23. dubna 2017

Zámek Břeclav 21.1.2017

Dnes vám chci ukázat pár zimních záběrů zámku v Břeclavi



Ten den jsem měl v plánu navštívit zámky v Lednici a Valticích, ale tam byl tak silný opar, že focení nepřicházelo v úvahu. Navíc ve Valticích stálo na nádvoří lešení, tak jsem se rozhodl pro improvizaci a jejím výsledkem byla mimo jiné krátká návštěva zámku v Břeclavi. Objekt byl samozřejmě zavřený a tak jsem mohl pořídil jen pár záběrů exteriéru.
Abych neukazoval jen fotografie, tak přikládám informace z historie, které jsem převzal ze stránek: www.muzeumbv.cz


Zámek Břeclav 21.1.2017


Vznik prapůvodního hradu a jeho založení bývá obvykle spojeno s Břetislavem I. Pohraniční dřevěný hrad měl chránit vstup do země, nejčastěji proti válečným výpravám arpádovských Uher, ale i výbojům z Východní marky bavorské - dnešního Rakouska.




Hrad se stal střediskem hradského obvodu, konaly se zde týdenní trhy a sídlila zde celá řada knížecích úředníků spravujících záležitosti hospodářské, vojenské, soudní a lovecké. Bylo zde i středisko církevní správy vázané na velkofarní kostel.




Břeclavský hrad prošel podstatnou změnou až ve 13. století. Mezi lety 1213-1222 hrad získává druhá manželka Přemysla Otakara I., Konstancie Uherská. Teprve výsledky dendrochronologické analýzy dubového roštu pod zámkem vyvrátily původní domněnku, že právě ona přestavěla hrad z dřevěného na kamenný. Ukázalo se, že k přestavbě došlo až ve třetí čtvrtině 13. století za krále Přemysla Otakara II. Stavebníkem mohl být šlechtic Vilém z Hustopečí, který Břeclav držel jako zástavu od roku 1253.




Roku 1384 udělil markrabě Jošt Lucemburský Břeclav v léno Hartmanovi a Jiřímu z Lichtenštejna za 600 hřiven. Břeclav se tak poprvé dostala do rukou mocného, původem štýrského rodu Lichtenštejnů, který na jižní Moravě držel již značný majetek. Roku 1426 se zámek dostává do držení husitů, po odchodu husitských vojsk jej znovu získávají Lichtenštejnové. Roku 1526 je zámek v držení Jana Skály z Doubravy, který jej roku 1534 prodává strážnickým Žerotínům. K nejvýznamnějším majitelům břeclavského panství z rodu Žerotínů patřil Ladislav Velen z Žerotína. Právě Žerotínové nechávají zámek přebudovat do renesanční podoby.




Nejstarší částí je západní křídlo ze 40. let 16. století, ještě s řadou gotických prvků, z nichž nejnápadnější jsou krakorce, jež jsou podepřeny polygonálními polopilíři. Z doby vzniku přestavby jsou dnes pouze dva původní. Významným motivem zámku je arkádová pavlač stojící na toskánských sloupech. Po polovině 16. století vzniká jižní křídlo s arkádou a vnitřní schodišťová věž. Drobnější dílčí změny nastávají až v druhé polovině 17. století, výraznější v 19. století, kdy jsou podstatně změněny interiéry. V roce 1638 se zámek dostává opět do držení Lichtenštejnů, kteří jej spravují až do roku 1945.




V druhé čtvrtině 18. století je přistavěn diagonální trakt spojující jižní a západní křídlo. Na počátku 19. století byl zámek upraven v romantickém novogotickém stylu a byla k němu přistavěna věž budící dojem zříceniny. Toto bylo ještě umocněno dostavěním zříceninové atiky. Podobný případ romantické umělecké zříceniny je Janův hrad v Lednicko-valtickém areálu.




Zámek nikdy nebyl šlechtickým sídlem, sloužil jako sídlo panských úředníků a lovecký zámek. V roce 1945 byl zestátněn a v objektu bylo následně zřízeno zázemí pro vojáky pohraniční stráže, kanceláře, věznice a později vinárna. V současnosti je veřejnosti zpřístupněna pouze zámecká věž.



A na závěr jeden hodně upravovaný snímek, který je "vrcholem" mé práce v photoshopu.
Obrázek je složený ze tří záběrů, jsou na něm vymazány dva automobily, jeden člověk a pes. Protože to bylo foceno v protisvětle, tak jsem to odbarvil a vzniklo z toho tohle:




A to je pro dnešek vše.
Doufám, že se vám tento objekt i pořízené záběry líbily.

Všechny moje fotografie tohoto objektu můžete najít uložené v galerii, která se nachází ZDE 

20 komentářů:

  1. Hmmmmm, tak nějak se mi ten zámek vůbec nelíbí..... Nafocené pěkně, ta poslední se ti podařila, nicméně prostě ta budova je fakt divná.

    OdpovědětVymazat
  2. V Břeclavi jsem byla před lety s dcerou na talentovkách, ale hlavně jsme se zaměřily na mlýn. Vůbec jsem netušila, že je tam zámek. A to zámek docela rozsáhlý. Úpravy na poslední fotce jsou zdařilé. Umíš.

    OdpovědětVymazat
  3. Ty prvky zříceniny mě upoutaly hned od začátku, ale pořád jsem si nebyla jistá, co si o těch zubatých okrajích myslet. Jsem ráda, že jsi to vysvětlil, ovšem je s podivem, že si tento zřícený dojem na zámku vybudoval schválně.   

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: ...na zámku někdo vybudoval schválně...

    OdpovědětVymazat
  5. Zvláštní a zajímavá stavba.   

    OdpovědětVymazat
  6. V Břeclavi jsme byli několikrát, ale zámek neznám.

    OdpovědětVymazat
  7. To nádvoří, sloupoví, to je pecka. Škoda, že je to lehce zchátralý zámeček....

    OdpovědětVymazat
  8. Jé Břeclavský zámek, děkuji za připomenutí mé domoviny! Tady na nádvoří jsme chodívali na taneční zábavy. Ale vypadá to úplně stejně, snad jen trochu líp omítnuté. A dřív tam nebylo vstupné.

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: Vidíš, já zase netušil, že v Břeclavi mají mlýn   

    OdpovědětVymazat
  10. [2]: Možná to bude tím, že je to víceméně opuštěný objekt. Úplně to z toho čiší

    OdpovědětVymazat
  11. [3]: No třeba Janův hrad v Lednicko-valtickém areálu je taky stavěný jako zřícenina a vypadá to moc pěkně. Ale je fakt,že tam se jedná o lovecký zámeček a ne o tak velikou stavbu   

    OdpovědětVymazat
  12. [6]: Ty auta mě taky štvou, stejně jako všudypřítomné reklamní plachty

    OdpovědětVymazat
  13. [7]: Lehce zchátralý zámeček je hodně přívětivý popis   

    OdpovědětVymazat
  14. [8]: Zámek byl v roce 2004 staticky zajištěný a mám dojem, že potom proběhla i nějaká oprava fasády. Bohužel je objekt pořád nevyužívaný a to je na něm vidět

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Jo, to je fakt k vzteku!

    OdpovědětVymazat
  16. Vždycky na mě zámek působil zanedbaně, proto se mi nikdy nelíbil. Netušila jsem, že je schválně postavený (část) jako zřícenina.

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Už jsem na to koukal,díky za tip

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Zmizení auta a ostatního mě dalo pěkně zabrat. Dělal jsem to poprvé a asi i naposledy,protože kdybych to měl takto mazat všude, tak se z toho zblázním   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji