7. září 2014

Křepice - Údolí kapliček (areál u Svaté)

Dnes bych vám chtěl představit jedno zajímavé místo, které bývá nazýváno Údolím kapliček popř. areálem Svatá. Obec Křepice se nachází v okrese Břeclav, jen 6,5 km severně od Hustopečí a 9 km jihovýchodně od Židlochovic, popřípadě asi 25 km od Brna


S popisem a historií tohoto místa jsem měl docela problém, protože moc informací jsem na internetu nenašel. Navíc byly poměrně kusé a roztroušené na různých stránkách. Nejvíc jsem čerpal u Aleny Ilčik a www.mistopisy.cz
Pokusil jsem se dát vše dohromady a navíc doplnit informacemi, které jsou na nástěnce pod areálem.

Dopředu se omlouvám za délku dnešního příspěvku, ale je tam toho k vidění poměrně hodně a nechci to rozdělovat do více článků. Vždyť je to vše pohromadě i ve skutečnosti

V tomto areálu je k vidění:
Kapličky : kaplička Panny Marie z roku 1857, kaplička svatých věrozvěstů Cyrila a Metoděje a kaplička zasvěcená svatému Gorazdovi z roku 1995
Sochy : socha Krista Spasitele z roku 2003, která nezapře inspiraci ve známé dominantě brazilského Rio de Janeira, sousoší Cyrila a Metoděje doplněné patriarším křížem rovněž z roku 2003, socha Neposkvrněné Panny Marie na sloupu u vstupu, socha Panny Marie a socha sv.Floriána v kapličce Panny Marie
Křížová cesta: vybudovali ji křepičtí farníci, posvěcena byla 7.7.2002 a prochází celým areálem
Pramen u Svaté : studánka s vodou, kterou prý využívali už věrozvěstové Cyril a Metoděj a váže s k ní několik pověstí


Křepice - Údolí kapliček 22.6.2014

Celý areál začíná u této brány



Hned za branou se nachází objekt, o které jsem nikde nenašel žádnou zmínku. Protože jsem ateista, tak mám s jeho určením problém, ale podle článku na již zmiňované nástěnce by měla být na menším sloupu socha Neposkvrněné Panny Marie a na větším sloupu Hostie, přiměřená k velikosti sloupu. Obraz uprostřed je myslím jasný






Křížová cesta prochází celým areálem. Na každém zastavení je cedulka s nápisem: "TUTO KŘÍŽOVOU CESTU VYBUDOVALI KŘEPIČTÍ FARNÍCI NA PŘÁNÍ SVÉHO BÝVALÉHO DUCHOVNÍHO VŮDCE P. METODĚJE CYRILA KUBĚNY. POSVĚCENA 7.ČERVENCE 2002 V DOBĚ PŮSOBENÍ P. PETRA A JÁHNA JOSEFA HAVLÁTOVÝCH."



Na prvním zastavení je ještě jedna cedulka


A takto vypadají jednotlivá zastavení































Na konci křížové cesty stojí socha Krista Spasitele, která nezapře inspiraci ve známé dominantě brazilského Rio de Janeira. Je vytesána z javorového dřeva, 430 cm vysoká a pochází z roku 2003



Kousek níž se nachází i sousoší Cyrila a Metoděje, které je doplněno patriarchím křížem. Vše bylo vysvěceno k 1140. výročí příchodu bratří na Velkou Moravu dne 6.7.2003





A to už se dostáváme ke kapličkám. Nejvýše stojí kaplička Panny Marie
Kapličku postavil roku 1857 Kašpar Rouzek, majitel protější cihelny a pozemků zv. Psinky, jako kapličku sv. Floriána. Roku 1877 pozemky a kapličku zdědila dcera provdaná za Františka Nečase. Ten vše daroval své sestře Marii, provdané Urbánkové. Manželé Urbánkovi zakoupili od měnínského mlynáře sochu Panny Marie, kterou měl na půdě. Za kněze P. Jana Maňouška byla socha přestěhována do kostela, ale za nějaký čas se opět vrátila do kapličky.
Roku 1980 byla kaplička renovována vnukem manželů Urbánkových, Janem Procházkou. Po jeho smrti převzala úpravu kapličky a okolí jeho manželka se synem Janem a potom Marta Laichmanová, rozená Urbánková






Kousek níž je kaplička svatých věrozvěstů Cyrila a Metoděje.
Ti, když procházeli Moravou, zastavili se u místní studánky. Hlásali lidem křesťanskou víru ve slovanském jazyku a lidé jim rozuměli. Nechali se pak od svatých bratří křtít vodou ze studánky a tuto pramenitou čistou vodu nazvali "Svatou". Tak se jí říká podnes a během času postavili místní občané nad studánkou kapličku. Existuje i jiná verze pověsti - Metoděj upadl po kázání do mdlob a Konstantin udeřil patou do skály a objeveným proudem vody jej vzkřísil. Vodou ze skaliska se osvěžili i všichni přihlížející. Zpráva o zázraku a o zázračné vodě se rozlétla široko daleko a místo dostalo název Svatá. Už od minulého století sem putuje řada poutníků






V nedávné době pramen mizel, proto byl mizející pramen sveden níž, aby se studánka neztratila. A nad vyústěním pramene byla rovněž postavena kaplička. V roce 1995 byla požehnána a zasvěcena svatému Gorazdovi. O prameni se traduje, že je léčivý obdobně jako voda z Lurd. (samozřejmě jsem ji ochutnal, ale nějakých léčebných účinků jsem si nevšiml)



A na závěr pohled z vrchu


A to je z tohoto místa pro dnešek vše.


P.S:
Kulturní památkou obce Křepice je kostel sv. Bartoloměje, kde se ale v době mé návštěvy zrovna konala svatba a tak se nedalo fotit. Další zajímavostí, která je k vidění nad touto obcí, je místo bývalé pozorovatelny 18. gardového střeleckého sboru, odkud maršál Rudé armády R. J. Malinovskij vydal rozkaz k závěrečné fázi bratislavsko-brněnské operace, kterou bylo osvobozeno Brno. V současné době se zde nalézá nedokončený projekt památného areálu s rozhlednou, ale bohužel v době mé návštěvy se v těchto místech konal sraz airsoftových bojovníků a celý prostor byl uzavřenou zónou.
Takže do této obce se určitě vydám ještě jednou a pokusím se nafotit tyto i další památky, které tu jsou k vidění

15 komentářů:

  1. Z Křepic pocházel jeden z mých strýčků, ale já tam nikdy nebyla.

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavý areál, ale nějak na mne z něj táhne takové divné studeno nebo smutek či co ..... asi proto že jsem ateista proti církvi silně zaujatý

    OdpovědětVymazat
  3. Na takovém malém prostranství, tolik křížů, kapliček a různých zastavení. Podle tvých fotek, by člověk řekl, že ses musel pořádně nachodit, ale v celkovém záběru je vidět, jak je všechno v jednom místě. Na mě to místo nepůsobí studeně, ale uklidňujícím dojmem.

    OdpovědětVymazat
  4. Patriku, to je nádherné místo a krásně udržované. Je to zřejmě poměrně nově zbudované a tak se zatím o tomto údolí moc neví, možná je to dobře, než se tam začnou sjíždět davy turistů a někde pak i stánkařů. Na VendyW působí studeně, ale na mne naopak a to jsem také ateista. Právě proto, že je travnatá plocha a vše pěkně udržované je to takový háj pohody a klidu. A jak píše Drak, také se mi moc líbí, jak máš u každého křížku i zvětšený obrázek jednotlivých zastavení. Tento článek bych určitě zařadila do soutěže u VendyW. Já bych mu dala určitě hlas.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Procházka je to nenáročná (i když do kopečka) a není to ani kilometr.Navíc se dá autem zaparkovat kousíček pod vstupní bránou,ale musíš mít štěstí na místo.Moc aut se tam nevejde   

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Já jsem taky ateista,ale na mě toto místo působilo úplně jiným dojmem.Byl tam parádní klid a pohoda.Možná to není z fotek tak poznat

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Přesně to je pocit,který jsem tam cítil

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Však už mě znáš,já se to tak nějak snažím nafotit ze všech stran pokaždé

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Už jsem to tu psal,že i když jsem taky ateista,tak na mě to působilo moc příjemně.Ale fakt,že když jsem se teď na ty fotky koukal,tak to má studený nádech.Příště se tam musím podívat za jiného světla   

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Rozhodně to zkusíme, pokud ještě letos bude slušné počasí. Stálo by za to podívat se do Křepic na podzim, až bude zbarvené listí.

    OdpovědětVymazat
  11. Jsem také skoro ateistka, ale místo tebou představené by se líbilo věřícímu příteli. Možná tam zamíříme, na církevní objekty on slyší. Krásné fotky, děkuji za zážitek

    OdpovědětVymazat
  12. [14]: To místo má určitě své kouzlo a navíc je v obci i krásný kostel. Řekl bych, že návštěva zde se vyplatí i kvůli okolní krajině   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji