9. dubna 2015

Těšany - Kaple Panny Marie

Dnes vám chci představit kapli, která stojí na kopci nad Těšanskou přehradou, necelé 2 km od středu obce


Obec Těšany se nachází asi 25 km jihovýchodně od centra Brna a zdejší památky už jsem tu několikrát ukazoval. Zatím ale nemám nafoceno vše, takže můj přehled památek a zajímavostí ještě nechystám. Ale postupně sbírám podklady a tak jsem se dostal i k zdejší kapli Panny Marie.

Za jejím vznikem stojí to, že v době druhé světové války se v Těšanech rozmohlo udavačství, kvůli kterému bylo odvedeno několik občanů Těšan do koncentračních táborů. Po válce se z nich všichni vrátili živí. Přisoudili to tomu, že se modlili k Panně Marii a zavázali se proto, že na její uctění postaví kapličku.
Základní kámen byl posvěcen 30. června 1946 a vysvěcena byla 13. června 1948. Projekt vytvořil architekt Karel Křepelka.
Kaple má jeden bezejmenný zvonek. Vnitřní výzdobu této památky prováděli bratři Lengálové ze Šitbořic.
Kolem byly vysázeny břízy, javory, borovice a jiné okrasné dřeviny, které ovšem kapli po dobu vegetačního období zakrývají a proto bývá z dálky viditelná pouze mimo toto období.
Každým rokem se v květnu koná pouť, kde je sloužena mše svatá.
Podklady k tomuto popisu jsem čerpal z : cs.wikipedia.org a www.outesany.cz


Těšany - Kaple Panny Marie 17.3.2015















A to jsou všechny snímky kaple, které jsem ten den pořídil.
.
P.S: ještě musím upozornit na to, že přístup od Těšan vede polní cestou, která bývá po deštích značně rozbahněná. Doporučuji tedy ke kapli dojít pěšky nebo na kole, protože mám zkušenost, že pro osobní auto je to cesta dosti zrádná

16 komentářů:

  1. Pár moderních kostelů a kaplí jsem už viděla, Patriku, ale nikdy ne zevnitř.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Na obecních stránkách se píše: "Všichni z okolí nadšeně souhlasili a pořádaly se sbírky a každý kdo mohl při stavbě pomohl."   Máš pravdu,dnes by to nešlo.Lidi už teď nedělají nic,z čeho by neměli zisk

    OdpovědětVymazat
  3. Kaple není špatná, ale mě to průčelí tak trochu připomíná krematorium a nemůžu si pomoct, stejně se mi víc líbí kapličky v klasickém starodávném provedení.   

    OdpovědětVymazat
  4. Zaujalo mne to okno v průčelí které vlastně tvoří kříž. a všimla jsem si ho až na třetí podívání. Je hodně zajímavá, řipomíná mi dva pražské kostely, jeden ve vršovicích a druhý u nás v Košířích. jsou velmi podobného slohu, tedy pokud se to o moderních stavbách dá tak říct

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Je zajímavé, že tenkrát se dokázala domluvit celá obec.

    OdpovědětVymazat
  6. kdybych nečetla text, myslela bych si, že je kaple mladší. Líbí se mi.

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Starodávné kapličky mám taky radši,ale podle mě tahle není úplně nezajímavá. Navíc není až tak často navštěvovaná a tak jsem se ji pokusil trošku zviditelnit   

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: I když je to poměrně nová stavba,tak určité kouzlo z ní vyřazuje.Tedy alespoň mě to tak připadá   

    OdpovědětVymazat
  9. [Smazaný komentář] Že se vám můj blog líbí mě těší a doufám,že to tak zůstane i nadále

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Trochu klame vzezřením,ale na tom je vidět,že projektant měl poměrně novátorský přístup   

    OdpovědětVymazat
  11. Tak tyhle moderní se mi docela líbí. Uvnitř jsem ale nikdy nebyla, všechny kostely a kaple si prohlížím vždycky jen zvenku..:).

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Já většinou taky,ale když je možnost nakouknout alespoň okénkem,tak neodolám   

    OdpovědětVymazat
  13. Moderní stavby mají zajímavý styl, zvenku to skutečně trochu připomíná krematorium ale vnitřek je krásně prosvětlený. Vůbec se těm lidem nedivím a přijde mi to jako krásný dík Bohu.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: To vnitří světlo mě taky překvapilo   

    OdpovědětVymazat
  15. Dost zvláštní je ten přístřešek, tam by mohli v nepřízni počasí poslouchat bohoslužby ti, co se nevešli dovnitř :)

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Ono je to na jižní straně,takže přístřešek poskytuje i příjemný stín,který se určitě hodil v letních měsících. Ta kaple stojí na docela prudkém kopci,takže odpočinek určitě přijde vhod   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji