18. srpna 2014

Lanžov - pamětní brána u hřbitova

V Lanžově jsem narazil na další zajímavou památku, kterou bych vám chtěl teď představit


Jedná se o pamětní bránu u hřbitova, která stojí na přístupové cestě k novogotické kapli Czeczinkarů z Bírnic (tu bohužel nafocenou nemám) . Informací o historii brány se mi mnoho najít nepodařilo. Jediné co jsem objevil je, že vzadu na bráně jsou reliéfy prvé prvorepublikové vlády: gen. Štefánik, Rašín , Švehla a další čtyři jména jsou již nečitelná. Víc jsem toho na internetu neobjevil, ale v komentářích pod článkem se postupně objevily další informace.

V komentáři z 1.11.2014 se uvádí, že :
Bránu postavil Antonín Chládek (jeho portrét je uprostřed druhé strany brány), což byl velkostatkář a v té době patřila kaple jeho rodině. Je tam i pohřben.
Ty pískovce, z kterých je brána postavena pocházejí z jeho lomu

V komentáři z 28.12.2014 se uvádí, že :
" V novogotické kapli nad hřbitovem není pohřben Antonín Chládek - stavitel portálu, ale jeho otec - Josef Chládek! Ten (Josef) je významný tím, že byl jedním ze zakladatelů první české školy v sousedním Dubenci - to je ten reliéf stavení vedle busty Josefa (!!!)Chládka. Celý portál postavil v 30. letech 20. století na počest svého otce Josefa jeho syn Antonín Chládek poté, co koupil novogotickou kapli Czienczenkarů (přece by stavitel ještě za svého života těžko nechal zhotovit svoji vlastní bustu). Kdy přesně byl položen základní kámen této kaple se neví, určitě to bylo těsně po přelomu poloviny 19. století, v roce 1862 se tam měly přemístit ostatky Czieczenkarů, ale jsou i údaje o založení kaple v roce 1864, určitě to však bylo velmi brzy po roce 1850 "

Lanžov - pamětní brána u hřbitova 14.6.2014













A to je vše. Víc použitelných snímků této zajímavé brány jsem kvůli dešti bohužel nepořídil

V dalším článku vás zavedu na místní hřbitov


P.S: v roce 2016 jsem pamětní bránu navštívil znovu a už to tam vypadalo o mnoho lépe. Této návštěvě jsem věnoval článek, který najdete ZDE


18 komentářů:

  1. A proč stojí tak osamoceně?

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá brána, škoda, že k ní není víc informací.

    OdpovědětVymazat
  3. Koukám jako jelen, že jsi se zase toulal "naším" krajem. Ale ten cyklo-prďák, který vede kolem hřbitova, jsi nenafotil Právě kvůli tomu, že tam vždycky tak supím a funím do kopce, mi nikdy nezbyly síly projít touto branou na hřbitov. Proto se až u tebe divím, jaké tam jsou zajímavé náhrobky.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Tak úplně osamocená není,protože kousek napravo je místní hřbitov.Ale tahle brána nevede k hřbitovu,ale k té kapli Czeczinkarů z Bírnic,kde jsem bohužel nebyl .Na prvních dvou fotkách je trošku vidět cesta lesním tunelem

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Snažil jsem se nějaké informace najít,a přítel Google tentokrát nepomohl   

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Já tam byl už v červnu,ale k fotkám jsem se dostal až teď. Byl jsem tam autem a tak trochu náhodou,takže nějakého prudkého kopce jsem si moc nevšímal,ale matně si vzpomínám,že od kostela k hřbitovu to bylo do kopce,který pak pokračoval někam do nekonečna   

    OdpovědětVymazat
  7. To je hodně zajímavá brána, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  8. Zaujal mne nápis "Uznání je květina, která roste na hrobě." Tedy koukám v komentářích, že nejen mne.

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Pokud ano, jsou asi dobře utajené. Taky občas pátrám a nenacházím!

    OdpovědětVymazat
  10. Potěšilo mně, že se na netu objevily nějaké fotky a informace z Lanžova. Tu bránu postavil Antonín Chládek, který je uprostřed z druhé strany brány, můj praprapradědeček, byl to velkostatkář a v té době patřila kaple rodině. Je tam pohřben. Ty pískovce, ze kterých je brána postavena jsou z jeho lomu, z nich jsou i základy našeho domu v Jaroměři. Zajímavé je, že geny se přenesly přes tři generace a můj otec mu je velmi podobný. Ach ty geny. Nic víc k tomu nevím. Katka

    OdpovědětVymazat
  11. [11]: Děkuji moc za doplňující informace

    OdpovědětVymazat
  12. V novogotické kapli nad hřbitovem není pohřben Antonín Chládek - stavitel portálu, ale jeho otec - Josef Chládek! Ten (Josef) je významný tím, že byl jedním ze zakladatelů první české školy v sousedním Dubenci - to je ten reliéf stavení vedle busty Josefa  (!!!)Chládka. Celý portál postavil v 30. letech 20. století na počest svého otce Josefa jeho syn Antonín Chládek poté, co koupil novogotickou kapli Czienczenkarů (přece by stavitel ještě za svého života těžko nechal zhotovit svoji vlastní bustu). Kdy přesně byl položen základní kámen této kaple se neví, určitě to bylo těsně po přelomu poloviny 19. století, v roce 1862 se tam měly přemístit ostatky Czieczenkarů, ale jsou i údaje o založení kaple v roce 1864, určitě to však bylo velmi brzy po roce 1850. A ještě jedna poznámka: vůbec neznám slečnu (paní?) Katku, ale Antonín nebo Josef Chládek může být pouze její prapra..strýc. Až pojedete příště kolem, určitě si povšimnete mnoha pozitivních a podstatných změn tohoto místa! Hezký večer! JM

    OdpovědětVymazat
  13. [13]: Děkuji moc za informace,které určitě přidám do článku   

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, na kapli je umístěna pamětní deska v němčině, kde se uvádí, že kaple byla postavena 1854 a vysvěcena 1862.

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Jak jsem psal v článku,ke kapli jsem bohužel nedošel a tak jsem se snažil psát jen o této bráně,o které jsem ale na internetu moc informací nenašel.

    OdpovědětVymazat
  16. Na internetu ke kapli jsem našla informace na těchto stránkách

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Děkuji za odkaz,ale sháněl jsem informace jen o té bráně. O kapli budu psát,až se mi ji podaří (někdy v budoucnu) navštívit a nafotit   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji