19. srpna 2014

Zvičina - kostel sv.Jana Nepomuckého

Při svém červnovém výletu do Čech jsem se byl opět podívat na kopci Zvičina, kde je kromě pěkných výhledů k vidění i kostel sv. Jana Nepomuckého, který vám chci dnes představit


Kostel svatého Jana Nepomuckého je římskokatolický filiální kostel na vrchu Zvičina v obci Třebihošť. Je chráněn jako kulturní památka České republiky.
Stavba kamenného kostela na místě původního dřevěného kostelíku zasvěceného Janu Husovi z roku 1584 (dle dochovaných písemností bylo na portálu datum 2. 5. 1560) byla zahájena z podnětu majitele zdejšího panství Ferdinanda Kountínského roku 1706, jehož rod koupil panství Zvičinu (mj. i Dehtov a Třebihošť) roku 1657. Kostel byl stavebně dokončen a zasvěcen sv. Janu Nepomuckému roku 1711. V roce 1804 koupil panství Poličany rytíř František Cecinkar z Birnice a dal kostel opravit a přistavět věž. V této podobě je kostel uváděn ve verších K. V. Raise. Na jaře roku 1873 za bouřky zapálil kostel blesk a shořela střecha věže. Tehdejší majitelka panství Rosa von Hohenlohe odmítla kostel opravit a raději se zřekla patronátu nad ním. Oprava byla provedena v roce 1877 a byla uhrazena z veřejných sbírek. Majitelem kostela se stal okres Hostinné. Poslední velká oprava se uskutečnila v roce 1973.
Pískovcový hlavní oltář s postavou Boha Otce, ukřižovaného Krista a s klečícím Janem Nepomuckým v popředí a Janem Evangelistou a Janem Křtitelem po stranách z roku 1740 je od Jiřího Františka Pacáka, spolupracovníka Matyáše Bernarda Brauna. V roce 1760 byly umístěny na stěny kostela dřevěné konzoly se sochami sv. Jana Papeže, sv. Jana Kapistrána, sv. Jana z Boha, sv. Ivana, sv. Jana Zlatoústého a sv. Jana Almužníka.
Informace jsem převzal z : cs.wikipedia.org

Na Zvičině jsem byl několikrát.
Když jsem zde byl loni, tak se kostel právě opravoval a stálo u něj lešení.

Zvičina - kostel sv. Jana Nepomuckého 28.9.2013

Tenkrát jsem to zkoušel zamaskovat, ale nebylo to ono



Letos už bylo po opravách a tak mě ve focení nic nebránilo

Zvičina - kostel sv. Jana Nepomuckého 14.6.2014

























A to je z kostela sv. Jana Nepomuckého na Zvičině vše.
Příště vám ukáži pár výhledů do kraje, které jsem tam toho dne pořídil

Všechny moje fotografie tohoto kostela najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .

4 komentáře:

  1. Pěkný kostel. Na kachlíkách na stěnách je zobrazená křížová cesta?

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Podle fotek to tak vypadá,ale ve skutečnosti jsem na ně neviděl.Vnitřek kostela je ukryt za mříží a fotky jsou pořízany jen díky zoomu   

    OdpovědětVymazat
  3. Vždycky mě naštve, když chci vyfotit nějakou historickou stavbu a ona je obehnaná lešením. Ty jsi to nevzdal, Patriku, a vyplatilo se. Kostel je krásně opravený, vypadá moc hezky.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Pokaždé,když se dostanu do okolí,tak se na Zvičinu zajedu podívat.Je to místo,s kterým mám spojené pěkné vzpomínky z dětství

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji