3. března 2013

DOLNÍ LOUČKY - kostel sv. Martina

Včera jsem se zúčastnil naší akce Vzpomínka na kamarády. To se dvakrát do roka schází naše stará parta a jezdíme na hřbitovy za kamarády, kteří už tu s námi nejsou. Pak skončíme většinou v hospodě a vzpomínáme na staré časy (ještě teď mě z toho bolí hlava).
Jeden z našich kamarádů leží na hřbitově v Dolních Loučkách. Vždy se mi líbil zdejší kostel, a přesto, že už tam jezdím třináct let, tak jsem ho nafotil až teď



Informace k dnešnímu příspěvku jsem převzal z: http://www.regionporta.cz/info/pamatky/pamatky-dolniloucky.html

Farní kostel sv. Martina - kulturní památka
Jednolodní stavba s presbytářem s trojbokým závěrem. Jádro kostela pochází z poloviny 13. století. Hranolová věž na západní straně, postavená pravděpodobně již před rokem 1486, je prolomena architektonicky zajímavým středověkým portálem, původně z druhé čtvrtiny 13. století, dodatečně sestaveným a upraveným koncem 15. století. Pozdější úpravy v 18. a 19. století daly kostelu dnešní ráz. Čelní kněžiště pokrývá malovaný triptych Pláč sv. Martina, dílo Milivoje Husáka (z r. 1987). Z vybavení kostela je pozoruhodná křtitelnice ze 17. století. Zvon byl podle nápisového vlysu ulit v roce 1491.
Kamenná zeď kolem kostela původně ohrazovala hřbitov, na západní straně je přerušena bývalou čtyřbokou márnicí, která byla v třicátých letech 20. století upravena na bránu. Vstupní brána je od roku 1986 vyzdobena rozsáhlou freskou Příchod sv. Cyrila a Metoděje od Jana Floriana. Před bránou jdou umístěny pískovcové plastiky sv. Václava a sv. Ludmily od sochaře Josefa Bajáka, signované iniciálami JB. V roce 1994 byl kostel nově opraven. Kostel včetně ohradní zdi s branou a márnice jsou státem chráněnými památkami.

Dolní Loučky - Kostel sv. Martina 2.3.2013



















V sobotu jsem přijel do Brna už dopoledne a měl jsem asi tři hodinky čas, takže jsem udělal pár nových snímků. Ty vám ale ukážu až někdy příště. Pro dnešek je to vše, protože já se musím jít vykurýrovat.
Mějte se fajn a já se zase někdy ozvu

20 komentářů:

  1. Ha, a zase ty schody! a tentokrát pěkně napůl i kryté....hezký kostelík.

    OdpovědětVymazat
  2. Kostel je moc pěkný. Líbí se mi vstupní portál a částečně kryté schodiště. Sochy je hezky zdobí.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Už si těch schodů začínám taky všímat

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Jsem rád, že se Ti i tato stavba líbí

    OdpovědětVymazat
  5. V Dolních Loučkách jsme vystupovali z vlaku, když jsem tam byla někdy před 40 lety na táboře. Tábořili jsme přímo u řeky a ve vsi jsme nikdy nebyli, takže kostel vůbec neznám. Líbí se mi hlavně ta freska a ty sochy u vchodu.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Dřív jsem do okolí Louček jezdíval na vandry, ale teď už jen na hřbitov. Bohužel

    OdpovědětVymazat
  7. krásná procházka! i když důvod byl smutný...bílá s modrou - kostel a obloha - nádherný kontrast! a freska, portál...moc pěkné

    OdpovědětVymazat
  8. A já věděla že jsem ten most někde viděla dřív než včera v telce a to tady, pak mi to docvaklo. Dolní Loučky. To je kousek od Předklášteří, že? Kam jezdím za kamarádem na ranč. a víš že se tam  v tunelech na dráze vyráběli před koncem války Messerschmity? Ve třech byly továrny.Někde by tam měl být ještě zbytek komplexu kde bydeli ti co tam pracovali, dnes jsou z toho hospody a turistický ubytovny, vím jen že to začíná na K to místo.

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: Máš pravdu, Dolní Loučky leží od Předklášteří asi 3 km vzdušnou čarou. Ta továrna na Messerschmity se jmenovala Diana a kromě tří tunelů, v kterých se vyráběly, jsou po okolí patrné i její jiné zbytky.

    OdpovědětVymazat
  10. [10]:Dneska jsem se o tom s kamarádem bavila, oni pod tím mostem jezdí když mají Hubertovu jízdu po okolních kopcích, říkal že má někde fotku jak jede řada koní a nad nimi je ten most.Asi ho budu muset poprosit aby nás tam vzal kočárem až tam někdy pojedem. Já si právě bohužel nevzpomenu jak se to místo kde byl ten lágr jmenovalo je to nějaká samota a vedla tam úzkokolejka po které měli jezdit vlaky z komponenty těch letadel, jenže Češi to postavili tak že se tam vlastně vůbec nedalo jezdit....

    OdpovědětVymazat
  11. [11]: Tak jsi mě donutila se tím trochu zabývat a jediné místo co by tvému popisu odpovídalo je osada Mezihoří u Dolních Louček popisovaná na http://www.zdarskevrchy.cz/historie-a-tradice/5785-vzpominani-na-dianu-tovarnu-na-smrt

    OdpovědětVymazat
  12. [12]:Je možné že to je ono....

    OdpovědětVymazat
  13. [13]: Však se to ukáže, až tam pojedeš na návštěvu   

    OdpovědětVymazat
  14. Sluníčko a modrá obloha dělají divy, Patriku, fotky jsou pěkně prokreslené.

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: K hradu vede pěkně krkolomná a prudká cesta

    OdpovědětVymazat
  16. [16]: Tak k hradu teda nepůjdu, to už je mi jasné!

    OdpovědětVymazat
  17. Místo, o kterém mluví VendyW, se jmenuje Kutiny. Dnes je tam ranč, osada, kam jezdí dětské tábory, hospoda a restaurace. Mezihoří to není, tam totiž byly "zákopy" pro vojáky, zachovaly se dodnes. Byly to jakési zděné místnosti vykopané v zemi, které byly přikryté betonovou deskou. Pár centimetrů nad zemí pak nechali jakési okénko.

    OdpovědětVymazat
  18. [13]: Jana nám to pěkně popsala   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji