31. ledna 2022

V lednu 2021

Dnes vám chci ukázat, co jsem nafotil v průběhu ledna roku 2021.


Tento měsíc se u mě nesl v duchu maximálního pracovního nasazení, a tak jediným dnem, kdy jsem se mohl odreagovat nějakým výletem a "foceníčkem" byl pátek 22.1.2021. Předpověď počasí slibovala po rozplynutí ranních mlh slunečnou zimní atmosféru, ale jak uvidíte na následujících snímcích, tak to zase nevyšlo. A to jsem se vydal na dvě docela rozdílné lokality, dost vzdálené od sebe.


Osová - zámek 

Nachází se při jižním břehu rybníka Okolníku u osady Osová, která je součástí obce Osová Bítýška, v okrese Žďár nad Sázavou, v kraji Vysočina. Tento zámek mám moc rád a sleduji jej od roku 2006, kdy jsem na něj narazil poprvé. Tehdy byl opuštěný a značně zchátralý, ale postupně se jeho osud začínal lepšit a procházel opravou. Věnoval jsem mu už i dva samostatné příspěvky. První v roce 2013, který najdete ZDE a druhý v roce 2015, který najdete ZDE.  Moc mě zajímalo, jak práce pokračují a proto jsem se sem znovu vydal. Bohužel musím konstatovat, že práce od mé poslední návštěvy moc nepokročily, což je viditelné i na fotografiích, které jsem pořídil v tom mizerném počasí. Podle dostupných informací se poslední majitelé dostali do problémů a v březnu 2020 byla na objekt zahájena exekuce. V listopadu 2021 byl zámek, budova správce, oranžerie, budova pro společenské účely, park s rybníkem Okolníkem (celková výměra 71.472m2, z toho park se zámkem 42.999 m2 a rybník 28.473 m2) na prodej za 19 900 000 Kč.


Osová - zámek  22.1.2021









Všechny mé dosud pořízené fotografie zámku Osová najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Počasí na Vysočině bylo toho dne opravdu pro focení i dopravu nevhodné, a proto jsem se vydal raději domů. Po cestě v rádiu říkali, že na východě Jihomoravského kraje se mlhy rozpouští, a tak jsem zkusil zajet ještě i tímto směrem.  Mlhy tam opravdu nebyly, ale nízká oblačnost přetrvávala, takže ani další fotografie moc barev neobsahují. Zato jsou na nich zajímavé objekty, které jsem zachytil v obci Otaslavice, jež se nachází asi 12 km jižně od Prostějova, v Olomouckém kraji.


Jako první mě zaujal areál kostela sv. Michaela archanděla s farou. 

Kostel sv. Michaela v Otaslavicích vznikl v době před rokem 1330. Někdy kolem roku 1600 byl kostel přestavěn Janem Žalkovským, což připomíná kamenný klenák s jeho erbovním znamením (v kostele jsou znázorněny i erby pánů ze Sovince, Elišky z Kumburku a Machny z Valdštejna), a  tehdy byla postavena i věž zvonice a pověšeny zvony. Pod věží byla kostnice a kolem kostela hřbitov. V roce 1847 byla věž nahrazena dvěma novými a kostel přestavěn v novogotickém slohu. Součástí celého svatostánku je i fara, která je stará stejně jako kostel. Na prvopočátky fary poukazuje klenutá kuchyně a nízké místnosti. Je prokázána i tajná chodba z fary. Zajímavostí je i kryté schodiště zvané Pavláčka. Do ní vede i chodník z fary, který ze zahrady vede přes vybudovaný most nad úvozem. Z vesnice ke kostelu vede chodbou čtyřicet schodů.

Zdroj informací : www.hrady.cz


Otaslavice - kostel sv. Michaela archanděla a fara 22.1.2021




















Na prostranství před vstupem do kostela stojí dva kamenné kříže. Jeden pochází z roku 1747 a druhý z roku 1905.
















Všechny mé fotografie kostela a fary v Otaslavicích najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Hlavním cílem tohoto mého zastavení v Otaslavicích ale byla zřícenina dolního hradu. 

V obci stávaly hrady dva a dokonce na témže ostrohu nad říčkou Brodečkou. Horní hrad byl zničen za husitských válek v roce 1423 a dnes na jeho místě najdeme pouze terénní nerovnosti. 

Dolní hrad je poprvé doložen v roce 1377, ale jeho historie je jistě delší. Hrad byl dobyt a pobořen v roce 1424 Albrechtem Rakouským a pak už nebyl znovu obnoven. Dodnes se z památkově chráněného objektu dochovalo torzo hradní věže zvané Hladomorna, četné valy a terénní nerovnosti. 

Informace jsem čerpal ze stránek  mapy.cz  a   www.hrady.cz


Otaslavice - zřícenina dolního hradu 22.1.2021
















Všechny mé fotografie zříceniny dolního hradu v Otaslavicích najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


A to je z mých foto toulek v lednu roku 2021 vše. 

Doufám, že se vám ukázka pořízených snímků líbila, a že mi odpustíte délku příspěvku. Normálně bych každému místu věnoval samostatný článek, ale to bych se se zveřejňováním příspěvků o mých foto toulkách do reálného času asi nikdy nedostal.

Mějte se krásně a já se podle možností zase někdy ozvu


7 komentářů:

  1. Nafotil si toho hodně a samá zajímavá místa,která vůbec neznám.Fotografie jsou krásné.Jak je vidět,tak se snehem to loni také v lednu nebylo nic moc.
    Taky většinu informací k fotkám čerpám z mapy.cz a hrady.cz.Tam se dozvím více,jak na Wikipedii.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Loni to tu se sněhem ještě ušlo, ale letos je to bída. Na Vysočině snad něco je, ale tady na jihu není nic.
      Mapy.cz mám rád a hodně je využívám při svých výletech. Pro ostatní se tam snažím i opravovat zjištěné chyby a dodávat nové objekty na které při svých toulkách narazím. Funguje to skvěle.

      Vymazat
  2. S tím zámkem je to škoda, že zas nemá možnost být opraven.... přitom je tak hezký a na krásném místě. Ale co mne zaujalo, je ten kostel. To už je třetí kostel s krytým příchodem co vidím. Jeden znám přímo (Litomyšl) druhý je v Letovicích, okolo něj jezdíme když valíme do Brna a tenhle je tedy zatím třetí. Docela by mne zajímalo kolik takových kostelů u nás je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kostel ve Starém Jičíně má několik schodišť a jedno je vedoucí od fary, ale veřejné. Je ale kryté dřevem, i když základ je kamenný. Ten kostel je zajímavý i hranatou věží zakončenou cimbuřím. Mám ho v Moravskoslezském kraji na konci seznamu.

      Vymazat
    2. Krytý příchod ke kostelu v Litomyšli si nevybavuji, ale ten v Letovicích znám. Ještě se mi vybavuje jeden u kostela svatého Bartoloměje v Kočí a vím i o dalším u kostela sv. Jana Křtitele v Určicích. V archivu mám ještě jeden z Olešnice v Orlických horách u kostela sv. Maří Magdalény. Tím ovšem moje znalosti končí.

      Vymazat
  3. Škoda, že záměr se zámkem nemohl být dokončen. Opravdu je to krásné místo. I další navštívená místa jsou zajímavá. Skvěle zpracovaná reportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Toho zámku je mi líto, vypadalo to s jeho záchranou docela slibně. Snad se najde nový majitel, který bude schopný a ochotný ty opravy dotáhnout do zdárného konce.

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji