3. května 2013

OSOVÁ - zámek

Dnes bych vám chtěl ukázat další ze zapomenutých zámků, který ovšem má to štěstí, že momentálně prochází nákladnou opravou


Zámek Osová, součást Osové Bítýšky, leží při jižním břehu rybníka Okolníku u stejnojmenné osady v kraji Vysočina. Zámek je čtyřkřídlá patrová budova. Nad průjezdem, do kterého vede kamenný most se dvěma oblouky, je hodinová věž.
Historie :
Původní gotický hrad zřejmě založili na začátku 14. století příslušníci rodu pánů z Ronova, kteří se pak psali z Osové. V roce 1365 hrad získal markrabě Jan Jindřich. Od konce 14. století do roku 1529 patřil Osovským z Doubravice. Během této doby byl několikrát upravován a přestavován. V roce 1530 získali hrad Pernštejnové, kteří o něj však nejevili žádný zájem a nechali jej zpustnout. Další majitelé Ráječtí z Mírova dali hrad ve 2. polovině 16. století přestavět na renesanční zámek, současně také upravili rybniční soustavu v jeho okolí. V roce 1638 poškodil zámek požár. Za Walldorfů byl zámek ve 20. letech 18. století barokně přestavěn. V letech 1797 ? 1945 patřil zámek Haugwitzům, kteří jej užívali jako letní sídlo a v roce 1835 založili severozápadně od zámku rozsáhlý anglický park. Po roce 1945 sloužil objekt jako hospodářská budova. V roce 1985 jej převzala Škoda Plzeň a zahájila jeho rekonstrukci na školicí a rekreační středisko. Obnova však zůstala nedokončena. Zámek je pro veřejnost uzavřen.
zdroj: turistika.cz

Před tím jsem tu byl v roce 2006 a to už to vypadalo, že zámek dlouho nevydrží. V současné době je v soukromém vlastnictví a probíhá zde rozsáhlá rekonstrukce.

Osová - zámek 18.4.2013














A to je pro dnešek vše. Pokud by někoho zajímalo, jak to tu vypadalo v září 2006, tak pár mých fotek najdete ZDE
Mějte se fajn a já se zase někdy podle možností ozvu

23 komentářů:

  1. Já jsem ta ráda, že fotíš a píšeš o kraji, kde jsem žila 25 let....

    OdpovědětVymazat
  2. Zámek je v hrozném stavu, ale pokud se rekonstrukce podaří, bude nádherný. Doufám, že se toho dožiju.   

    OdpovědětVymazat
  3. Zámek už to má dobrý, jak je nová střecha a neprší do něj, je všechno na dobré cestě. A vidím, že to majitelé vzali z gruntu, dali se do vysekávání starých stromů a roští a zámek bude pěkně prosvětlený. A jestli mě oči neklamou, tak v té věži už je i záclonka.   

    OdpovědětVymazat
  4. Na takové fotky se dívá líp i když žádná krása, ale když jeden ví že už ten zámk nespadne....myslím že to bude krása pokud se všechno dotáhne do konce a už si dokážu představit jak se krásně zrcadlí ve vodní hladině....takvým lidem kteří tohle dělají moc fandím...

    OdpovědětVymazat
  5. Páni, to je ruina. Někdy v padesátých letech jsem tam byla v ozdravovně. Byla jsem dítě hubené, samá ruka, samá noha, doktorka naznala, že potřebuji ozdravit. Bylo to tam tehdy pěkné.Vůbec bych to nepoznala.

    OdpovědětVymazat
  6. Nyní nezbývá než držet palce, aby renovace byla zdárně dokončena. Pak vynikne zámek v celé své kráse.

    OdpovědětVymazat
  7. hm, zajímavá stavba a v krásném prostředí. až bude opraven, mohli by tu točit pohádky

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Bavil jsem se tam s nějakými pracovníky a ti říkali, že peněz moc není, ale že se určitě zámek opraví.Jen se to trochu protáhne.Vlavní je,že se začalo

    OdpovědětVymazat
  9. [2]: Teď už vypadá zámek dobře,ale při mé předchozí návštěvě to byla hrůza

    OdpovědětVymazat
  10. [3]: Je fakt,že nová střecha a zakrytá okna zámku hodně pomohli. Stejně tak vysekání pralesa,co jej obklopoval a pomalu pohlcoval. V té věži není záclonka,ale je to igelit

    OdpovědětVymazat
  11. [4]: Mě se tenhle zámek vždycky moc líbil a říkal jsem si,že je strašná škoda ho nechat zpustnout. Taky přeji novým majitelům,aby jim nedošli peníze a chuť na opravy. Teď už si tenhle zámek budu hlídat a sledovat jak probíhají opravy. Za rok se sem pokusím vydat znova   

    OdpovědětVymazat
  12. [5]: A to už teď vypadá o něco líp

    OdpovědětVymazat
  13. [6]: Už jsem to tu psal,že všechno záleží na penězích,ale zkusím se tam za rok podívat znovu a uvidíme,jak opravy pokračují   

    OdpovědětVymazat
  14. [7]: Pokud se oprava podaří,tak to bude krásné místo. Uvidíme, jestli i pohádkové   

    OdpovědětVymazat
  15. [9]: No jo, tyhle věci jsou vždycky jen o penězích!

    OdpovědětVymazat
  16. Zámek je pěkný, vedle opravy fasády by prostředí prospěla i vyšší hladina vody, takhle to působí jako vyschlý nebo vypuštěný rybník.

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: On taky je vypuštěný a bude se čistit

    OdpovědětVymazat
  18. To je fajn, že se zámek opravuje. Já jsem po 40.letech navštívila Horšovský Týn a docela mě to chytlo za srdce. park si pamatuji s cestičkami vysypanými drobnými kamínky, za zámkem bylo muzeum, ze kterého je nyní opuštěná ruina, k rotundě v horní části parku je cesta zarostlá. Alej ke škole lemovala širokou cestu, dneska tam je cesta sotva znát.  Jo chybí zahradníci nebo spíš není, kdo by je zaplatil. Zámek je také oprýskaný, ale naštěstí jsou v něm expozice a interiér má hodně co nabídnout. Proto, když vidím někde lešení na zámku a řádění pil v lesoparku, je to známka, že je náprava na dobré cestě.

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Taky mám radost,když vidím, že se daří zachránit další zajímavou stavbu

    OdpovědětVymazat
  20. Je fajn vidět, že se zámek Osová opravuje. Před mnoha lety jsem v osadě Osová trávívala prázdninyna které vzpomínám v hezkém.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: Zajímalo by mě,jak práce pokračují. Budu se tam muset zase někdy podívat   

    OdpovědětVymazat
  22. Poprvé jsem zámek navštívil Někdy v r.1975.Byl zchátralý ale tehdy ještě poměrně zachovalý ,ale již opuštěný.Hrozně se mi líbil.Dalo se do něj vlézt sklepem vzadu od rybníka.Okna byla zasklená a v prvním patře v několika místnostech Krásná bílá valcová kachlová kamna.Při mé druhé návštěvě někdy v roce 82 byla kamna rozmlácená a vyházená zřejmě z patra do atria.Údajně mládežníci z ONV začali s přestavbou na rekr. středisko. Dnes při cestě kolem mě to tam zase táhlo,a tak jsem příjemně překvapen že se dílo daří.Coby stavař vím,jak obtížné to ještě bude.Upřímně Vám investorům, přeji aby se dílo podařilo.Zdraví Ka.Wi.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji