. Díky zachovanému historickému jádru města se Slavonicím někdy přezdívá „malá Telč“ nebo „perla západomoravské renesance“. Slavonice jsou nejzápadnějším městem na historickém území Moravy a spolu s nedalekými Dačicemi jedinými dvěma moravskými městy na území Jihočeského kraje.

Já se do tohoto města dostal v létě 2018 a zdejší památky i atmosféra mě doslova učarovaly. Proto jsem se tam zastavil několikrát, a během těchto návštěv jsem tam nafotil (mimo jiné) i některé zdejší sakrální památky, které vám chci právě teď představit....


Slavonice - kaple sv. Jana Nepomuckého
Nachází se na břehu Slavonického potoka, na rohu ulic Nádražní a Na Potoku.
Je to barokní stavba asi z konce 1. poloviny 18. století. Průčelí má otevřenou polokruhovou arkádu a volutový štít, završený barokní postavou Panny Marie Immaculaty v mandole ze železa. Uvnitř kaple je umístěna dobová plastika sv. Jana Nepomuckého s andílky.

Informace jsem čerpal ze stránek www.i.slavonice-mesto.cz


Slavonice - kaple sv. Jana Nepomuckého 2.8.2018







Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE



Slavonice - kostel Božího Těla (svatého Ducha)
Kostel Božího Těla obklopený skupinou památných lip stojí na návrší severozápadně od Slavonic na Graselově naučné stezce. Kostel je známý i pod názvem svatého Ducha. Stojí v místě, kde dříve stávala kaple, která byla pobořena za husitských válek. V roce 1478 byla započata výstavba pozdně gotického kostela, který byl v roce 1677 inovován raně barokní přístavbou. V roce 1820 byla přistavena ještě loretánská kaple.
Informace jsem převzal ze stránek mapy.cz

Ke kostelu vede také křížová cesta z 18. století, kterou už jsem na blogu představoval (v článku, který je ZDE a všechny fotografie ZDE)


Slavonice - kostel Božího Těla (svatého Ducha) 2.8.2018







Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE



Slavonice - kostel svatého Jana Křtitele
Bývalý špitální kostel se nachází SZ od centra, v ulici Jana Žižky. Tento kostelík byl v minulosti mylně považován za nejstarší stavbu ve Slavonicích – slohově se jedná nejspíše o kostelík asi z první poloviny 14. nebo max. z konce 13. století. Po husitských válkách byl upraven. Do konce 17. století jej obklopoval hřbitov, jehož pozůstatkem jsou sgrafitové epitafy na jižní i severní stěně kostela z roku 1582 s náměty Ukřižování, Kladení do hrobu, setkání Ježíše s Veronikou, Návrat Tobiáše, Evangelista Matouš a Evangelista Lukáš, s fragmenty donátorských textů (vysvětlujících).
V letech 1620 a 1845 kostel vyhořel, ale byl obnoven a zaklenut roku 1848. Kostel po roce 1945 přestal plnit jakékoli funkce a zchátral. To sice odstranila rekonstrukce z roku 1995, kostel však od té doby opět upadá a dnes slouží pouze k výstavním účelům.

Informace jsem čerpal ze stránek  pamatkovykatalog.cz  a  www.hrady.cz  a  www.i.slavonice-mesto.cz  


Slavonice - kostel svatého Jana Křtitele 30.7.2018















 Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE



Slavonice - kostel svatého Kříže
Kostel svatého Kříže (uváděno také jako kaple svatého Kříže nebo hřbitovní kaple svatého Kříže) je filiální kostel a hřbitovní kaple v římskokatolické farnosti Slavonice. Nachází se v areálu hřbitova na Nádražní ulici ve Slavonicích. Kostel je chráněn jako kulturní památka České republiky.
Kaple je jednolodní stavba s polygonálním závěrem, stavba je členěna pilastry a kryta sedlovou střechou. Součástí stavby je hranolová věžička se sanktusníkem. V průčelí je zabudován pískovcový portál. Na obou sloupech portálu jsou figurální motivy - nalevo Panna Marie, napravo svatý Jan. 
Kaple byla postavena v roce 1702, kdy v průčelí kaple je vybudován portál původní hřbitovní zdi z roku 1586. Hřbitov, na kterém kaple stojí byl původem asi protestantský a byl založen nejspíš kolem druhé poloviny 16. století. Součástí budovy je oltář z počátku 18. století. Kaple byla následně opravena v letech 1877 a 1905, od roku 1990 se postupně začala kaple staticky zabezpečovat a rekonstruovat po menších částech. V roce 2014 pak byla kaple komplexně rekonstruována, byla odvodněna, vysušeno zdivo a opraveny byly okna, dveře, dlažba a krypta. V roce 2015 kaple za rekonstrukci obdržela ocenění Památka roku 2014, otevřena pak byla dne 25. dubna 2015.

Informace jsem převzal ze stránky cs.wikipedia.org


Slavonice - kostel svatého Kříže 30.7.2018









Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE



Slavonice - vyhlídková věž kostela Nanebevzetí Panny Marie
Kostel Nanebevzetí Panny Marie stojí v historickém středu města Slavonice, mezi náměstím Míru a Horním náměstím. Postaven byl na místě bývalého hřbitova, po jehož obvodu byly vystavěny městské domy. Kostel vyniká řadou hodnotných stavebních konstrukcí, především z vrcholné gotiky, jenže já z něj nemám ani jednu fotografii. Mám v archivu jen několik záběrů z vyhlídkové věže.

Vyhlídková věž farního kostela Nanebevzetí Panny Marie ve Slavonicích vytváří z daleka viditelnou dominantu města.
Výstavba věže započala v roce 1503 a až po 46 letech byla dokončena. Výška ochozu je 33,59 m a celková výška věže je 56,51 m. Na ochoz vede celkem 176 schodů. 
Jednotlivá patra jsou oddělena jednoduchými římsami. Ochoz posazený na krakorcích je tvořen pěti oblouky arkád s balustrovanými sloupky. Pod ochozem najdeme zvonici s datací 1750 nesoucí 7 zvonů. Barokní přilbová střecha pak pochází z doby po požáru v roce 1750. Věž stavěl blíže neznámý stavitel Michl pod vedením slavonických měšťanů Hanse a Jiřího Pekcha na místě bývalé sakristie kostela. 
Po roce 1989 byla věž opravena a zpřístupněna veřejnosti. Naskýtá se z ní jedinečný rozhled na celé Slavonicko a rakouské příhraničí.

Informace jsem převzal ze stránek  hradeczije.cz  a  cs.wikipedia.org


Slavonice - vyhlídková městská věž kostela Nanebevzetí Panny Marie 30.7. a 2.8.2018













Všechny fotografie najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE


A to je ze Slavonic pro dnešek vše. 
Omlouvám se za délku příspěvku, ale chtěl jsem mít všechny tyto sakrální památky umístěné pěkně v jednom článku.

Jinak mám odtud nafocené (kromě křížové cesty uváděné výše) ještě archeologické vykopávky Pfaffenschlag  a  pevnostní areál , kterým ale asi nebudu věnovat samostatné články, takže kdyby to někoho zajímalo, tak stačí kliknout na následující koláže a ty je převedou přímo do galerií




Úplně největším zážitkem ze Slavonic pro mě ovšem byla návštěva zdejšího podzemí, které je svým zúženým profilem dost jedinečné! Tam jsem nefotil.  Jsem rád, že jsem to tenkrát celé absolvoval, protože teď už bych to díky svým nabraným kilům nedal 


20 komentářů:

  1. Moc krásná koláž, Patriku! Ve Slavonicích jsem byla asi jen dvakrát, ale vždycky mě tohle městečko okouzlilo.
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tam byl poprvé a moc se mi tam líbilo. Jestli budu mít někdy cestu okolo,tak se tam určitě ještě zastavím!

      Vymazat
  2. Nádherná reportáž i fotografie. Ve Slavonicich jsme se byli podívat, když jsme byli ubytovaní v Telči.Jeli jsme tam vlakem. Obdivovali jsme krásné renesanční domy na obou náměstích, vystoupali schody na věž kostela, odkud je opravdu nádherný výhled a obdivovala jsem hodiny vytvořené z gramofonových desek, což je tamní specialita. Lituji, že jsem si žádné nekoupila na památku. Děkuji za krásné připomenutí tohoto nádherného městečka na hranicích s Rakouskem. Přeji krásné dny, pěkné výlety a dobré světlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty hodiny z gramodesek se nám taky moc líbily a dají se koupit i přes internet. Jedny jsme vzaly jako dárek pro dědečka

      Vymazat
  3. Patriku, krásné fotky a zajímavé popisy jednotlivých památek. :-D
    Slavonice jsme navštívili loni při našem pobytu na Vysočině. Nebylo odtud daleko jak na Jižní Moravu, tak do Jižních Čech. Město je malebné a z uvedených památek jsme viděli jen kostel Nanebevzetí Panny Marie. V květnu jedeme na jih je Třeboni se spolužáky a Slavonice jsou jedním z cílů, kam se chceme znovu podívat.
    Díky tomu tomuto článku nezůstaneme jen v centru. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom případě bych doporučil ještě jednu místní zajímavost, o které jsem se v článku nezmínil, a to muzeum samorostů, které jsem taky navštívil,ale fotky se mi moc nepovedly.Exponáty jsou umístěny u hájenky i ve stodole a pan majitel o těch přírodních výtvorech dokáže úžasně vykládat Návštěvu můžu upřímně doporučit,stojí to opravdu za to!!!

      Vymazat
  4. Slavonice znám z fotek u Majky, kdy tam byla na dovolené. Je to krásné město, to bezesporu. Výhledy z věže jsou parádní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyhlídkové věže si nemůžu nikdy nechat ujít.Mám rád ty pohledy z výšek!

      Vymazat
  5. Slavonice neznám,nikdy jsem tam nebyla a tak děkuji za krásné fotografie a seznámení s pěkným městem.Jinak kostely fotím moc ráda,hlavně ty dost zchátralé.Kolikrát je to jediná zajímavost malých obcí.Škoda,že téměř všechny jsou zavřené a nedá se nahlédnout dovnitř

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to s kostely a kaplemi podobně. V galeriích jich mám nafocených přes 200. Jestli tě to zajímá tak koukni na https://www.zonerama.com/Frypat/607374

      Vymazat
  6. Ve Slavonicích jsem byla zrovna ve čtvrtek, ale jen pracovně a ani jsem se nerozkoukala kolem, ale je tam krásně. Hlavně pohledy z věže.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je škoda,protože si myslím,že zrovna tobě by se tam moc líbilo. Tak třeba někdy příště!

      Vymazat
  7. Nádherné fotky!
    Slavonice jsou krásné město, jen pro nás dost z ruky, což je škoda.....

    OdpovědětVymazat
  8. Přidám se, krásné fotky a kolik ve mně vyvolaly vzpomínek!Jezdili jsme tam nejméně 4x ročně, s kolama a později dokonce s běžkama.Na kole po okolí, dokonce i po rakouském okolí, ani se mi nechce věřit, že už to nezažiju.Slavonice, Kostelní Vydří, Dačice, Jemnice, St.Město pod Landštejnem, Landštejn, Klášter... a další místa.Spousta židovských hřbitovů a památek.
    Díky ti za to. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I mě ten kraj učaroval a určitě se tam někdy zkusím podívat znovu.Hodně plánovaných míst jsem nenavštívil,protože byly na silnicích uzavírky,což byl problém, protože na kole moc nejezdím

      Vymazat
  9. Díky za návštěvu, já už tady našla kam na výlet. Kokořínsko mě láká. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc rád,že mé článečky někoho inspirují. Díky za odezvu!

      Vymazat
  10. Ve Slavonicich jsem se trochu prošli, ale byly součástí výletu i s Dačicemi a tak moc času nebylo. Vlastně jsem se prošli od jedné brány ke druhé a cestou na vlak se zastavili na hřbitově. Hřbitovní kostel se zrovna uvnitř opravoval. Líbilo se mi náměstí, ale na tak malý úzký prostor mi tam vadila ta spousta aut.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Auta v těch historických jádrech jsou pro mě pokaždé problém,ale na druhou stranu, je to známka toho,že to tam žije a není to jen nějaký skanzen.
      Dačice jsem kvůli uzavírkám a objížďkám tenkrát nenavštívil,ale zase mám důvod se tam vydat znovu! Ten kraj se mi moc líbí

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji