12. ledna 2022

V listopadu 2020

 Dnes vám chci představit, co jsem nafotil během listopadu roku 2020 


Tento měsíc se u mě nesl ve znamení rekonvalescence po prodělané nemoci. Zkoušel jsem tělo postupně zatěžovat krátkými zdravotními procházkami a nakonec jsem navštívil tyto lokality: 


PP Holásecká jezera

Tuto přírodní památku už jsem na blogu několikrát představoval, ale jsem si vědom toho, že už to je dlouho, a tak přidávám pár slov i dnes. Jedná se o informace, které jsem převzal ze stránek: cs.wikipedia.org 

Přírodní památka Holásecká jezera se nachází na západě brněnské městské části Brno-Tuřany - převážně v katastrálním území Holásky, malá část se nachází také v katastrálním území Brněnské Ivanovice.  Jedná se o soustavu 9 průtočných jezer, která byla v minulosti přehrazena a vzniklo tak 7 dílčích vodních ploch pojmenovaných jako Kašpárkovo, Typfl, Kmuníčkovo, Roučkovo, Ledárenské, Plavecké a Strakovo jezero. Vodní plochy Kocábka a Lávka jsou pravděpodobně pozůstatkem starého říčního meandru řeky Svitavy, jak vyplývá z kreseb v kronice Holásek. Poslední a největší z vodních ploch - Opleta vzniklo až v 70. letech 20. století (1974) na popud místní rybářské organizace, a to vytěžením zeminy. Předmětem ochrany je ochrana výrazného krajinného prvku a unikátní lokality z hlediska výskytu některých druhů obojživelníků, hnízdiště ptáků a refugiua zvěře.

Pro mě osobně je toto místo plné vzpomínek, protože jsem se sem jezdíval jako malý kluk koupat, jako větší kluk rybařit, jako velký kluk randit a jako dospělý se kochat přírodou. Podle mého je to tu nejkrásnější na podzim...

PP Holásecká jezera 5.11.2020















Všechny mé snímky z této procházky najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .



Rybníky Budkovan a Vrbový u Jedovnic

To byl cíl mé další zdravotní foto procházky na podzim roku 2020. 
Městys Jedovnice se nachází asi 25 km severně od Brna a je vyhledávanou rekreační oblastí především v okolí rybníka Olšovec. Ten byl ovšem v době mé návštěvy vypuštěný (probíhá zde každoroční výlov), a tak jsem zamířil k méně známým, ale docela zajímavým rybníkům Budkovan a Vrbový.  O jejich historii jsem si přečetl něco na stránkách www.turistika.cz , a odtud nabízím i následující informace:
Rybník Budkovan je prastarý rybník nacházející se v široké ploché sníženině jihovýchodně od Jedovnic. Název pochází od zaniklé středověké osady Budkovany a napájen je potokem Podomkou. Dnes je rozdělen hrázemi na tři dílčí rybníky (Budkovan, Dubový, Vrbový) , které neslouží k rekreaci, ale jsou ornitologickou lokalitou a výzkumným rybochovným objektem. Pozoruhodná je mohutná, staletými duby porostlá hlavní hráz a pověstmi opředená studánka na vnitřním okraji hráze. Poblíž hráze podél památné jírovcové aleje vede červeně značená turistická cesta z Jedovnic do Račic. Ještě v nedávné minulosti vedla po středové hrázi Budkovanu i naučná stezka Jedovnické rybníky.
No, a v době mé návštěvy to na rybnících vypadalo asi takhle...

Jedovnické rybníky Budkovan a Vrbový 6.11.2020




















Všechny mé snímky z tohoto focení najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Hodně zajímavé byly i břehy a blízké okolí rybníků, kde jsem taky něco nafotil a nakonec pořízeným snímkům věnoval i samostatnou galerii... 


U Jedovnických rybníků 6.11.2020















Všechny mé snímky z tohoto focení najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Další místo, které jsem v listopadu roku 2020 navštívil byl zámecký park v Židlochovicích, který byl založen na počátku 18. století a postupně přebudován do současného anglického stylu. Park má rozlohu 22 hektarů a je celoročně přístupný veřejnosti. I sem jsem se vydal na zdravotní procházku a pozorování úžasné podzimní atmosféry...


Židlochovický zámecký park 7.11.2020























Všechny mé snímky z tohoto focení najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .



A protože bylo toho dne opravdu nádherné počasí, zkusil jsem zajet ještě do jednoho zámeckého parku, a to toho ve Strážnici. Tento původně romantický park z 1. poloviny 19. století nechal vysadit tehdejší zámecký pán, hrabě František Antonín z Magni. Dnes je cenný z hlediska přírodního a proto patří mezi chráněné parky. Nejmohutnějším stromem v parku je přes 200 let starý, památkově chráněný akát s obvodem 590 cm. Mezi cenné přírodniny se řadí i platanová, lípová a dubová alej. Já se tam ale vydal jen kvůli krásné podzimní atmosféře...


Strážnický zámecký park 7.11.2020
















Všechny mé snímky z tohoto focení najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


Poslední místo, které jsem 7.11. a vlastně i v listopadu 2020 nafotil, byl Bukovanský mlýn, který se nachází nad obcí Bukovany u Kyjova. Jedná se o rozhlednu ve tvaru třípatrového větrného mlýna, která byla postavena a slavnostně otevřena v roce 2004. Tvůrcem mlýna je pan Josef Kouřil z Kyjova, který si stavbou splnil svůj dětský sen. V interiéru je prodejní galerie a suvenýry, muzejní expozice o historii Bukovan a slovácké kuchyně. V posledním patře se nachází vyhlídková terasa, odkud je krásný výhled do okolí. Kolem mlýna byl v roce 2007 zbudován areál hotelu s restaurací, který je vystavěn v tradičním stylu moravského Slovácka a dotváří tak kompozici tradičního mlynářského statku. V době mé návštěvy zde bylo relativně málo lidí a tak jsem zde zkusil pořídit pár záběrů. Bohužel na vyhlídku jsem se nedostal

Bukovanský mlýn 7.11.2020









Všechny mé snímky z tohoto místa najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .


A to je z mých foto toulek v listopadu roku 2020 vše. 

Doufám, že se vám ukázka pořízených snímků líbila, a že mi odpustíte délku příspěvku. Normálně bych každému místu věnoval samostatný článek, ale to bych se se zveřejňováním příspěvků o mých foto toulkách do reálného času asi nikdy nedostal.

Mějte se krásně a já se podle možností zase někdy ozvu

6 komentářů:

  1. Vezmu to od konce, už jseš třetí blog co sleduji na kterém se Bukovanský mlýn objevil. Je krásný, takže se na něj dá koukat. Jinak co se týče parků a rybníků. Já nejraději jezdím do Dobříše do zámeckého parku právě na podzim, protože to teprve vynikne krása anglických parků. Vybarvené stromy. V létě bývají dost fádní, pokud v nich tedy nejsou nějaké zajímavé doplňkové vodní plochy nebo stavby. A rybníky mám na chatě skoro pod nosem dva, i když původní sestava rybníků byly tři. Ten prostřední měl trhlinu v hrázi kterou se nepodařilo opravit a on tím pádem vyschnul a je nyní zarostlý náletovými dřevinami kterým se v té vyhnojené půdě daří náramně. Za dva tři roky tam bude listnatý lesík. Chodím ke zbylým fotit právě podzimní odrazy ve vodě, protože v Dobříši pravidelně na podzim Huťský rybník vypouští. Jedině to vzít od něj pěšky na Starou Huť a k rybníku Strž u Čapkova památníku. Už delší čas se chystám ještě k jedněm rybníkům, a to jsou Voznické, taky nedaleko chaty. Tak snad tenhle rok se zadaří. Jinak moc pěkné fotky a navštívil si toho docela dost!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já viděl o Bukovanském mlýně jen článek u Dáši F. a tenkrát mě inspiroval právě k tomu, abych se tam zastavil. Mám pocit, že to je dokonce nejbližší takový objekt od mého bydliště!
      V posledních letech se snažím utrhnout z práce a užít si tu podzimní atmosféru kde se jen dá. Docela se mi to (oproti letům předchozím) daří, což mě těší a doufám, že se to bude líbit i tobě

      Vymazat
  2. Ve Strážnici jsme byli i v patku i skanzenu. V parku nás ale kousali komáři, tak jsem pospíchali jinam. Mlýn je opravdu velmi pěkný. Všechno podzimní zrcadlení je nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám radost, že se ti fotky líbí!
      Ve Strážnici jsem před x-lety trávil tři roky po sobě dovolenou v kempu, a tak to tam docela znám a mám prochozené. Skanzen byl parádní s moc příjemnou průvodkyní

      Vymazat
  3. Patriku, fotky jsou opravdu nádherné. Bukovanský mlýn jsem také navštívila, dokonce jsem tu i jednu noc přespala a moc se mi tam líbilo. Mám ráda fotky s vodní hladinou a tentokrát jsem se opravdu pokochala.
    Přeji hezký večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těší mě, že se ti moje fotky líbí!
      Na tvůj článek o návštěvě Bukovanského mlýna si pamatuji, a tak trochu mě i inspiroval k tomu, že jsem se tam zastavil.

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji