6. února 2018

Nové Hrady u Litomyšle - křížová cesta

Dnes vám chci představit křížovou cestu, která se nachází v zámecké oboře v Nových Hradech


Obec Nové Hrady se nachází na křižovatce silnic vedoucích z Vysokého Mýta do Proseče a z Luže na Litomyšl. Název obce je odvozen od skutečnosti, že zde Zdeněk Kostka z Postupic (1442 - 1468) dal na homoli nad obcí zvané Boží Dům (dle prvního kostela v širokém okolí) postavit na místě dřívějšího hradu hrad nový. Obyvatelé nazývali objekt Novým Hradem a tento název se ujal i pro ves v podhradí.

Křížová cesta v Nových Hradech vede od kostela sv. Jakuba Většího na kopec s téměř nepatrnými zbytky bývalého hradu Boží Dům. Její vznik navazoval na stavbu nové fary z roku 1766 vedle kostela.
Křížová cesta za 500 zlatých byla vybudována roku 1767 na náklady čerstvě ovdovělé majitelky novohradského panství hraběnky Anny Barbory Harbuval-Chamaré, na financování stavby se podílela také manželka místního lékaře Anna Slavíková.

Křížová cesta má podobu čtrnácti zastavení v rokokovém stylu. Reliéfní zobrazení výjevů Ježíšova utrpení na pískovcových kvádrech o výšce 2,60 metru jsou dílem litomyšlských sochařů Václava a Bartoloměje Hendrychových. Dvanácté zastavení se do dnešních dnů nedochovalo a je nahrazeno prostým dřevěným křížem. Novohradská křížová cesta je od roku 1958 vedena jako samostatná položka na seznamu kulturních památek.

První zastavení křížové cesty bývalo dříve umístěno na hřbitovní zdi u kostela, v současnosti už je (stejně jako ostatní zastavení) v oplocené zámecké oboře, kam je přístup možný pouze ze zámeckého parku, resp. z okrasné zeleninové zahrady severně od zámku. Od roku 2017 je vstup do zámeckého areálu zpoplatněn !


Nové Hrady u Litomyšle - křížová cesta 22.7.2017




První zastavení




Druhé zastavení




Třetí zastavení




Čtvrté zastavení




Páté zastavení




Šesté zastavení




Sedmé zastavení



Osmé zastavení 




Deváté zastavení




Desáté zastavení



Jedenácté zastavení 




Dvanácté zastavení se do dnešních dnů nedochovalo a je nahrazeno prostým dřevěným křížem



Třinácté zastavení 




Čtrnácté zastavení




A to by bylo z křížové cesty v Nových Hradech vše. Doufám, že se vám toto představení líbilo

Informace k dnešnímu článku jsem převzal ze stránek www.obecnovehrady.cz a www.hrady.cz


P.S: o památkách v Nových Hradech připravuji ještě další články. Konkrétně to bude o zámku, areálu kostela sv.Jakuba Většího a o pozůstatcích hradu i drobných památkách, které jsem zde nafotil

6 komentářů:

  1. Na posledním snímku je vidět, že stoupání bylo nemalé, ale cesta vedla pěknou zelení s krásnými výhledy do luk a polí. Myslím, že to byla zajímavá foto-procházka.

    OdpovědětVymazat
  2. A jdu hledat autobusové spojení!

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Kopeček je to nedlouhý,ale místy dosti prudký. Naštěstí jsem fotil každé zastavení, takže jsem to docela vydýchal     

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Tak s cestou ještě počkej,zkusím ti tu ukázat i další zdejší památky   

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle je moc pěkná procházka. Také jsem si vylezla až nahoru, ale zase když jsme to šli od konírny, tak to nebylo tak namáhavé. Tady se mi fakt moc líbilo.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Taky se mi tam moc líbilo. Celou křížovou cestu jsem si to prošel hned dvakrát! Tedy ne, že bych to původně chtěl,ale měl jsem blbě nastavený foťák,na což jsem přišel až u posledního zastavení       

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji