3. května 2015

PAMÁTKY BRNĚNSKÝCH ČÁSTÍ - Ořešín

Dnes vám chci představit památky, které jsem objevil v brněnské katastrální části Ořešín


Ořešín je katastrální území a městská čtvrť, a od 24. listopadu 1990 pod názvem Brno-Ořešín také městská část o rozloze 306,53 ha, rozkládající se na severním okraji statutárního města Brna. Je zde evidováno 7 ulic a 204 adres.
Ořešín si zachovává vesnický charakter s rodinnou zástavbou. Počtem obyvatel se řadí k nejmenším brněnským městským částem. Ořešín je ze severu, východu a jihu obklopen lesy, které téměř dvě třetiny ořešínského katastru. V lese na hranici s obcí Vranov se rozkládá přírodní rezervace Babí doly.
Do roku 1971 byl samostatnou obcí, 26. listopadu 1971 byl připojen k Brnu, z počátku jako součást městského obvodu Brno VI-Řečkovice, přejmenovaného k 1. květnu 1972 na Brno-Řečkovice. Od 21. září 1972 do 23. listopadu 1990 náležel Ořešín k městskému obvodu Brno V se sídlem v Králově Poli.
Z Ořešína vede prozatím jen jediná silnice, která ho spojuje se sousedními Jehnicemi. Výstavba silnice byla ukončena v září 1908.
Informace jsem převzal z : cs.wikipedia.org


Brno - Ořešín - Zvonice
Tato zvonice byla původně postavená k ohlašování požárů ve 2. pol. 18. století. Teprve později plnila zvonička funkci náboženskou jako kaplička a byla vyzdobena malým oltářem a Mariánským obrázkem. V roce 1946 došlo k opravě kapličky a při rozebírání starého krovu byla ve věžičce nalezena zaletovaná kovová baňka, ve které byl uložen latinsky psaný text. Podle něho byla zvonička a její zvon vysvěceny 3. dubna 1865 kapitulním děkanem Ondřejem Hammermuellerem z Brna.
Původní zvon byl v roce 1942 zrekvírován a roku 1943 nahrazen novým.

Zvonice v Brně - Ořešíně 14.3.2014






Brno - Ořešín - Boží muka v lokalitě Horka
Tato Boží muka nechal (na památku tragického úmrtí své manželky Marie v roce 1945) postavit roku 2005 JUDr. Eugen Morbacher.

Boží muka v lokalitě Horka v Brně - Ořešíně 14.3.2014





Brno - Ořešín - Mramorový kříž na ulici Klimešova
Tento mramorový kříž nechali postavit manželé Josef a Františka Popkovi v roce 1913.

Mramorový kříž na ulici Klimešova v Brně - Ořešíně 21.3.2014







Brno - Ořešín - Kamenný kříž na ulici Klimešova
Tento kříž pochází z roku 1881 a nechali jej postavit manželé Tomáš a Anna Kremličkovi u cesty z Jehnic do Ořešína (v lokalitě pod "Kopečkem"). V roce 2008 byl zrestaurován a na nynější místo byl přemístěn 12.6.2009

Kamenný kříž na ulici Klimešova v Brně - Ořešíně 14.3.2014






Brno - Ořechov - Kříž na ulici Klimešova (konečná BUS)
Tento kříž pochází z roku 1901 a nechala jej zbudovat obec Ořešín. Jedná se o dílo kamenické dílny Adolfa Loose.

Kříž na ulici Klimešova (konečná BUS) v Brně - Ořešíně 14.3.2014




Brno - Ořešín - Kříž na ulici Tihůvka
Tento litinový kříž byl umístěn před hospodářským stavením pana Jaroslava Leva krátce po první světové válce. Ovšem kdo jej postavil a za jakých okolností není známo.

Kříž na ulici Tihůvka v Brně - Ořešíně 18.3.2014




Brno - Ořešín - Pomník Obětem války na ulici Klimešova
Tento pomník z umělého kamene byl odhalen 8.5.1960 a je na něm napsáno:
LIDÉ BDĚTE!
VÁM BUDIŽ ZEMĚ LEHKÁ, NEB JSTE MŘELI PRO NI...
OBĚTI LET 1914 - 1918 NĚMEC FRANT., ŠTĚPÁNEK ANT., VLČEK JOSEF, VLČEK JAN, VESELÝ VÁCLAV, VACEK JOSEF
1938 - 1945 VACEK FRANT., KLIMEŠ VÁCLAV
Původně byla v horní části pěticípá hvězda, ale ta je dnes překryta malým bronzovým státním znakem

Pomník Obětem války na ulici Klimešova v Brně - Ořešíně 14.3.2014






A to je z Ořešína vše. Víc památek jsem v této katastrální části Brna neobjevil.
Záměrně ale nezařazuji budovy, kterým budu časem věnovat jiný projekt. Pokud přesto víte o nějakém dalším objektu, který zde není uveden, budu velice rád za každou informaci.

Přesnou lokaci všech objektů, které jsem zde uvedl, můžete zanedlouho najít v turistické části mapy.cz , kterou jsem jako vždy aktualizoval

21 komentářů:

  1. Zajímavé objekty. Ta zvonice je poněkud zanedbaná, ale ostatní- muka, kříže jsou zřejmě udržované. Zase jsem viděla další zajímavosti. Díky.

    OdpovědětVymazat
  2. Vždycky jsem zvědavá, kolik v těch konkrétních lokalitách najdeš památek. Musí to být docela zábavné procházet ulicemi mezi domy a pátrat, kde co mají. Zajímalo by mě, jestli máš v tom hledání nějaký systém, abys prošmejdil všechna místa a žádné nevynechal.   

    OdpovědětVymazat
  3. Docela mne vytáčí že jsou mnohé ty památky použity jako sloupy elektrického vedení nebo veřejného osvětlení, jako třeba tady ta chudinka zvonička. Ale to není jen ona, už jsem si toho všimla na vícero fotkách.

    OdpovědětVymazat
  4. Překvapila mě ta novodobá Boží muka. Nevěděla jsem, že se i dnes staví nová. Jsou pěkná a pohled na ně mě dojímá. Když si představím, že je nechal postavit pan Morbacher své ženě po tolika letech....

    OdpovědětVymazat
  5. jednu kapličku jsem si spletla s takovým tím starým transformátorem, které v některých obcích ještě jsou. Samotné zazděné transformátory jsou sice lepší než ty "obnažené", ale poutat elektriku takto na památky je hrozné. U nás v Podlesí je také maličký vesnický kostelík, ale doslova zamotaný do elektriky. je to škoda. Ale ostatní památky jsi nafotil výborně a je jich zase požehnaně.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Zvonice je hodně zanedbaná a opravu by potřebovala jak sůl.Snad se jí brzy dočká, když už se v posledních letech opravilo tolik brněnských památek   

    OdpovědětVymazat
  7. [2]: Systém mám a je velmi jednoduchý.Než vyrazím,tak si vytisknu mapku a do ní si označím už známá místa.Potom si namyslím trasu tak,abych všechny objekty navštívil a zároveň toho prošel co možná nejvíc.A potom už jenom chodím a koukám a občas narazím na něco, o čem jsem nevěděl. Příprava a projití jedné části zabere dohromady zhruba den (půl příprava a půl chození),ale horší je to potom se zpracováním.Protože mám volno většinou jen po večerech, tak zpracování do příspěvku kolikrát dělám i několik týdnů.Záleží na počtu nafocených objektů   

    OdpovědětVymazat
  8. [3]: Dráty mě štvou úplně všude   

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: Nejen Boží muka,ale i kříže a dokonce celé křížové cesty se staví! I nové kaple už jsem viděl   

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: S těmi dráty je to špatné.Znám tady v okolí hodně zajímavých objektů, které tyto "ozdoby" úplně degradují

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Ale nezoufejme. Před nedávnem jsem zpracovávala videa jedněch známých do celistvých filmů. Ocitla jsem se tedy na Thailandu. Jak tam je provedené elektrické vedení a kabely všeho možného, to je teda síla. To jsem ještě neviděla nikde.

    OdpovědětVymazat
  12. Některé brněnské části trochu znám, Patriku, ale Ořešín mi vůbec nic neříká.

    OdpovědětVymazat
  13. [11]: Já to taky říkám, že pořád ještě může být hůř   

    OdpovědětVymazat
  14. [12]: Hodně těch okrajových částí jsou spíš vesnice a proto se tam dochovalo tolik drobných památek   

    OdpovědětVymazat
  15. Pěkný dokument i fotky..:). Umíš najít každý pěkný kout, umíš se dívat..:).

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: Jasně, Patriku, Brno se tak roztahovalo, až pohltilo okolní vesnice.

    OdpovědětVymazat
  17. Když Ořešín spojuje se sousední vesnici silnice, která existuje už od r. 1908, moc se v něm nezměnilo. Drobných sakrálních památek je tam ale dost, které ještě navýšil svou vzpomínkou na manželku pan doktor.

    OdpovědětVymazat
  18. [20]: Papírově je to Brno,ale ve skutečnosti spíše vesnice.A to jsou nad obcí ještě velké výběhy pro koně! Je to pěkné místo na procházku   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji