7. srpna 2014

PAMÁTKY BRNĚNSKÝCH ČÁSTÍ - Dolní Heršpice

Dnes bych vám chtěl představit památky brněnské katastrální části Dolní Heršpice


Dolní Heršpice (německy Unter Gerspitz) jsou bývalá obec, městská čtvrť a katastrální území o rozloze 312,58 ha, tvořící od 24. listopadu 1990 součást brněnské městské části Brno-jih. Rozkládají se západně od řeky Svitavy po obou březích řeky Svratky, která čtvrtí protéká východně od původní vesnice. Dolní Heršpice byly původně nazývány Jerošovice či Jarošovice, později Jeršice či Jeršpice. Další úpravou a zkomolením původního jména tak nakonec vznikl současný název Dolní Heršpice. Součástí Brna se staly 16. dubna 1919.

Zástavba Dolních Heršpic se skládá ze dvou výrazně oddělených částí. Jednak je to západní převážně obchodně průmyslová část rozkládající se podél Vídeňské ulice, jíž prochází důležitá víceproudová silnice E461, jejímž středem vede trasa tramvajové linky číslo 2. Západně od této ulice se nachází velké obchodní centrum Futurum Brno, v jehož přízemí je mimo jiné i velký hypermarket společnosti Tesco. Jižně od tohoto obchodního centra se zde na jihozápadě dolnoheršpického katastru rozkládají zahradní pozemky, navazující na obdobné pozemky v sousedním katastru Přízřenic. Druhá východní část zástavby Dolních Heršpic je tvořena původní vesnicí, ležící na pravém břehu Svratky, a na levém břehu Svratky ležícím areálem Avion Shopping Parku Brno, v němž se nachází první brněnský původní hypermarket Tesco. Stejně jako v případě Přízřenic se mezi oběma částmi Dolních Heršpic rozkládají rozsáhlé plochy orné půdy, které v podstatně menší míře leží i na východním okraji dolnoheršpického katastru.
Jádrem původní vesnice je Jižní náměstí, na němž se nachází kaplička sv. Kateřiny Sienské. V minulosti se vedle ní ve středu tohoto náměstí nacházel i rybníček. Východně od původní vsi prochází po březích Svratky cyklostezka.
Na jihu hraničí Dolní Heršpice s katastrálním území Přízřenice (rovněž součást městské části Brno-jih), na západě s katastrálním územím obce Moravany a katastrálním územím Horní Heršpice (rovněž součást městské části Brno-jih), na severu také s Horními Heršpicemi, na východě s katastrálními územími Brněnské Ivanovice a Holásky (obojí tvoří součást městské části Brno-Tuřany).



Boží muka v Bernáčkově ulici
Tato Boží muka pilířového typu pochází pravděpodobně z 1. třetiny 19. století a jsou památkově chráněná. V roce 2004 byla restaurována částkou 80 000 Kč

Boží muka v Bernáčkově ulici v Brně - Dolních Heršpicích 10.2.2014







Kaple sv. Kateřiny Sienské na Jižním náměstí
Tuto kapličku jsem představoval podrobněji v článku, který najdete ZDE , ale pro připomínku vybírám:
O historii této kapličky se mi bohužel nepodařilo najít moc informací. Asi nejlepší popis jsem našel na stránkách www.turistika.cz a tak je přikládám v neupravené podobě :
Uprostřed Jižního náměstí v brněnské čtvrti Dolní Heršpice stojí nově opravená kaple zasvěcená sv. Kateřině Sienské. Byla zde postavena v polovině 19. století. Podle umístění vstupních dveří je zřejmé, že budova v minulosti byla postavena níže a okolní terén náměstí byl postupně navýšen. Objekt kaple je dnes památkově chráněn.

Kaple sv. Kateřiny Sienské v Brně - Dolních Heršpicích 10.2.2014





Kříž před kaplí sv. Kateřiny Sienské
Tento kříž byl restaurován v roce 2004 částkou 51 850 Kč.

Kříž před kaplí sv. Kateřiny Sienské v Brně - Dolních Heršpicích 10.2.2014



Křížový kámen na Jižním náměstí

Při svých toulkách touto brněnskou částí jsem tuto památku přehlédl. Naštěstí mám spřízněnou duši v podobě pana Ježka Brtnického, který mě upozorňuje na objekty, které jsem nenafotil (za což mu mnohokrát děkuji) a tak vám můžu ukázat i tuto památku, o které jsem ale moc informací nenašel. V jediné zmínce, kterou jsem našel stálo, že tento historický křížový kámen se původně nacházel v jižní části obce.

Křížový kámen na Jižním náměstí v Brně - Dolních Heršpicích 28.5.2014




Pamětní deska umučeným a popraveným na ulici Havránkova 96
Další památku na naši historii jsem objevil na fasádě domu na ulici Havránkova. Jedná se o pamětní žulovou desku, která připomíná oběti z řad občanů Dolních Heršpic za 2.světové války. Deska zde byla umístěna již 28.10.1945

Pamětní deska umučeným a popraveným na ulici Havránkova 96 v Brně - Dolních Heršpicích 28.4.2014





Kříž na ulici Chleborádova
O tomto kříži se mi nepovedlo najít žádné informace

Kříž na ulici Chleborádova v Brně - Dolních Heršpicích 10.2.2014





Torzo kříže v poli mezi Chleborádovou ulicí a železniční tratí
Zbytky kříže se nachází v místech, kde kdysi stávala cihelna. Do dnešních dnů se zachoval jen podstavec

Torzo kříže v poli mezi Chleborádovou ulicí a železniční tratí v Brně - Dolních Heršpicích 10.2.2014





Torzo kříže v poli při Havránkově ulici
Zbytky kříže, který nechali zhotovit manželé Grimmovi z Dolních Heršpic v roce 1925 lze spatřit ukryté v houští mezi poli

Torzo kříže v poli při Havránkově ulici v Brně - Dolních Heršpicích 10.2.2014












Kříž na ulici Ořechovská (u OC Futurum)
Jedná se o litinový kříž se stříbrnou figurou Ježíše Krista, který je ukryt v porostu u blízkého parkoviště obchodního domu

Kříž na ulici Ořechovská (u OC Futurum) v Brně - Dolních Heršpicích 28.2.2014






Víc památek jsem v této katastrální části Brna neobjevil. Záměrně ale nezařazuji budovy, kterým budu časem věnovat jiný projekt. Pokud přesto víte o nějakém dalším objektu, který zde není uveden, budu velice rád za každou informaci

Přesnou lokaci všech objektů, které jsem zde uvedl, můžete nyní najít v turistické části mapy.cz , které jsem jako vždy aktualizoval

13 komentářů:

  1. Moc by mě zajímalo, Patriku, jak dlouho ti trvá, než všechny památky objevíš a vyfotíš. Projít celou brněnskou čtvrť musí nějakou dobu trvat. Ty to bereš tak poctivě, že se až stydím. Já fotím v každé obci třeba jenom kostel, po ničem jiném nepátrám.

    OdpovědětVymazat
  2. Ten kontrast mezi panelákama a božími muky je tedy pěkně tvrdej.....

    OdpovědětVymazat
  3. Člověk by ani nevěřil, kde všude se dají Boží muka a kapličky najít.

    OdpovědětVymazat
  4. Já znám jen průmyslově-obchodní část, v té venkovské jsem ještě nebyl.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Hanko je to zhruba tak,že půl dne zabere příprava,pár hodin (v závislosti na velikosti čtvrti) chození a potom tak dva dny zpracování fotek a vyhledání podkladů.Vzhledem k tomu,že články dělám jen po večerech,tak jeden takový článek trvá zhruba týden a to na to musím mít ještě náladu. Právě proto mám hotových jen pár článků i když nafocených mám ještě asi deset brněnských částí.V poslední době na to nějak nemám chuť,alepomalu se tím prokousávám

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: To se stává,když město pohlcuje vesnici   

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Já bych řekl, že je to tím,že ve městě je všechno anonymní a že si lidi všeho míň váží

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Na ten kříž ukrytý pod stromem si pamatuji ještě jako kluk,když jsme tam kdysi zavítaly při dobrodružných výpravách

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: To tedy klobouk dolů, Patriku, tohle bych nezvládla ani náhodou.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Nebo blázen,ale to záleží na úhlu pohledu     

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Každý, kdo propadne podobnému koníčku, je tak trochu blázen, Patriku ... ale neškodný!!!     

    OdpovědětVymazat
  12. Zdravim,nedavno jsem zjistila,ze mí předci byli také Němci z D+H Heršpic. Něco z těchto památek jsem znala,ale našla jsem tu i nové pro mě neznámé památky. Vřelé díky za ně.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Jsem rád, že jsem Vám pomohl přiblížit místo Vašich předků

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji