18. července 2016

Lanžov - kostel sv. Bartoloměje 18.6.2016

Dnes vám chci ukázat snímky kostela sv. Bartoloměje v Lanžově


Obec Lanžov se nachází v jižním cípu trutnovského okresu, asi 8 km od Dvora Králové nad Labem. Na zdejší návsi stojí kostel sv. Bartoloměje, založený již na přelomu 12. a 13. století., se zachovalým románským portálem, ojedinělým v severovýchodních Čechách.
První písemná zmínka o kostele pochází z roku 1268, v roce 1350 je připomínám jako farní kostel Poličan. Původní románský kostelík bez opěráků byl v 16. století přestavěn renesančně rodem Valdštejnů společně s panstvem z Hustířan. Roku 1684 byl rozšířen o věž a oratoř nad sakristií. V roce 1804 byla přistavěna na jižní straně kněžiště pětistranná kaple sv. Apoleny, kterou dal zřídit František X. rytíř Czeczinkar z Birnitz jako rodovou hrobku (rakve z krypty pod oltářem byly v roce 1864 přeneseny do nové rodové hrobky). Další přestavba byla provedena v roce 1804 a úpravy v letech 1910 a 1914.
Kostel je jednolodní podélná stavba otočená pětibokým presbytářem k jihovýchodu, čtvercová sakristie je na severovýchodní straně, pětiboká kaple sv. Apoleny na jihozápadní straně, hranolová věž je v severozápadním průčelí.
Z původní románské stavby se zachovala loď stavěná kvádříkovou technikou, možná i přízemí věže. Viditelně je zachovaný obloučkový vlys a zubořez na hlavní lodi, lizény v nárožích a částečně i půlkruhový portál. Lunetová římsa presbytáře je z konce 16. století. Presbytář má valenou klenbu s výsečemi, strop v lodi je barokní, sakristie je sklenuta křížově, kaple je plochostropá, v podvěží je klášterní klenba se štukovou výzdobou.
Vnitřní vybavení pochází převážně z 18. století. Na hlavním oltáři je obraz sv. Bartoloměje od V. Kroupy z roku 1852. Boční oltáře jsou zasvěceny sv. Janu Nepomuckého a Svaté rodině. Cínová křtitelnice je z roku 1555, dřevěná pozdně gotická socha Madony z počátku 16. století. Figurální a znakové náhrobníky v interiéru kostela pocházejí ze 16. a 17. století. V kostelní kryptě odpočívají manželé Zárubovi, ochránci Jana Ámose Komenského.
Ve zdech kostela jsou zazděné polámané kříže, kameny s prastarými nápisy a barokní i renesanční náhrobky.
Kostel svatého Bartoloměje je římskokatolický filiální (dříve farní) a patří do farnosti Dvůr Králové nad Labem. Je chráněn jako kulturní památka České republiky, stejně jako vedlejší fara (čp. 1) z roku 1740 a socha sv. Jana Nepomuckého před kostelem.

To jsou všechny informace, které jsem nalezl na stránkách: cs.wikipedia.org a kostelyunas.cz a www.lanzov.cz a www.hrady.cz


Lanžov - kostel sv. Bartoloměje 18.6.2016





























Bohužel do interiéru jsem neměl možnost nakouknout, a tak je to pro tentokrát z kostela sv. Bartoloměje v Lanžově vše.
Všechny moje pořízené snímky můžete najít v galerii, která se nachází ZDE .

P.S.: Tímto článkem se zapojuji do dalšího kola soutěže Sakrální stavby u VendyW.

18 komentářů:

  1. Jejda, to je krásný kostel, je jak z pohádky. Líbí se mi i plaňkový plot okolo i těch pár, mechem porostlých, chodů k brance. A to boční schodišťátko je, jak vstup do zámku.   

    OdpovědětVymazat
  2. Patriku, kostel se mi moc líbí. Hlavně ta kombinace neomítnutého kamene s omítnutými částmi. Zajímavé jsou i dochované nápisy v kameni. A přiznám se, že mne zaujal  i ten plot, takový obyčejný, hodící se k dřevěné chaloupce v kopcích. U kostela na mne působí takovou otevřeností. Možná je top tím, že u kostela není hřbitov.

    OdpovědětVymazat
  3. Je moc pěkný, já se pro změnu dostala čistě náhodou do  Doříše ve dni, kdy byl otevřený kostel naproti zámku. Tak jsem nelenila a nafotila.

    OdpovědětVymazat
  4. Kostel je překrásný, Patriku, nafotil jsi skvělé záběry ze všech stran.

    OdpovědětVymazat
  5. Pořídil jsi prima snímečky. Celky, detaily - paráda!

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: To jsem rád, že se ti líbí

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Hřbitov u kostela byl, ale v roce 1836 tam bylo úředně pozastaveno pohřbívání a postupně zanikl. Dnes ho připomíná jen pár starých náhrobků.

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: No to se vůbec nedivím! Taky bych fotil   

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: To já už mám ve zvyku fotit památky ze všech stran. Bohužel ne vždy se zadaří,ale to zrovna tobě nemusím vykládat U detailů jsem vzpomínal na tebe a třeba pohledy na rohy kostela bych takhle dřív asi nefotil   

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Myslím si, že budete soutěžit nejmíň tři, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  11. [14]: Já taky, Patriku, ... včera jsme se zase vyskytovali ve tvém rajónu.

    OdpovědětVymazat
  12. [15]: Doufám, že se vám u nás líbilo Já v tu dobu byl na Buchlově. Už je čas i na výlety s rodinou   

    OdpovědětVymazat
  13. [16]: To víš, že líbilo, Patriku, jako vždycky.

    OdpovědětVymazat
  14. W tym kościele był chrzczony mój prapradziad JAN SWOBODA zPOLICZAN .Muszę tu przyjechać izobaczyć zapis w księgach parafialnych .może się dowiem czegoś więcej o moich przodkach.DZIĘKI za piękne zdjęcia..HALINA CIESIELSKA zdomu  SWOBODA..Proszę odpowiedz.AHOJ!

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji