29. dubna 2017

Milotice – kostel Všech svatých 21.1.2017

Dnes vám chci představit další zajímavou památku obce Milotice



Nynější kostel byl postaven na místě starého gotického kostela. V letech 1702-1703 byl kolem kostela ohrazen hřbitov a postavena kostnice. Chrám byl poškozen hned po svém dokončení v roce 1705 při vpádu kuruců a podruhé požárem v roce 1807, kdy shořela celá věž.
Milotický kostel je jednolodní, podélně orientovanou, stavbou, zaklenutou valenou klenbou s nadokenními výsečemi. Presbytář je zakončen trojboce a je od lodi odsazen. Přiléhá k němu sakristie s oratoří. Před západní průčelí kostela předstupuje hranolovitá věž a fasáda kostela je členěna pilastry. V průčelních nikách můžeme vidět sochy sv. Josefa a Panny Marie, pocházející z poloviny 19. století a nad portálem sochu sv. Medarda ze stejného období. Dnešní 36 metrů vysoká věž s cibulovitou střechou s lucernou z roku 1911 odpovídá původnímu vzhledu z roku 1701. Součástí věže jsou tři zvony; nejstarší Panna Marie (r. 1817), sv. Antonín se sv. Cyrilem a Metodějem (r. 1968). Tuto trojici doplňuje v sanktusníku umístěný Umíráček (r. 1999).
Vnitřní mobiliář kostela zůstal převážně barokní nebo rokokový. Chrámový interiér zdobí celkem šest oltářů, z toho pět barokních (Všech svatých, Nejsvětější Trojice, sv. Jana Nepomuckého, sv. Bartoloměje, Panny Marie Bolestné) a jeden empírový (sv. Kříže). V interiéru najdeme také panskou oratoř nebo kazatelnu a křtitelnici s řezbou Křtu Páně, pocházející také ze Schweiglovy dílny. Varhanní stroj firmy Tuček "sídlí" od roku 1927 ve staré barokní skříni, zdobené sedmi anděly, hrajícími na harfu, kytaru, housle a tympány. Pod kostelem se nachází hrobka rodu Serenyiů z roku 1841, ve které je uloženo celkem šest rakví.
Celou tuto sakrální stavbu obklopuje zeď z let 1702-1703 ozdobená sochami. Nejstarším je sousoší Malé Kalvárie, které pochází od dvou různých autorů (nejprve byly před rokem 1715 zhotoveny sochy Panny Marie a sv. Jana, mezi nimiž stál železný kříž; ten byl pravděpodobně kolem poloviny 18. století nahrazen současným kamenným). Podstavce soch Malé Kalvárie tvoří fragmenty zdiva či portálu ze starého kostela. Patrně kolem poloviny 18. století byla ohradní zeď osazena sochami sv. Jana Nepomuckého od Josefa Leonarda Webera a sv. Jana Křtitele, kterou zhotovil doposud neurčený autor. Další kamenné skulptury sv. Annu, sv. Izidora, sv. Floriána a sv. Josefa od Ondřeje Schweigla byly na zeď umístěny s velkou pravděpodobností na přelomu šedesátých a sedmdesátých let 18. století. Socha sv. Vendelína (O. Schweigl) a sv. Libor (neznámý sochař) byly na zeď umístěny až druhotně na konci 19. století, resp. v 80. letech 20. století. Zídka původně ohrazovala hřbitov, který zde fungoval až do roku 1787. Zeď je řazena do kulturních památek I. kategorie a spolu s hřbitovem ve Střílkách je celorepublikovou raritou.

Tyto informace jsem čerpal ze stránek www.turistika.cz a cs.wikipedia.org a www.milotice.cz


Milotice - kostel Všech svatých 21.1.2017
















V průčelních nikách můžeme vidět sochy sv. Josefa a Panny Marie, pocházející z poloviny 19. století a nad portálem sochu sv. Medarda ze stejného období












Před vstupem do areálu kostela stojí tento kříž








Celou tuto sakrální stavbu obklopuje zeď z let 1702-1703 ozdobená sochami











A to si myslím pro představu toho, co je zde k vidění, stačí.
Interiér kostela jsem bohužel neviděl, protože bylo zavřeno a dovnitř se nedá nakouknout ani klíčovou dírkou, ale třeba se mi poštěstí někdy příště.
Všechny moje snímky tohoto kostela můžete najít uložené v galerii, která se nachází ZDE .


9 komentářů:

  1. Tak ta zeď je pravdu parádní!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: To se jen někde nevidí   Škoda jen, že se to špatně fotilo. Odpolední světlo by tomu slušelo víc

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný kostel, hlavně zeď kolem něj. Líbí se mi i dveře s klikou.

    OdpovědětVymazat
  4. I mě zaujala ta netradiční zeď okolo kostela.

    OdpovědětVymazat
  5. Kostel v Miloticích jsem neviděla, je moc pěkný a určitě je podobný některému z kostelů, který jsem fotila, je mi povědomý.

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Jen škoda,že jsem nemohl nakouknout dovnitř   

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Takovéto ohraničení nebývá časté a proto jsem se u kostela zastavil. Vůbec jsem totiž návštěvu Milotic neměl v plánu   

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: I mě je samotný kostel něčím povědomý, ale nevím čím. Už se v té záplavě nafocených kostelů ztrácím

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji