1. května 2016

Otakárek ovocný - Iphiclides podalirius

Dnes bych vám chtěl představit další druh motýla, kterého se mi podařilo nafotit


Aktualizováno 18.1.2021: 
Článek jsem musel upravit, protože po zániku Blogu.cz jsem nenašel v archivu původní fotografie. Ale přidal jsem jiné záběry z období 30.4.2016 až 21.4.2019.  Doufám, že se vám to bude líbit.


Informace k článku jsem převzal ze stránek: csop-krivatec.cz

Otakárek ovocný je jedním z velkých denních motýlů. Délka předního křídla se pohybuje v rozmezí 30-45 mm. Je to druh, který je rozšířen v Evropě od Francie, přes jižní a střední Evropu až do oblasti Turecka, jižního Ruska a Zauralí. V České republice se vyskytuje hojněji jen v nejteplejších oblastech, zejména v Českém krasu, v Praze a okolí, v Českém středohoří a na jižní a jihovýchodní Moravě.


Setkáme se s ním nejčastěji na teplých vysluněných stráních a skalních stepích s převážně jižní orientací. Vyhledává také lesostepní lokality, sady a najdeme ho také na rekultivovaných nebo opuštěných lokalitách po těžbě nerostů. Pro pravidelný výskyt je nutné, aby na lokalitě byly přítomné živné rostliny jeho housenek - tedy zejména hlohy a slivoně včetně na stepích běžné trnky obecné.



Otakárci jsou velmi obratnými letci a jsou aktivní zejména za teplých slunečných dnů a v bezvětří. Během roku se vyvíjí dvě generace, první od dubna do června a druhá od července do září. V některých oblastech na Moravě byla nedávno zastižena i třetí, podzimní generace.




Samice kladou jednotlivá vejce na listy solitérních a dobře osvětlených keřů. Z vajíček se líhnou housenky, které jsou málo pohyblivé a většinou se zdržují přichycené vláknem na listu, kterým se živí. Starší housenky najdeme obvykle na větvičkách, kde se později kuklí. Otakárci přezimují ve stádiu kukly. Dospělci se živí nektarem z květů běžných stepních rostlin a také keřů a stromů. Zastihnout je můžeme také, jak sají vodu na okrajích louží a na vlhké půdě.



Většina populací v ČR je silně vázána na lokalitu a jejich jedinci většinou daleko nemigrují. Morfologické rozdíl mezi samci a samicemi jsou u otakárka ovocného, na rozdíl od řady jiných motýlů, velmi malé. Samice jsou zpravidla o něco větší.





Otakárek ovocný je ohrožen zejména zarůstáním jeho typických biotopů, případně jejich přeměnou na zemědělské nebo lesní pozemky. Výskyt otakárka ohrožují také aplikace přípravků na ochranu rostlin a jejich úlety ze zemědělských ploch. Na lokalitách, kde se otakárek ovocný pravidelně vyskytuje, je nutno zachovat stepní charakter s volnými plochami a solitérními keři a jejich skupinami. Při případných zásazích na lokalitách je nutné ponechat zejména solitérní hlohy a trnkové porosty. Vhodná je také selektivní pastva.





U řady jedinců v přírodě můžeme spatřit vážné poškození zadních křídel, zejména částí s výraznými oky a ostruhou. Je to většinou důsledek útoku ptáků, kteří v domnění, že útočí na oblast hlavy a tykadel, poničí konce křídel a motýl unikne. Je to zajímavý způsob obranné adaptace proti útočníkům, kteří se orientují zrakem a kterou najdeme i u jiných skupin živočichů (např. mořské ryby). Tato poškození většinou nemají výrazný vliv na letové a manévrovací schopnosti napadených jedinců.





Otakárek ovocný patří mezi druhy chráněné podle zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny. Podle tohoto zákona a příslušné vyhlášky je zařazena mezi druhy ohrožené (§3). V kategorii zranitelných druhů (VU) je otakárek ovocný zařazen v Červeném seznamu ohrožených druhů České republiky - Bezobratlí.






A to je pro tentokrát vše.
Doufám, že se s těmito krasavci ještě někde potkám, a že pořídím i další snímky.

Výběr mých nejlepších snímků otakárka ovocného najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .
Přehled všech motýlích druhů, které se mi doposud podařilo nafotit, najdete v galerii, která se nachází ZDE
Fotografie z mých výprav za motýly (od 8.5.2018 do doby před rokem) si můžete prohlédnout v galerii, která se nachází ZDE .


Edit: v roce 2023 jsem pro všechny výsledky svých pozorování motýlů založil samostatné stránky VÝPRAVY ZA MOTÝLY, které se nachází ZDE.

20 komentářů:

  1. Patriku, povedly se ti unikátní snímky otakárka. Nádhera!!!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Děkuji moc Mám z těch fotek velkou radost   

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: To chápu. Já bych byla blahem bez sebe jen ho vidět! Bohužel u nás je na něj chladno.

    OdpovědětVymazat
  4. Patriku, povedly se ti krásně záběry. A i povídání je zajimave.

    OdpovědětVymazat
  5. Je nádherný! Já zahlédla otakárka (nevím jakého) jen jednou, předloni u Tišnova na pastvinách s koňmi. protřepal se kolem mě a odletěl někam do pryč. To bylo první a poslední setkání s touhle krásou. Když tak beru ty lokality kde se vyskytuje tak o takových podobných vím u chaty, ale ani tam jsem ho za ta leta nikdy neviděla. Povedly se ti unikátní a krásné záběry.....

    OdpovědětVymazat
  6. Krásný otakárek. Taky jsem jednoho, fenyklového ulovila.Měla jsem zřejmě štěstí, protože od té doby jsem ho neviděla.

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Viděl jsem jich tam pět a nafotit se mi podařilo jen tři,ale i to je víc, než se mi zatím povedlo celkově   

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Jsem rád, že se ti líbí

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Mám radost, že se ti fotečky líbí

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Děkuji moc,   ,ale informace pochází z  csop-krivatec.cz. Tam to tak pěkně napsali. Já jen dodal svoje snímky   

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Díky moc, jsem rád že se ti líbí

    OdpovědětVymazat
  12. [9]: Vždy, když nějakého otakárka vidím, úplně se mi zastaví srdce! Je to kouzelné setkání   

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Ještě aby se mi nelíbily, Patriku, vždyť je to nádhera.

    OdpovědětVymazat
  14. [16]: Neboj, dočkáš se. U vás budou létat déle,než u nás   

    OdpovědětVymazat
  15. [19]: Měl jsem zase jednou štěstí na podmínky    Díky moc

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji