8. května 2015

Bystrcká lípa neboli Lípa u Šťávů

Dnes vám chci představit jeden památný strom, který roste v Brně Bystrci



Tento památný strom stojí před restaurací U Šťávů, na rohu ulic Nad kašnou a Výhon
A není to jen tak obyčejný strom, ale rovnou nejstarší evidovaný strom na území města Brna.
Stáří této lípy malolisté (Tilia cordata) je odhadováno na 400 let, ale přesné určení stáří není možné, protože lípa má dutý kmen. Původní dřevo nahradila spleť vzdušných kořenů a nových kmenů, díky nimž je strom stále zdravý.
Kmen stromu má obvod přes 440 cm a výška bývá udávána buď 14 nebo 16 metrů.
V roce 1933 rozhodla zdejší radnice, že je pro špatný stav potřeba lípu skácet. Nakonec se ukázalo, že lípa je chráněná a tak se strom místo pil a sekyr dočkal zpevnění železnými obručemi, které vyrobil kovář Jaroslav Otradovec. V roce 1940 byla provedena úprava koruny stromy (zkrácení těžkých větví) a další odborné ošetření proběhlo až v roce 1992. Aby nedocházelo k dalšímu poškozování vandaly je okolo stromu postaveno oplocení do výšky 2 metrů. V těsné blízkosti stromu stojí i socha sv. Jana Nepomuckého.
Lípa se stala v roce 2000 vítězem historicky prvního kola soutěže Brněnský strom roku a v roce 2002 se dostala mezi finalisty celostátního kola.

A v roce 2015 tento památný strom nominuji do prvního kola soutěže Ten nej strom u blogerky VendyW.


Bystrcká lípa 7.5.2015











A to je pro dnešek vše.
S focením stromů nemám žádné zkušenosti, ale beru tuto soutěž jako výzvu a důvod naučit se zase něco nového.

20 komentářů:

  1. Nádherná lípa, Patriku. Přestože nemáš s focením stromů zkušenosti, pořídil jsi skvělé záběry.

    OdpovědětVymazat
  2. Juj, tak ta je! Takhle přesně si to představuju! Výborný příspěvek.....

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to je opravdu nádherný strom. A to je jeho stáří!

    OdpovědětVymazat
  4. Lípa má krásný rozložitý tvar. Je dobře, že dostala ošetření šetrného s pohledem na stáří a opatření v podobě plotu není tak drastické, když je v tomto provedení. Krásný strom.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Jejda,tolik chvály! Děkuji moc

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Někde jsem četl,co se odehrávalo v době,kdy byl tento strom vysázený. Je to opravdu hodně zajímavé a nutí to k zamyšlení   

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: V létě se pod ním krásně sedí na zahrádce s pivkem   

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: No, a to je správné, Patriku. Je potřeba vyčíhnout nejlepší podmínky na focení.   

    OdpovědětVymazat
  9. Strom znám, protože do Bystrce na přehradu někdy chodíme z Kohoutovic na procházku a pak jí procházíme na konečnou (pro nás začáteční) autobusovou zastávku u kostela.

    OdpovědětVymazat
  10. A to mě na stromech fascinuje... jsou téměř nesmrtelné. Třeba se rozlomí v půl a zase obrazí... Taky máme u nás jednu lípu, a ta přišla o celou korunu, přesto ale žije dál a je dnes už taky památná. Třeba  ji i vyfotím.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Jedna spřízněná duše mi do mailu poslala historickou fotografii (z roku 1928) a i na ní je vidět,že budova sloužila jako restaurace.O tom, že by tam někdy bylo kino, jsem neslyšel   

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Příroda se jen tak nedá   

    OdpovědětVymazat
  13. Jsem "ostuda". Bydlím v Brně a o tomto stromě  jsem nevěděla. Musíme si tam někdy s manželem udělat výlet. Krásná lípa

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Dokud jsem bydlel v Brně tak jsem taky spoustu věcí nevnímal.Až teď se tam občas vydám jako turista a zjišťuji kolem čeho jsem chodil bez povšimnutí   

    OdpovědětVymazat
  15. Znova jsem tady. Až nyní mi došlo, že tuhle lípu, zda půjde vše dobře, uvidím v létě na vlastní oči. A do restaurace U Šťávů plánujeme také zavítávat.

    OdpovědětVymazat
  16. A já odkud je mi to povědomý, až jsem si pořádně uvědomila název. Ten strom znám! Tam jsem kdysi jezdila za kamoškou na pokec. Už je to let a strom se pořádně rozrostl... je nádherně košatý!

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: No vidíš,to mě nedošlo,že budete v Bystrci! Alespoň teď víš,kde si budete vychutnávat chvíle odpočinku   

    OdpovědětVymazat
  18. [17]: Ten strom je hodně známý,ale ne každý si to hned uvědomí. Já si na něj taky vpomněl až díky soutěži u VendyW   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji