5. května 2013

ÚJEZD U TIŠNOVA - zřícenina hradu

Dnes bych vám chtěl představit skromné zbytky hrádku Újezd u Tišnova, který se nalézá na kopci nad stejnojmennou vesničkou, která leží asi 9 km od Tišnova, mezi Dolními Loučkami a Říkonínem.


K dnešnímu článku jsem převzal informace z : HRADY.CZ
Historie hrádku Újezd u Tišnova je obestřena mnohými nejasnostmi. Archeologický průzkum prokázal osídlení hrádku již ve 13. století, ale dostupná literatura uvádí zhruba dvě verze vzniku a vývoje fortifikace. Nekuda - Unger (1981) píší, že "tvrz byla sídlem domácího rodu, z něhož se v písemných pramenech uvádí r. 1334 Půta". Ve stejném roce se v historických pramenech zmiňuje existence fary v obci. Tyto údaje logicky doplňuje Plaček (1996) informací, že "roku 1350 byli držiteli hrádku bratři Lovek a Hereš z Újezda, v jejichž rodu panství setrvalo až do roku 1469. Avšak tehdy byl už hrádek opuštěn" jak to ostatně dokazují nejmladší nálezy z archeologického průzkumu.
Ovšem Musil (1987) shodně s turistickým průvodcem uvádí, že hrádek byl postaven ve 14. století pány z Lomnice, později jej získali Pernštejnové a za nich zpustl. V r. 1593 nazýván "Hrádkem".
V l. 1975-76 zde proběhl archeologický průzkum, který odkryl základové zdivo, potvrdil obdélníkovou dispozici malého hradu s věžovitým kamenným dvojdílným palácem. Nálezová situace napovídá, že sídlo mělo dvě hlavní stavební fáze. Ve 13. století stál už věžovitý palác patrně obklopený valem a dřevěnou palisádou, kterou ve 14. století nahradila kamenná (ovšem nedokončená) hradba a menší objekty na plošině. Hrádek byl tedy dokončen jen provizorně. Na hradě byl nalezen rozsáhlý soubor keramiky a kovových předmětů a torzo hliněné figurální plastiky. Průzkum prováděli za odborného dohledu Moravského muzea Vladimír, Lumír a Mojmír Poláčkovi z Brna.
Hrádek Újezd patřil do soustavy hradů a hrádků podél říčky Loučky (Bobrůvky), které sloužily nejen jako sídla místní šlechty, ale i k ochraně středověkých komunikací kolonizovaného kraje a v případě nedokončeného hrádku Čepička k ochraně kláštera Porta Coeli. Není bez zajímavosti, že vesnice Tišnovská Nová Ves ležící uprostřed hlavních hradů oblasti (Žďárec , Újezd, Rysov , Košíkov a Víckov) se původně nazývala "Hrada".
(Pokud by někdo chtěl vidět, co zbylo z výše jmenovaných hradů, tak stačí kliknout na zvýrazněný název, a uvidíte moje fotky v galeriích na Zoneramě)

Teď už nové snímky z hrádku Újezd u Tišnova

Újezd u Tišnova - zřícenina hradu 18.4.2013











A to je protentokrát vše. 
Vím, že tohle není zrovna nějaká významná zřícenina hradu, ale i to je součást naší historie. Já tato místa rád navštěvuji, takže se tu občas objeví i takovéhle památky. Snad vám to nebude vadit. Mimochodem, už jsem navštívil zříceniny hradů, kde bylo vidět daleko méně, než na tomhle místě.
Příště vám představím zříceninu hradu Víckov, který už byl zmiňovaný v úvodním popisu. Slibuji, že tam bude k vidění o něco více.
Zatím se mějte fajn a já se zase podle možností ozvu

26 komentářů:

  1. Opravdu skromné pozůstatky hrádku. Ale co bychom skoro po osmi stoletích chtěli. Dnes leckdy nevydrží novější stavby.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Jak už jsem psal,tak jsem byl i na místech hradů,kde toho zbylo daleko méně.

    OdpovědětVymazat
  3. Musím se zeptat kámoša, jestli tam nebyli a projížďce s koníkama . Je to někde poblíž toho jejich ranče a oni tam takhle po lesích jezděj.

    OdpovědětVymazat
  4. No tééda! Závidím Ti Tvé výlety a procházky. To není možné, kolik jsi toho stihl od mé poslední návštěvy - a to není zas tak dlouho.

    OdpovědětVymazat
  5. Ráda prolézám taková místa... Pak si připadám taky jako zřícenina, protože jsou to většinou místa špatně přístupná, nebo na kopci a občas to dá člověku docela zabrat, aby se tam dodrápal...

    OdpovědětVymazat
  6. Z tohoto hrádku opravdu moc nezbylo, příroda ho pomalu pohlcuje, ale o to je to místo zajímavější a představivost může pracovat na plné obrátky. Určitě mi nebude vadit, když nás zavedeš na víc takových míst.

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Popravdě bych se divil,kdyby tam jeli na koních.Ono to není dobře dostupné ani pěšky.Z Předklášteří mají určitě lepší cíle na projížďky   

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Ono to klame !!! Památky, které tu teď představuji jsem navštívil v době mezi pracovními schůzkami a na jejich návštěvu jsem měl jen pět hodin.Navíc to bylo nečekané,takže jsem ty místa navštívil jen po paměti.Co je mi platný seznam míst,které chci navštívit,když ho mám doma? V okolí jsem vynechal spoustu zajímavostí a tak se tam vydám určitě znova - tedy kromě Víckova a  tohohle hrádku,tam si myslím,že lepší fotky neudělám

    OdpovědětVymazat
  9. [5]:  Moje žena taky říká,že jsem si ji vybral,protože mám rád zříceniny     

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Výhoda těchle míst je ten úžasný klid,tady se moc lidí nevidí

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: doufám, že jí v tu chvíli okamžitě řekneš, že ona je ta nejkrásnější a nejmilovanější zříceninka, kterou znáš!   

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Jasně,jen jinými slovy   

    OdpovědětVymazat
  13. To místo má úžasného ducha !

    OdpovědětVymazat
  14. Pár zdí a křoviny, a přesto je tohle místo zajímavé, Patriku. Taky už jsem viděla mnohem nenápadnější pozůstatky hradů a tvrzí. Vůbec nevadí, že navštěvuješ a fotíš taková místa, právě naopak!

    OdpovědětVymazat
  15. To je podobné místo jako zbytky vesnic ve vojenském prostoru Libavá. Zažívám tam zvláštní pocit.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Na některých místech se mě zdá,že jsem jediný, kdo je kdy navštívil a vyfotil

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Každé opuštěné místo má zvláštní atmosféru,jen to musí člověk vnímat   

    OdpovědětVymazat
  18. [17]: Časem bys to mohl vydat knižně jako zapomenuté památky.

    OdpovědětVymazat
  19. jestlipak ho stejně jako Kozí Hrádek u Tábora rozvozili lidé z okolí na své domy...pěkné fotky

    OdpovědětVymazat
  20. [19]: Nemyslím,že by to bylo na knihu.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: Tšžko říct.Nejbližší dědina je docela daleko,ale v okolí je spousta rekreačních chat,které mají kamenné podezdívky

    OdpovědětVymazat
  22. [21]: Jůůůů, to už se těším!!!

    OdpovědětVymazat
  23. Z takového torza museli mít historici dost velkou fantazii si představit hradní věže.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji