25. února 2016

Podolí u Brna - Boží muka

Dnes vám chci představit dva zajímavé objekty, které jsem v Podolí u Brna nafotil.


Obec Podolí se nachází východně od města Brna, přesněji přímo sousedí s městskou částí Líšeň a Slatina.

Zděná "Boží muka" u cesty k osadě Kandie
Stojí na západním okraji obce, u staré Císařské cesty mezi Podolím a Kandií. V těchto místech stávala barokní socha Jana Nepomuckého, která však byla koncem 20.století už natolik poničená, že byla odstraněna a po renovaci umístěná nedaleko obecního úřadu v Podolí. Poté sem byl umístěn kříž, který byl ale také přesunut, tentokrát k podolskému hřbitovu. Až v roce 2010 zde byla (podle vzoru pozdně barokních Božích muk) postavena tato necelé 3m vysoká stavbička.
Projekt stavby drobné kapličky ke cti sv. Jana Nepomuckého vznikl na podnět pana Miloše Vránka. Stavby kapličky se zhostila stavební firma Přemysl Veselý, která pracovala podle návrhu Ing. arch.Petra Parolka. Žehnání kapličky proběhlo v neděli 9. května 2010
Kaplička sv. Jana Nepomuckého je zděná drobná sakrální stavba po vzoru pozdně barokních Božích muk. Zděný dřík stavby nese pískovcovou pamětní desku - základní kámen této kapličky. Na desce je nápis:" Svatý Jene z Nepomuku, drž nad námi svoji ruku, aby nám Bůh dopřál v nebi se radovat. Požehnáno 27.9. 2009 Sv.Otcem Benediktem XVI." Zděná hlavice, od dříku oddělená drobnou římsou, ve svém výklenku uchovává kolorovaný obrázek sv. Jana Nepomuckého, který je ochráncem obce Podolí. Hlavice je zakončena jehlanovitou stříškou z pálené krytiny, v jejímž vrcholu je cyrilometodějský kříž.

Podolí u Brna - Boží muka u cesty k osadě Kandie 16.2.2016















Kamenná Boží muka na polní cestě z Podolí do Tvarožné
Tento asi 3 metry vysoký objekt se nachází na východním okraji obce, na polní cestě z Podolí do Tvarožné, v lokalitě zvané "Hrušky". Zde na staré Císařské cestě byla vztyčena v září roku 2007 - jako připomínka poukazující na obětující se lásku.
O její vznik se zasadil Ing.ThDr. Pavel Kopeček, Th.D. - farář, který celou skulpturu objevil (mezi mnoha jinými kameny) v rajhradském klášteře a který se postaral i o legislativní, technické i finanční zajištění stavby. Restaurování Boží muky se chopil pan Jan Tomíček z Prace a téměř všechny náklady hradila firma Renocar, na což odkazuje i nápis na zadní straně soklu: "OBNOVENO PŘÍSPĚVKEM F RENOCAR PODOLÍ L.P.2007" . V čelní straně kaplice se též nachází 24 cm vysoký smaltovaný portrét hlavy Krista.
Kamenná pseudobarokní Boží muka byla požehnána v říjnu 2007
Informace jsem čerpal z : vizit-bozimuka.webnode.cz

Podolí u Brna - kamenná Boží muka 20.2.2016














A to je pro tentokrát z Podolí u Brna vše.
Ale rozhodně se tam chystám na další foto výpravu, protože zajímavostí a památek tam je ještě spousta. Jen to chce lepší počasí, protože zatím to na chození mimo cesty není.
Ostatně i k výše popsaným objektům bych doporučoval vydávat se za sucha, protože přístup k Božím mukám je vždy po polních cestách



22 komentářů:

  1. Moc se mi líbí ta boží muka, postavená místo sochy sv. Jana Nepomuckého. Líbí se mi i to upravené místo. Nevadí, že cesta k němu je právě zablácená. Výška necelé 3 m je dost, ale asi je to myšlené i s křížkem. Ovšem neméně se mi líbí i kamenná.

    OdpovědětVymazat
  2. Poslals akorát, měli jsme problém s netem, tři dny nešel takže se stejně všechno posunuje....

    OdpovědětVymazat
  3. Patriku, tomu říkám foto-úlovky!

    OdpovědětVymazat
  4. Patriku, moc se mi oboje Boží muka líbí.  Jsou krásná.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Koukal jsem ještě jednou na stránky vizit-bozimuka.webnode.cz a tam udávají :sokl vysoký 75 cm,pilíř vysoký 105 cm,členitá římsa pod lucernou vysoká 47 cm,kaplice vysoká 73 cm,vrcholová římsa (nad kaplicí) vysoká 35 cm a stříška vysoká asi 35 cm. Když to sečtu, tak mě vychází, že zděná Boží muka jsou vysoká 3,7 metrů. Tak nevím,asi si sebou příště vezmu metr,abych mohl uvádět skutečné rozměry   

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Už dlouho válčím s nějakým bacilem (zatím je to nerozhodně ) a tak všechen volný čas věnuji léčéní. Na blog nemám vůbec náladu,ale kvůli tobě jsem udělal vyjímku Jsem rád, že jsem to stihnul do uzávěrky

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Hledal jsem něco pro VendyW do soutěže a původně jsem chtěl nafotit zdejší kostel. Na jeho zvěčnění ovšem bylo špatné světlo,tak jsem zkusil ty Boží muka. Jsem rád,že se ti to líbí

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Schody z kostek jsou možná trošku rušivé,ale rozhodně jsou plně funkční a dlouho vydrží Jsem rád, že se ti oba objekty líbí

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Tak metr brát nemusíš. Asi bys působil komicky, kdyby tě někdo přistihl, jak stavbičku přeměřuješ.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Komicky si připadám poměrně často,takže v této souvislosti by mě to ani nevadilo     

    OdpovědětVymazat
  11. Dneska už víme, že tvůj příspěvek vyhrál, Patriku, a zaslouženě.

    OdpovědětVymazat
  12. Obě památky jsou moc hezké, u té kapličky je také pěkné to schodiště, které k němu vybudovali.

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Časem to schodiště víc zapadne do okolí a pak nebude tak výrazné Jsem rád,že se ti oba objekty líbí. V okolí Brna je takových památek spousta   

    OdpovědětVymazat
  14. Moc se mi líbí obrázek Jana Nepomuckého v první kapličce.

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Všechno zlé je k něčemu dobré.

    OdpovědětVymazat
  16. [18]: Tady po okolí je podobných objektů poměrně dost,ale pokaždé se z dalšího nafoceného raduji. Mám moc rád tyhle "pamětníky minulosti"   

    OdpovědětVymazat
  17. Líbí se mi obě stavby, ta první úplně září, a za pár let i ty schody nebudou až tak dominantní, vše trochu zaroste...

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji