20. dubna 2015

Řeznovice - Kostel sv. Petra a Pavla

Dnes vám chci představit kostel, který stojí v obci Řeznovice, která je dnes součástí města Ivančice v okrese Brno-venkov



Kostel sv. Petra a Pavla v obci Řeznovice je jeden z nejstarších kostelů brněnské diecéze a jedna z nejvzácnějších sakrálních památek románského slohu v České republice.
Založení kostela se odhaduje na období l. 1120-1150. Zakladatelem kostela byl nejspíš znojemský údělný kníže Konrád. Stavba kostela je pozoruhodná svou dispozicí. K centrálnímu čtvercovému prostoru přiléhají tři apsidy. Románská stavba je vyvedena z opracovaných pískovcových kvádrů. Čtvercová věž přechází v osmistěnnou se sdruženými románskými okny. K původní centrále přiléhá novější chrámová loď z r. 1650. Kolem kostela byl hřbitov, ten byl r. 1793 zrušen, nejcennější náhrobky přeneseny do kostela. Ve věži byla tribuna, která zanikla v 15. století. Původní vzhled části rotundy byl obnoven v l. 1946-7, další úpravy interiéru pak v l. 1986-87. Z r. 1986 jsou nová vitrážová okna. Lavice v dobovém stylu jsou z r. 1996.
Kolem roku 1300 kostel patřil templářům a byl zde r. 1310 pohřben kontur řádu Ekko.
Tolik informace, které jsem převzal z : www.turistika.cz


Řeznovice - Kostel sv. Petra a Pavla 3.4.2015

















Polychromovaná dřevěná křížová cesta je z r. 1901.



Kříž s Máří Magdalenou u Kristových nohou stojí před kostelem a pochází ze 70. let 18. století.

Řeznovice - Kříž před kostelem sv. Petra a Pavla 3.4.2015







Součástí kostelního areálu je i raně barokní márnice.

Řeznovice - Márnice u kostela sv. Petra a Pavla 3.4.2015





A to je pro tentokrát z Řeznovic vše.
Toto místo má své kouzlo, které ale na fotografiích úplně nevyzní. Přesto doufám, že se vám toto představení líbilo.
Všechny moje zdejší snímky můžete najít uložené v galerii, která se nachází ZDE.

16 komentářů:

  1. To je moc hezký kostel. Zvlášť ta jeho starší kamenná část je nádherná. A pěkný je i jednoduchý nepřeplácaný vnitřek. Kdyby byl domek márnice opravený, byl by docela hezoučký, dá-li se toto říct o márnici.

    OdpovědětVymazat
  2. Takovéhle kostelíky mám rád. Hned bych se tam podíval, dýchá na mně taková tajemná atmosféra.....

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Už jsem říkal,že je pěkný hřbitov,náhrobek,.....tak proč ne márnice? Nebavíme se přeci o využití,ale o formě   

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Z těchto starých kostelíků pokaždé dýchá zajímavá atmosféra Dějiny se do podobných staveb úplně zažírají

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkný kostel - líbí se mi ta cihlová část..:).

    OdpovědětVymazat
  6. Tohle je moc krásný kostelík, líbí se mi i vnitřek, jednoduchý, krásný lustr, v té skříńce za oltářem je Patriku nějaká relikvie? Moc krásná stavba.

    OdpovědětVymazat
  7. No jo, bodejť by mi nebyl kostel povědomý, Patriku, když jsem ho před necelými dvěma roky fotila.   

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: I mě se tento kostel líbí.Hlavně pro tu svoji starodávnost   

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: Bohužel nevím, co se tam nachází

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Však si na ten Tvůj článek dobře vzpomínám a i díky němu jsem se tam vydal ! Ten den jsem měl být v práci,ale nějak se to zvrtlo a já se proto vydal na focení bez plánu. Všechny cíle toho dne jsem bral jen podle pocitu a paměti   

    OdpovědětVymazat
  11. [14]: Je to tady zase, navzájem se inspirujeme, takže blogy slouží svému účelu.

    OdpovědětVymazat
  12. Ještě než jsem si přečetl o znojemském knížeti a románské stavbě, už z obrázků mě napadla podoba se znojemskou rotundou.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji