19. srpna 2013

Lelekovice 2013

Konečně jsem se dostal alespoň na malý výlet a tak vám můžu ukázat nějaké nové snímky. Dnes to budou památky obce Lelekovice


Během sobotního dne se mi podařilo dokončit poslední dvě nasmlouvané menší zakázky a tak jsem dnes mohl podniknout menší výlet. Při přesunu fotografií do galerie jsem si všiml, že mě chybí snímky kostela v Lelekovicích a tak jsem se tam vydal.
Obec Lelekovice se nachází v těsné blízkosti města Brna. Její největší památky leží na kostelním vrchu, ale při hledání místa na zaparkování jsem narazil i na jinou zajímavost.

PAMÁTNÍK OBĚTEM SVĚTOVÝCH VÁLEK - byl slavnostně odhalen u příležitosti 20. výročí osvobození Československa v roce 1965, ale deska se jmény pochází z původního památníku, který byl odhalen v roce 1921 a zničen v roce 1940





V těsné blízkosti památníku stojí i tento kříž


Při cestě na kostelní vrch jsem koukl i na tento turistický rozcestník


A odtud přímo na kostelní vrch. Cesta je tvořena dlouhým schodištěm (asi 100 schodů), ale bohužel pro VendyW se schody klikatí a nepovedlo se mi je vyfotit. Ovšem po výstupu se dostaneme přímo před kostel

KOSTEL SVATÉHO FILIPA A JAKUBA V LELEKOVICÍCH
je chráněn jako kulturní památka a jedná se o nejstarší stojící stavbu v obci.
Byl postaven někdy v polovině 13. století a původně byl zasvěcen zřejmě Panně Marii. Z této nejstarší doby se dodnes dochovaly zdi kněžiště a lodi a okna na jižní straně. Na konci 15. století byl celý kostel přestavěn, zvýšen, byly připojeny opěrné pilíře a došlo k zaklenutí původně plochostropého prostoru. Tehdy byla také zazděna románská okna a vytvořena nová, přistavěna jižní sakristie. Až roku 1873 byla zbudována mohutná hranolová věž (jejíž celý vnitřní prostor vyplňuje hudební kruchta) v západním průčelí kostela a také přistavěna východní sakristie.
zdroj informací : turistika.cz

Lelekovice - kostel sv. Filipa a Jakuba 18.8.2013






ZŘÍCENINA HRADU V LELEKOVICÍCH
Hrad stával v těsné blízkosti kostela.

Lelekovice - zbytky hradu 18.8.2013









Na fotkách z tohoto místa, které jsem pořídil v roce 2005, vypadaly zbytky hradu jinak

Lelekovice - zbytky hradu 21.1.2005




Je to způsobené tím, že zbytky hradu byly nastaveny zdivem z tvrze, která byla objevena rovněž na kostelním vrchu.


ZŘÍCENINA TVRZE V LELEKOVICÍCH už bohužel neexistuje.
Tvrz byla založena počátkem 15.století. V písemných pramenech se zmiňuje roku 1412. Její zbytky byly objeveny archeologickým výzkumem (souvisejícím s plánovanou úpravou pozemku na hřbitov) bývalého předhradí lelekovického hradu v letech 2002-04. Dříve to tu vypadalo takto...

Lelekovice - zbytky tvrze 31.7.2004









Lelekovice - zbytky tvrze 21.1.2005






Nyní to tu vypadá takhle...

Lelekovice - zbytky tvrze 18.8.2013


Pokud by vás zajímalo, jak asi vypadal celý komplex na kostelním vrchu, tak tu pro vás mám jeden model, který najdete taky v Lelekovicích.






A to je pro dnešek vše. Doufám, že se vám to líbilo.

V nastávajícím týdnu musím dokončit ještě jednu velkou rozdělanou zakázku a pak budu mít konečně týdenní dovolenou. Do té doby vám ještě ukážu jednu památku a to blízkou rozhlednu Babí lom
Zatím se mějte fajn a já se ozvu podle možností

13 komentářů:

  1. Hrad v Lelekovicích měl všechno, co má správný hrad mít, na modelu vidím dvojité hradby i padací most. Škoda, že z něj zbyly jen základy. Ukázal jsi nám další zajímavé místo.

    OdpovědětVymazat
  2. Líbí se mi bílý kopstel. Hrad byl v době své slávy opravdu výstavný a je fajn, že je na místě alespoň model jeho podoby v té době. Spousta hradů má podobný osud. Třeba u Kopřivnice hrad Šostýn byl také určitě rozsáhlý, jak jinak než na kopci a zbyly tu po něm jen kousky zdiva a alespoň tabule naučné stezky.

    OdpovědětVymazat
  3. To je fajn, Patriku, že ses dostal po delší době konečně na výlet.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Jen pár zajímavostí z jedné dědinky   

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Taková místa já rád vyhledávám

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Ten model se mě taky líbí,člověk tak má mnohem lepší představu o tom,jak hrad vypadal.

    OdpovědětVymazat
  7. Ten model mě vážně zaujal.

    OdpovědětVymazat
  8. O Lelekovicích vím jen to, že tam žije (anebo žila) Iva Bittová.

    OdpovědětVymazat
  9. [11]: A nebo využívají boční přístupové asfaltové cesty   

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Ten model je dole na takovém náměstíčku,takže člověk neznalý se po zhlédnutí vydává hledat zbytky hradu a pak je zklamaný.Tedy pokud to není takový blázen jako já   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji