8. února 2018

Nové Hrady u Litomyšle - zámek

Dnes vám chci představit (podle mého názoru) jeden z našich nejkrásnějších zámků



Obec Nové Hrady se nachází na křižovatce silnic vedoucích z Vysokého Mýta do Proseče a z Luže na Litomyšl. Zdejší dominantou je pozoruhodný rokokový zámek s rozsáhlým přírodním areálem.
Zámek nechal v letech 1774-1777 vystavět hrabě Jean-Antoine Harbuval de Chamaré, který navrhl i základní podobu objektu a dokonce i stavbu osobně řídil. Podrobný stavební návrh vytvořil tyrolský architekt Josef Jäger po vzoru letních sídel ve Francii.
Pro nový zámek bylo vybráno místo na svahu pod starým zámkem, na jehož místě dříve stával gotický hrad. Sklon svahu poskytoval možnost vybudovat efektní terasovitý čestný dvůr, jakož i ornamentálně řešený rokokový park, v němž dochovaný kruhový altán byl budován současně se zahradou po r. 1791. Roku 1779 byl přistavěn pozdně barokní špýchar a v západním křídle zámku vystavěna zámecká kaple s hlavním oltářem (1777) od řezbáře J. J. Procházky.
Budova zámku nebyla nikdy v pozdějších dobách přestavována a sestává ze dvou protilehlých křídel, zrcadlově obrácených, přičemž ze vstupního vestibulu vedou nahoru dvoje schodiště, ústící do hlavního sálu . Zámek je často pro svoji historickou hodnotu a krásu nazýván Malý Schonbrunn či České Versailles.
Rod Chamaré postupně chudnul, a tak začátkem 20. století celé panství přešlo ze jejich držení do rukou nových majitelů, kteří se často střídali a zámek začal pustnout. Až roku 1935 celé panství kupuje pan Bartoň rytíř z Dobenína a ten nechal zámek i celý zámecký areál opravit. Na zdi je dodnes viditelný erb rodu Bartoňů, kde se ve druhém kvadrátu nacházejí dva překřížené tkalcovské člunky jako symbol textiláctví, protože Bartoňové byli textilní magnáti z východních Čech. Posledním majitelem zámku před znárodněním byl textilní továrník Josef Bartoň z Nového Města nad Metují.
Za války byl zámek zabrán Němci, střídali se zde příslušníci Hitlerjugend i SS. V r. 1948 po převzetí moci komunisty majitelé emigrovali do ciziny a zámek se dostal pod státní správu. Do východního křídla byla nastěhována základní a měšťanská škola, v západním křídle byla instalována nádherná expozice rokokového umění (nábytek, sochařská díla, obrazy, porcelán, sklo, kamna), která vydržela do r. 1990, kdy podle nových restitučních zákonů byl veškerý majetek navrácen původním majitelům. Ukázalo se však, že restituenti nemají zájem zámek držet ve svém vlastnictví, a tak jej nabídli k prodeji.
Roku 1997 zchátralý zámek zakoupila rodina Kučerova z Prahy a začala s velkou a nákladnou rekonstrukcí celého zámeckého areálu, která probíhá až dodnes.

Tyto informace jsem čerpal ze stránek cs.wikipedia.org a www.nove-hrady.cz a www.hrady.cz a www.obecnovehrady.cz


Jak už jsem psal v samotném úvodu, pro mě je tento zámek jedním z nejkrásnějších v našich končinách. Pamatuji jeho stav ještě před rekonstrukcí (bohužel fotografie z té doby nemám) a tak stále obdivuji tu neskutečnou proměnu, která se týká nejen samotné budovy zámku, ale i celého zámeckého areálu. A to pořád není vše dokončeno !!!

Nové Hrady u Litomyšle - zámek 22.7.2017




































A to je pro dnešek z Nových Hradů vše.
Doufám, že se vám pořízené fotografie i samotný objekt líbil

13 komentářů:

  1. Opět se ukazuje, že nebýt Pražáků, tak už dávno zmizelo velké množství krásných chalup po celé republice ale i větších architektonických památek.Jako třeba tenhle zámek.... stejnému majiteli, tedy Harbuval - Chamare patřil i zámek a hrad v Potštejně. Tak načala mne už Majka a ty jsi mne dorazil. Já si ten výlet budu muset udělat

    OdpovědětVymazat
  2. Jinak ten zámek je vidět už z dálky, protože jakmile vyjedu autobusem na kopec nad Třebovou směrem na Litomyšl,tak na něj vidím. Je fakt že jsem si ho všimla až na podzim když jsem jela k dceři a teď na něj koukám pokaždý když tam jedu

    OdpovědětVymazat
  3. Tenhle zámek patří už pár let do mého plánu cest. Zatím to nevyšlo a proto ti děkuji za jeho přiblížení jak slovem, tak i krásnými fotkami.

    OdpovědětVymazat
  4. Škoda, že nemáš na fotkách i stav před rekonstrukcí, to porovnání je vždycky zajímavé. Tady už se očividně zamakalo i na zámecké zahradě, která tvoří s budovou nádherný celek. Opravdu krásné místo!

    OdpovědětVymazat
  5. Patriku, byli jsme tam ve stejný týden. Byla jsem timto zamkem nadšená a clanek  ještě nemam napsaný. Fotky budu mit stejné

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Velice obdivuji všechny,kteří se rozhodnou investovat své peníze i úsilí do záchrany památek.A je mi jedno,jestli jsou z Prahy,Brna nebo nebo Kotěhůlek   

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Za sebe můžu říct,že zámek za návštěvu rozhodně stojí.Moc pěkné jsou i zámecké zahrady a parky,výběh pro koně,obora s daňky a jeleny,....   

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Pokud moje články inspirují k návštěvě, tak mě to moc těší.To je totiž hlavní důvod,proč to zveřejňuji   

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Bohužel první návštěvu Nových Hradů jsem absolvoval v době, kdy jsem fotil pouze hrady a jejich pozůstatky.Dnes mě strašně mrzí,že jsem už tenkrát nefotil všechny památky, na které jsem při svých toulkách narazil

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Já se tady zastavil při cestě na dovolenou,protože jsem chtěl dcerce ukázat ten pěkný zámek. Nějak jsem to nedomyslel, protože se tam mým holkám tak zalíbilo, že jsme tam strávili skoro čtyři hodiny! A to jsme nebyli na žádné vnitřní prohlídce     

    OdpovědětVymazat
  11. [7]: To já taky, ale brala jsem to tak, že prostě na vsích je k Pražákům dost velká averze, jenže právě oni jsou ti, kdo dokáží zachránit ty nádherné chalupy které by jinak spadly. Jsou vsi, které vypadají nádherně a to jen díky tomu, že ty chalupy mají "lufťáci" z Prahy. Vidím to když člověk jezdí po Orlických horách. Jsou tam vísky kde už snad není ani jediný domorodec, jen chalupáři a ty chaloupky, no, jak z cukru.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Tak v tom máš samozřejmě pravdu

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji