15. dubna 2015

Zámek Osová 3.4.2015

Dnes vám chci ukázat, v jakém stavu se nacházel začátkem letošního dubna zámek, který stojí na jižním břehu rybníka Okolníku u osady Osová v kraji Vysočina


Možná si někteří z vás vzpomenou, že jsem už jednou tento zámek na blogu ukazoval. Letos se mi poštěstilo se k zámku opět podívat a tak vám můžu ukázat v jakém stavu se tento objekt momentálně nachází.
Nejdřív ale několik informací o historii zámku, které jsem čerpal z : www.turistika.cz a cs.wikipedia.org

Osová (do roku 1924 nazývaná Osové německy Ossowa) je vesnice v okrese Žďár nad Sázavou, která je součástí obce Osová Bítýška.
Nejvýznamnější dominantu osady tvoří zdejší zámek, který byl v minulosti sídlem rozsáhlého panství, ke kterému ještě v roce 1900 patřil městys Osová Bítýška a vesnice Osová, Vlkov, Březí, Ondrušky, Skřinářov, Borovník, Rozseč, Milešín a Vidonín.
Zámek je čtyřkřídlá patrová budova obdélníkového půdorysu s průčelím obráceným k jihovýchodu. Příjezdová cesta je lemována rybníky, na severozápadě se rozkládá zámecký park. Nad průjezdem, do kterého vede kamenný most se dvěma oblouky, je hodinová věž.
Již v roce 1348 byl na jeho místě hrad obklopený rybníky a močály, který zřejmě založili příslušníci rodu pánů z Ronova, kteří se pak psali z Osové. V roce 1365 hrad získal markrabě Jan Jindřich. Od konce 14. století do roku 1529 patřil Osovským z Doubravice. Během této doby byl několikrát upravován a přestavován. V roce 1530 získali hrad Pernštejnové, kteří o něj však nejevili žádný zájem a nechali jej zpustnout. Další majitelé Ráječtí z Mírova dali hrad ve 2. polovině 16. století přestavět na renesanční zámek, současně také upravili rybniční soustavu v jeho okolí. V roce 1638 poškodil zámek požár. Za Walldorfů byl zámek ve 20. letech 18. století barokně přestavěn. V letech 1797 ? - 1945 patřil zámek Haugwitzům, kteří jej užívali jako letní sídlo.
Po roce 1945 sloužil objekt jako hospodářská budova. V roce 1985 jej převzala Škoda Plzeň a zahájila jeho rekonstrukci na školicí a rekreační středisko, ovšem obnova zůstala nedokončena. Po roce 1989 objekt chátral a dlouho trvalo, než se našel soukromý majitel, který zámek i okolí začal rekonstruovat.

Já jsem se k zámku dostal s foťákem v roce 2006, 2013 a zatím naposledy 3.4.2015. Proto vám dnes můžu ukázat, jakou proměnou za tu dobu prošel

Zámek Osová 20.9.2006


Zámek Osová 18.4.2013


Zámek Osová 3.4.2015

A to si myslím pro představu stačí. Stavu v roce 2013 jsem věnoval samostatný článek, který najdete ZDE .

Nyní vám představím, jak se mi podařilo zachytit jeho současný stav...

Zámek Osová 3.4.2015






















A to je pro dnešek vše. Doufám, že se vám postupující proměna zámku líbila.
Pokud se zadaří, tak se k tomuto zámku vydám znovu, ale zase až tak za dva roky.

Všechny moje fotografie zámku Osová můžete najít v galerii, která se nachází ZDE

21 komentářů:

  1. To je ten zámek co jsem ti tuším o něm jednou psala že nevím jak se jmenuje ale že ho koupili nějací dva italští kuchaři (partneři) a dávají ho z ruiny dohromady. Dokonce snad byli i v Receptáři nebo Loskutákovi či v čem to bylo. A je vidět že se jim to daří víc než dobře!

    OdpovědětVymazat
  2. Za tou bujnou zelení zámek vypadal tajemně a taky hezky, ale už jen to, že byly dřeviny pokácené, stačilo k tomu, aby okolí zámku prokouklo, prostranství se provzdušnilo a zámek se vyloupl jak vajíčko ze skořápky. Průčelí už září novotou a jsem zvědavá, jak bude celý areál vypadat za čas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Píše se rok 2022 a zámek opět upadl v zapomnění a chátrá dál...je to žalostný stav celého areálu ,který současný majitel zadlužil a poslal do exekuce,čímž je zámek neprodejný....Metrová tráva všude kolem,člověka až mrzí, že se tohle opět už po několika nadějích na záchranu zase stalo...

      Vymazat
    2. Byl jsem tam naposledy v lednu 2021 a byl to opět smutný pohled. Přesně jak píšete. Bohužel

      Vymazat
  3. [1]: O současném majiteli jsem nikde nenašel žádnou zprávu.A to ani v komentářích v článku z roku 2013. Je možné,že to byl jiný zámek?

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Když byl zámek opuštěný a zarostlý,tak se dalo dostat i do vnitřních prostor(samozřejmě načerno)ale to jsem tenkrát nefotil

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Podle fotek ne, málo zámků u nás má takhle rybník hned u základů a takový zajímavý mostek. To mě totiž v té reportáži hned praštilo do očí a to samé teď u tebe. Třeba se hoši rozešli a prodali ho nebo prostě si hlídaj svoje soukromí.....

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Je pravda,že jsem jiný zámek takhle u vody asi nefotil. Je vidět,že máš dorýho pamatováka   

    OdpovědětVymazat
  7. Krásná porovnání a zámek prokoukává z doby temnoty.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Jsem zvědavý jak to tam bude vypadat při mé další návštěvě. Doufám,že jim vydrží elán a taky peníze,protože takováhle rekonstrukce musí být hodně finančně náročná   

    OdpovědětVymazat
  9. [8]:Víš, kdysi jsem už to psala u VendyW, ve spojitosti koupě nějaké vily, obdivuji lidi, kteří se takovýmto budovám upíšou.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Jak znám VendyW,tak si umím představit co o tomto psala

    OdpovědětVymazat
  11. je vidět, že majitel se do oprav vrhl, jen aby mu nedošly síly. Průčelí zámku už vyhlíží hodně krásně.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Pokus se opravy podaří dotáhnout do konce,tak to bude nádhera.Ten rybník bude dotvářet krásnou atmosféru a určitě to bude často navštěvované místo   

    OdpovědětVymazat
  13. Určitě, tak držme majiteli i sobě palce.

    OdpovědětVymazat
  14. Tak to vypadá, že se blýská na lepší časy. Doufám, že to dopadne.

    OdpovědětVymazat
  15. Na té první fotce s vodou, kde stromy skrývají špatný stav omítky, vypadá velmi pěkně.

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: Určitě už není v ohrožení zborcení a myslím si,že nezůstane ani opuštěný. Jak se práce vedou se zkusím podívat zase za dva roky   

    OdpovědětVymazat
  17. [15]: Zarostlý a opuštěný měl svoje kouzlo a rád jsem se tam toulal.Ovšem bez oprav by ta krása dlouho nevydržela a tak mám radost,že se renovace daří   

    OdpovědětVymazat
  18. [3]: Současným majitelem je Správa zámku Osová s.r.o.

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Na tyto stránky už jsem narazil dříve,ale už několik let se mi zdají nefunkční. Každopádně děkuji za info

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji