18. června 2014

Kostel sv.Jiljí v Brně - Komárově

Dnes bych vám chtěl představit nejstarší dosud sloužící stavbu v Brně.


Kostel sv. Jiljí stojí poblíž rušné křižovatky ulic Hněvkovského a Černovické v Brně - Komárově.
Po minimálně jednom provizoriu zde postavili Benediktini koncem 12. století loď dnešního kostela. Brzy po roce 1200 přistavěli k západní stěně kostela obytnou tzv. "tribunovou" věž, která je jednou z jedenácti dochovaných staveb svého druhu v naší republice. Brzy na to postavili i areál kláštera. K románskému základu kostela se stavěly a zase bouraly různé přístavby. Během dalších staletí kostel i klášter často chátraly a vždy byly opravovány jen věci ve vyloženě havarijním stavu. Samotný klášter zanikl někdy kolem roku 1527 a byl rozebrán na stavební materiál.
Dnešní vzhled dostal kostel v šesti etapách: po úpravách v 15. a 16. století byla koncem třicetileté války zvětšena některá okna, a nižší strop a střecha z románské části byly zvýšeny na úroveň části gotické. Následovala barokní přestavba, které se v letech 1743-1748 účastnil jeden z nejslavnějších architektů a stavitelů, které kdy Brno mělo - M. Grimm, společně s F. Klíčníkem. V letech 1788-96 byla nad vchodem dostavěna věž. R. 1854 byla přistavěna dnešní kaple svátosti smíření. A konečně v letech 1904-1911 zde provedl novogotickou představu další známý architekt, Rakušan A. Kirstein, jehož známější prací v Brně je dvojice honosných věží katedrály sv. Petra a Pavla. Jen z uvedených jmen lze vytušit, o jak historicky cenný objekt asi jde ...
Informace jsem převzal ze stránek : www.mojebrno.wz.cz , kde najdete ještě daleko více zajímavostí


Letos jsem se ke kostelu dostal dvakrát a pořídil jsem následující snímky

Kostel sv.Jiljí v Brně - Komárově 10.2.2014
















Kostel sv.Jiljí v Brně - Komárově 28.4.2014











Pokud vás zajímá kaple, která stojí vedle kostela, tak vás zvu na příští článek, ve kterém se ji pokusím blíže představit

P.S: Tímto článkem se zapojuji do třetího kola soutěže u VendyW.

16 komentářů:

  1. Ty bláho, to je ale opravdu stará stavba.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento kostel velmi dobře znám.

    OdpovědětVymazat
  3. Kostel má velmi zajímavou historii. Ta velká hromada kostí, o které jsem se dočetla v dokumentu, kterou jsi ofotil, patří nebožtíkům z původního hřbitova kolem kostela, nebo je to také památka na nějakou morovou ránu? Je také zajímavé, že podlaha byla zvednuta o 60 cm, protože kostel byl několikrát zaplaven. Těmi přestavbami a dostavbami dostal kostel zajímavý tvar. Děkuji za článek.

    OdpovědětVymazat
  4. Paráda a děkuju, stejně to ale bude s účastí pěkně slabé...pokaždé když projíždím Brnem (třeba dneska naposled) na tebe myslím a koukám po kostelech kterej poznám nebo ne

    OdpovědětVymazat
  5. Je prima, že ses přihlásil do soutěže u VendyW, Patriku. Mohl jsi svoje snímky přihlásit rovnou i k Helence Sychrové, máš na fotkách krásné detaily dveří a okna, tři fotky by akorát stačily.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Za ten čas toho ty zdi musely zažít tolik,že je možná dobře,že nemůžou vyprávět

    OdpovědětVymazat
  7. [2]: Já jsem vždy jen projížděl okolo

    OdpovědětVymazat
  8. [3]: Řekl bych,že ty kosti budou z bývalého hřbitova,který se nacházel kolem kostela.

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: Promiň,že jsem Ti nenapsal mail,ale nějak to teď nezvládám.Tento příspěvek je tak trochu znouzecnost,ale nejde přeci o to vyhrát,ale zůčastnit se,že   

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Psal jsem VendyW,že se pokusím nějakým článkem zapojit,ale kupodivu nebylo moc z čeho vybírat Na další kolo už mám něco zajímavějšího

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Hele jsem ráda za každej příspěvek, teď je to fakt slabota.....tedy s účastí. Kvalita článků nee....

    OdpovědětVymazat
  12. [10]: Tak příště, Patriku, třeba budeš mít víc času.

    OdpovědětVymazat
  13. Moc pěkné záběry. Připadá mi hodně povědomý, ale přitom marně přemýšlím, kde je. (Já vím, v Komárově, ale nemůžu si to vizuáln představit...)

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Stojí v blízkosti křižovatky ulic Hněvkovského a Černovická. Nebo by se dalo říct,že je za bývalou samoobsluhou,ale to je informace hodně z minulosti. Nejlíp se dá říct,že je přes silnici naproti začátku sídliště   

    OdpovědětVymazat
  15. Kostel se mi líbí. Jen mi připadá trochu moc členitý, samá přístavba.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Je to hodně starý kostel,proto ty přístavby

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji