14. září 2014

V okolí Jalového dvora u Heršpic - pomník a Boží muka

Dnes bych vám chtěl ukázat dvě zajímavosti, na které jsem narazil při jednom dubnovém výletu k ekofarmě Jalový dvůr u Heršpic


Ekofarma Jalový dvůr se nachází na úpatí Ždánického lesa nedaleko Slavkova u Brna. Běžně tu můžete vidět stáda koní, desítky ovcí, osly, poníky, lamu Karla a mnoho dalších zvířátek. Nic z toho vám ale dnes neukáži. Víc jsem se zajímal o jiné objekty, které se vám pokusím představit

Jako první to je Pomník padlým sovětským letcům, který se nachází v lese za hájenkou, asi půl kilometru od farmy.
Pomník je z žuly s listem vrtule se čtyřmi pozůstatky zásahu kulek z kulometu.
Na pamětní desce je nápis :
"Zde zahynuli 25.4.1945 členové posádky sovětského letounu ze 453. bombardovacího pluku
kpt. VASILIJ KIRILOVIČ JURČENKO
ppor. GEORGIJ DAVIDOVIČ PERMISAŠVIL
st.seržant GEORGIJ TICHONOVIČ BUROV
st.seržant VASILIJ SEMENOVIČ FOMENKO
Na věčnou paměť občané obce Nížkovice - Heršpice"

Zajímavý popis tohoto místa jsem našel na www.vets.estranky.cz . Část informací, které tam jsou uvedeny jsem pro vás převzal :
V den (25.4.1945) kdy byl letoun sestřelen, se od města Slavkov u Brna ozvala palba z německé protiletecké baterie, která v té době měla pozici na kopci Urban. Palba bombardér zasáhla a ten začal po zásahu hořet a dýmit. Nakonec spadl kousek od malého rybníčku za hájenkou na kraj lesa. Někomu z posádky se podařilo pád přežít a tak se snažil z hořícího vraku dostat. Naneštěstí pro něj byla na nedalekém statku, který je asi necelý půl kilometr od dopadu letadla, posádka prý zvaných "Maďarů" (pamětník si tímto termínem sám nebyl jist), kteří k vraku dorazily jako první a piloty kteří byly v šoku z pádu vzali a naházely do plamenů hořícího bombardéru.…
Vrak tam údajně ležel ještě delší dobu po válce a údajně ho pak převezly do vojenského leteckého muzea ve Vyškově, kde by měl být doposud (informace však není potvrzena).
Pomník a jeho osud se postupem času měnil. Původně byl totiž památník udržovaný, na špičce hranolu byla velká rudá hvězda a nápis na pamětní desce byl původně pouze v ruštině. Místo jednoho listu tam byl celý rotor se třemi listy, přímo z tohoto sestřeleného bombardéru. Bohužel, po roce 1989 byla hvězda stržena, pamětní deska oddělána a nahrazena nápisem v češtině, který se ale neshoduje s originálem. Celý rotor potom někdo vytrhl a odcizil a tak byl z Vyškova dovezen alespoň jeden list jako upomínka tragické historie.
Za dob totality jezdily k pomníku delegace a zájezdy z Ruska včetně pozůstalých po zemřelých pilotech. Dnes k pomníku chodí jenom místní lidé a ti co si tuto událost pamatují a snaží se toto místo udržet alespoň trochu v čistotě a pořádku.

Pomník padlým letcům u Jalového dvora 26.4.2014






Dalším zajímavým objektem v blízkosti Jalového dvora jsou Boží muka, o kterých jsem ale na internetu nenašel žádnou písemnou zprávu. Můžu tedy přidat jen informace, které jsem získal od jednoho pána, s kterým jsem mluvil v hospůdce U hříbka, která je také v areálu ekodvora.
Podle jeho informací byla tato Boží muka postavena v sedmdesátých letech dvacátého století jedním pánem, který pocházel z Vážan nad Litavou. Krátce po dostavbě měly být údajně označeny za jedny z nejlepších v kraji, ale to bych bral s rezervou. Víc informací si bohužel nepamatuji a tak můžu jen ukázat snímky, které jsem tam pořídil

Boží muka u Jalového dvora 26.4.2014










A to je pro letošek od Jalového dvora vše. Zdejší zvířátka zkusím nafotit při nějaké další návštěvě

18 komentářů:

  1. [1]: To bude tím,že se pokouším najít zajímavá a méně známá místa A že jich u nás je!

    OdpovědětVymazat
  2. Ten památník má zajímavou historii a zdá se, že má svou "slávu" za sebou, soudím tak podle nehezkého lesního pozadí. To na Boží muka, i když jsou dole oprýskaná, se dívá jinak.

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: V dnešní době se na tuto část naší historie rádo zapomíná.Kdyby to byly američtí piloti,tak se o tom místě bude psát mnohem častěji.Moc to nechápu,protože podle mě by se mělo vzpomínat na všechny stejně

    OdpovědětVymazat
  4. Jak jsem viděla pomník, hned mě napadlo, že je věnován letcům. Zato místa mě vždy dojmou. Tolik zbytečné bolesti a zmařených životů ve všech válkách. A lidi se nepoučí.

    OdpovědětVymazat
  5. Provádíš záslužnou činnost, když mapuješ méně známá místa, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  6. Je dobře že tyto pomníky stále existují, smutná historie I a II světové války by se neměla zapomínat...

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkné fotky i počtení! A na zvířátka se těším .

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Plně souhlasím,tolik zmařených životů a lidi se ne a ne poučit

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Ty známá místa fotí kde kdo,ale u nás je spousta krásných objektů a zákoutí,které si zaslouží nějak zachytit,popřípadě představit.A to je přesně to,co mě baví   

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Všechny jsi určila? Tak mi to sem prosím napiš,ať to můžu přiřadit k fotkám.Já jsem v této oblasti velice slabý

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Máš pravdu,jsme malá země,ale s bohatou historií.Bohužel na ni často zapomínáme

    OdpovědětVymazat
  12. [9]: Zvířátky se mi letos nějak nepovedla. A to jsem tam byl dvakrát Příští rok to zkusím napravit   

    OdpovědětVymazat
  13. [11]: Máš pravdu a děláš dobře, že na méně známá místa upozorňuješ, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  14. Také si myslím, že památníky rušit nebo stavět podle aktuálních politických sympatií je špatné a často překrucující historii.

    OdpovědětVymazat
  15. [16]: Pomníky a památníky mají připomínat události co se udály a na které by se nemělo zapomínat.Jejich přetváření podle momentální nálady a vlády je podle mě úplně zbytečné   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji