22. července 2016

Lanžov - pamětní brána 18.6.2016

Dnes vám chci ukázat snímky pamětní brány v Lanžově


Obec Lanžov se nachází v jižním cípu trutnovského okresu, asi 8 km od Dvora Králové nad Labem.
Stavba, kterou vám chci dnes představit stojí poblíž hřbitova, asi 150m východně od kostela sv.Bartoloměje. Jedná se o pamětní bránu, která stojí na přístupové cestě k novogotické kapli Czeczinkarů z Bírnic.

Tuto bránu už jsem jednou na blogu ukazoval (článek najdete ZDE ) , ale tenkrát jsem o ní na internetu nenašel příliš informací a celý objekt byl značně zarostlý náletovými dřevinami. Za dva roky od poslední návštěvy se toho ovšem hodně změnilo. Nových informací se sice příliš neobjevilo (paradoxně nejvíc jich přibylo u mého prvního článku a to díky komentářům), ale okolí brány i brána sama prošla značnou změnou a proto vznikl tento příspěvek, ve kterém chci vše znovu ukázat.

Nejdřív shrnu všechny dostupné informace z internetu, které se mi podařilo najít :
Bránu (vstupní portál) nechal postavit z pískovce z vlastního lomu velkostatkář Antonín Chládek v roce 1936 a to na počest svého otce Josefa Chládka, který byl jedním ze zakladatelů první české školy v sousedním Dubenci. Toť vše.

A teď zkusím popsat aktuální stav tohoto objektu:
Oproti stavu v roce 2014 je nyní brána zbavena náletových dřevin a očividně je i očištěna (pevně doufám, že proběhla i nějaká konzervace, protože pískovec by to určitě potřeboval) a celý objekt tak krásně prokoukl.

Bránu zdobí na straně od kostela reliéf Ježíše s nápisem JÁ JSEM ŽIVOT I VZKŘÍŠENÍ.
Na straně od kaple je uprostřed busta Josefa Chládka a pod ní plastika, jejíž význam neznám. Po levé straně busty je reliéf stavení první české školy v sousedním Dubenci, po pravé straně je reliéf českého lva. Okolo toho jsou nápisy: UZNÁNÍ JE KVĚTINA, KTERÁ ROSTE NA HROBĚ. a L.P.1936 POSTAVIL NA PAMĚŤ SVÉMU OTCI ANT. CHLÁDEK. Nalevo od středové části jsou reliéfy, na nichž je DR.ALOIS RAŠÍN a DR.ANT. ŠVEHLA. Napravo od středové části jsou další dva reliéfy pod nimiž už ale bohužel nejsou žádné nápisy.
Na boční straně směrem k hřbitovu je reliéf na němž je GENERÁL MILAN ŠTEFÁNIK a vytesaný nápis: ZA SVĚTOVÉ VÁLKY PADLY 1914-1918 : MACHÁČEK JOSEF, HAK ANTONÍN, ZEMER FRANTIŠEK, JAKL ALOIS, CIHLÁŘ JAN, KRKONOŠKA VÁCLAV, SAIFRT JOSEF, PACÁK VÁCLAV, HOLAN JOSEF, ANDRLE EMIL, HRNČÍŘ FRANTIŠEK, MIKEŠ VILÉM, SAIFRT GOTHARD
Na druhé boční straně je reliéf, který je bohužel poškozený a není u něj žádný nápis

Tolik můj popis této pamětní brány. A nyní už můžu ukázat pořízené snímky:

Lanžov - pamětní brána u hřbitova 18.6.2016




















A to je z letošních fotek pamětní brány v Lanžově vše.
Všechny moje fotografie této památky můžete najít uložené v galerii, která se nachází ZDE .

16 komentářů:

  1. Ta brána není tak stará, jak by se mohlo na první pohled zdát, překvapilo mě, že je z dvacátého století.    Nejparádnější je záběr brány uprostřed které jsi zachytil novogotickou kapli, ale sluší jí to i s vesnickým kostelem. Fotky se vydařily na jedničku!

    OdpovědětVymazat
  2. No ..... já, když budu mluvit za sebe, tak se mi to líbilo s těmi stromy. Je vidět že zřejmě celá cesta ke kapli byla lemovaná stromy a ty jsou teď fuč. S nimi ta brána vypadala dá-li se to tak říct útulně. Teď je to takové osamocené dílo. Kde nic tu nic a brána.....

    OdpovědětVymazat
  3. Její stáří mě překvapilo, je pěkná..

    OdpovědětVymazat
  4. Je to zajímavá stavba. S takovou jsem se ještě nesetkala.

    OdpovědětVymazat
  5. Brána je velice zajímavá, jak si tam tak osamoceně stojí.

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Stromy ohrožovaly samotnou stavbu a proto musely být odstraněny. Je ovšem otázkou, jestli muselo být vysekáno všechno Každopádně teď je vidět na všechny zdejší větší památky   

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: To mě těší, že se líbí

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Třeba se tam časem objeví nová alej   

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: To mě těší   Zkoušel jsem udělat zase jiné a nové pohledy   

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Děkuji za pochvalu fotek,ale mohlo to být lepší.Chtělo to jen trošku jiné světlo,jenže na to jsem nemohl čekat - měl jsem ještě další plány   

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Člověk si vždycky říká, že to mohlo být lepší, Patriku, a to je dobře, nesmí se usnout na vavřínech!   

    OdpovědětVymazat
  12. Přiznám se, že fotografie z roku 2014 na mne působí příjemněji. Sice jsem tam nebyla, ale tak jak jsi ji tenkrát nafotil to na mne dělá dojem, že porost tvoří od brány jakýsi tunel až ke kapli. Že porost lemuje cestu ke kapli. Nyní mi místo přijde jako odtržené. Možná by bylo fajn vysadit kolem cesty ke kapli mladé stromky. Ale samotná brána je unikátní stavbou.

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Stromy skutečně tvořily tunel, kterým se dalo jít až k hrobce,ale v roce 2014 už to bylo tak zarostlé,že se tím vlastně projít nedalo.I díky tomu jsem tenkrát hrobku nenavštívil Ale souhlasím,že teď to působí tak nějak divně.Nové stromořadí by tomu slušelo   

    OdpovědětVymazat
  14. Ten nejvíc zničený portrét bude asi T.G. Masaryk (bylo by divné, kdyby v té společnosti nebyl). A z té anonymní dvojice je vlevo stoprocentně Karel Kramář. Vpravo ale netuším...

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji