19. dubna 2015

Zámek Oslavany 3.4.2015

Dnes bych vám chtěl představit zámek, který se nachází ve městě Oslavany - v okrese Brno-venkov



Zámek Oslavany - původně první ženský cisterciácký klášter na Moravě "Vallis s. Mariae" (Údolí Mariino) byl založen v roce 1225 Heilwigou ze Znojma. V roce 1228 vysvěcen byl olomouckým arcibiskupem za přítomnosti krále Přemysla Otakara I. a jeho rodiny. V roce 1423 byl klášter údajně vypálen husity a dispoziční právo na něj dostal od krále Vladislava Jagelonského v roce 1471 Vilém z Perštejna.
Klášter se začal přestavovat na zámek po rozsáhlém požáru v roce 1517.
Dalšími správci, kteří dostali zámek do zástavy byli Kunové z Kunštátu a později Krajířové z Krajku. Po roce 1577 získává od císaře Rudolfa II. Zámek Kryštof z Althana a jeho nástupce Adolf z Althana provádí rozsáhlou renesanční přestavbu v letech 1580 - 1590.
V roce 1599 byl zámek v držení Wolfa Ditricha z Althana, kterému byl zabaven císařem Ferdinandem II. za účast ve stavovském povstání. Panství bylo jako konfiskát předáno do správy kardinála Františka z Ditrichštejna. Roku 1621 získává zámek do majetku bratr Wolfa Ditricha katolík Michal Adam z Althana. Po něm byli vlastníky zámku postupně jeho synové Michal I. a Michal Jan II. . Roku 1654 se dostává sňatkem do vlastnictví rodu Mollartů. 1712 prodal Petr Arnošt z Mollartů zámek starobrněnskému klášteru. V roce 1783 byl Josefinskými reformami zabaven a panství připadlo císařské komoře. 1789 byl zámek prodán do dědičného vlastnictví Janu Nepomuku Schraffovi. Posledními majiteli zámku byli Gomperzové. Bratři Max a Filip jej koupili v roce 1885 a v roce 1939 byl zámek zabrán německou armádou jako židovský majetek. Byl přeměněn na kasárna Wermachtu. Po roce 1945 byl zámek zabaven státem jako německý majetek a byl sídlem různých organizací, které jej využívaly jako skladovací prostory.
V roce 1993 přechází zdevastovaný zámek do majetku města a od roku 1996 je tento památkový objekt zařazen do Programu záchrany architektonického dědictví Ministerstva kultury ČR a probíhá jeho renovace.
Zámek je rozsáhlá renesanční stavba s arkádovým nádvořím. Zachoval se původní klášterní gotický kostel, který sloužil jako zámecká kaple, nyní je využíván ke koncertům. V zámku je expozice "Historie hornictví a energetiky". Veřejnosti je zámek otevřen zatím pouze několikrát do roka. Tradiční je "Den otevřených dveří" l. května, Karmelská pouť 16. července nebo první neděli po 16. a "Oslavanské historické slavnosti" vždy druhý víkend v září.
Informace jsem převzal z : www.oslavany-mesto.cz

Zámek je to rozsáhlý a za dobu co ho znám prošel pěknou proměnou. Ovšem dost špatně se mě fotí a tak můžu ukázat jen pár zdařilejších snímků

Oslavany - Zámek 3.4.2015





















A to je pro tentokrát vše. Víc použitelných záběrů se mi pořídit nepovedlo.
Přesto doufám, že se vám to líbilo

15 komentářů:

  1. Tak ten kostel je oproti zámku pěkná darda! Doufám že bude co nejdřív taky opravený. Tady se určitě natáčela nějaká pohádka, to nádvoří a některé jeho prvky mi jsou hodně povědomé.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Nevím,jestli se tam natáčela nějaká pohádka,ale určitě vím,že se tam natáčely Četnické humoresky   

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: No já věděla že NĚCO se tam natáčelo. Mám docela dobrou vizuální paměť  a různé zajímavé detaily mi vždy nějak utkví v paměti a když je pak vidím tak si říkám to už jsem někde viděla. Ale s tou pamětí KDE jsem to viděla je to podstatně horší Vidíš a já takovej znalec Humoresek jsem to nepoznala

    OdpovědětVymazat
  4. Jasně, už vím kterej díl. O té jepťuše jak jí zabije bratr opilec protože chtěla odejít z kláštera a tatínek - antisemita nepřenesl přes srdce že se dala dohromady se židovským lékařem. A zámek představoval vlastně svůj původní účel. Ten klášter

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Vynikající paměť,smekám !   

    OdpovědětVymazat
  6. já raději hrady, ale zámeček je půvabný

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Však kvůli těm podmínkám jsem se tam stavoval

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Jak na co, jak na co     

    OdpovědětVymazat
  9. Jů, ty arkádové ochozy jsou krásné a celý zámecký areál je krásný. Je moc dobře, že se město pustilo do jeho oprav. Na závěrečných záběrech je vidět, že to jsou určitě opravy nelehké a hodně nákladné.   

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Určitě to budou opravy na dlouhou dobu,ale rozhodně si to ten komplex zaslouží   

    OdpovědětVymazat
  11. Nádherný zámek s arkádami, takové se mi moc líbí.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Jenže kostel v Jaroměřicích je uvnitř krásný a zachovalý,tomu chybí jen nový kabátek.To tenhle kostel vypadá,že potřebuje i nové spodní prádlo   

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Máš pravdu, Patriku, a to "spodní prádlo" je výstižné!   

    OdpovědětVymazat
  14. Tak pěkný zámek a využívaný jako kasárna a skald. To asi z vnitřního vybavení nic nezůstalo. Pak se ani není co divit, že pro veřejnost není běžně otevřen.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Bohužel jsem první termín zpřístupnění zámku nezvládl,ale určitě se tam pokusím dostat někdy příště   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji