7. července 2019

V Orlických horách 2019

Ve dnech 31.5. - 2.6.2019 jsem byl s rodinou v Orlických horách a navštívil převážně známá místa. Ovšem viděl jsem i něco zcela nového a neokoukaného



Základnou pro naše širší rodinné setkání byla chalupa v obci Pěčín, která leží v podhůří Orlických hor a je vzdálena asi 10 km severozápadně od města Žamberk. Hned první podvečer jsem si po dešťové přeháňce vyšlápl na jeden z kopců nad obcí a zkusil nafotit zdejší krajinku...

Nad Pěčínem 31.5.2019



Pěčín - kostel Narození sv. Jana Křtitele

Všechny pořízené fotografie naleznete uložené v galerii, která se nachází ZDE


Na sobotu jsme měli naplánovaný výlet k rozhledně Anna na Anenském vrchu (foto z roku 2013 ZDE) , která se nachází v katastru obce Bartošovice v Orlických horách, ale zrovna probíhala rekonstrukce silnice, která nás měla přiblížit na rozumnou vzdálenost a tak jsme museli změnit plány. Nakonec jsme zvolili za cíl procházku v okolí Masarykovy chaty na Šerlichu...

Šerlich - Masarykova chata 1.6.2019


Všechny fotografie (i ty z let 2012-13) najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE


Počasí se začalo kazit a tak jsme z vrcholku hor vyrazili jinam. Nakonec jsme se domluvili, že se naše početná skupina rozdělí a každý zkusí štěstí někde jinde. My si vybrali za cíl zámek v Častolovicích, kde jsme před léty měli smůlu na podmínky a nedalo se kvůli mlze fotit. Ani tentokrát nám štěstí nepřálo, ale pár záběrů jsem přeci jen pořídil. Myslím, že je jasně poznat, co je focené před bouří a co po ní.....

Častolovice (okr.Rychnov nad Kněžnou) - zámek 1.6.2019








Všechny pořízené fotografie naleznete uložené v galerii, která se nachází ZDE


Ten den už jsme nic zásadního nedělali, ale stejně jsem si dokázal natáhnout stehenní sval. V chatě, na schodech !!!

I přes tuto mrzutost jsem si nemohl nechat ujít návštěvu kostela v Neratově. Tohle místo mě kdysi svou úžasnou atmosférou i zajímavým osudem totálně okouzlilo.
Barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie byl postaven mezi lety 1723 a 1733. V roce 1945 po zásahu střelou Rudé Armády vyhořel, za komunismu bylo rozhodnuto o jeho demolici a jen zázrakem nebyl zbourán. Od roku 1992 je kulturní památkou a usilovně se pracuje na jeho obnově. I já tak mohl pozorovat, že od poslední návštěvy v roce 2014 dostal kostel nové báně na věžích, a že bylo opravené schodiště a vybudována nová přístupová cesta. V interiéru jsem tentokrát moc nefotil, protože právě probíhala mše a já nechtěl věřící rušit....

Neratov - kostel Nanebevzetí Panny Marie 2.6.2019











Všechny fotografie (i ty z let 2012,13,14) najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE
Tomuto kostelu jsem již dříve věnoval samostatné příspěvky, které naleznete na následujících odkazech: po návštěvě v roce 2012 ZDE ,  v roce 2013 ZDE a v roce 2014 ZDE



Další místo, které jsem opět navštívil, byl barokní kostel sv. Jana Nepomuckého, který leží v zaniklé vsi Vrchní Orlice na půli cesty mezi Neratovem a Bartošovicemi v Orlických horách. Vznikl na počátku 18. století a jeho stavitelem byl Ital Carl Antonio Reina, který stavěl také poutní kostel v Neratově. Vrchní Orlice byla prosperující vsí s vlastní návsí, hospodou i školou. Zanikla po odsunu původního německého obyvatelstva po druhé světové válce. Údržba kostela nebyla v zájmu vládnoucího režimu a během 70. až 80. let 20. století byl jeho interiér postupně rozkraden a zpustošen. Kostel s hřbitovem je tak mementem kdysi vzkvétající vsi, z níž do dnešních dní zbylo jen několik domů a opuštěný svatostánek, který byl v roce 2012 vyhlášen kulturní památkou. Přesto je stále v havarijním stavu...

Vrchní Orlice - kostel sv. Jana Nepomuckého 2.6.2019















Všechny pořízené fotografie (i ty z roku 2013) najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE
Tomto kostelu jsem v minulosti také věnoval samostatný článek, který najdete ZDE


Poslední místo, které jsem o tom víkendu navštívil, se nachází v Polsku, jen pár desítek metrů od hranic. Vede tam turistický přechod z nedaleké obce Bartošovice v Orlických horách. 
Jedná se o pozůstatky rozsáhlé a velmi zajímavé ruiny několika budov bývalého dvora a zámku či panského domu. Bohužel je areál v soukromém vlastnictví a je obehnán plotem a vstup do něj je zakázán. Přesto jsem pořídil několik snímků, ale jen přes plot...

Niemojów (Polsko) - zřícenina zámku 2.6.2019 










Snímky v plném rozlišení najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE


A to je z víkendu na přelomu května a června v Orlických horách vše. 
Původně jsem chtěl navštívit i jiná místa, ale shoda okolností mě víc neumožnila. No nic, alespoň mám pořád důvod se do těchto končin vracet. Já to tam mám totiž moc rád !!!


4 komentáře:

  1. A zase si šmejdil po mé oblíbené trase! Akorát v Častolovicích jsem nebyla, vypaavili jsme se tam před třema nedělema s malou, jenže v Chocni poblila celý auto, tak jsme se museli vrátit. Ten kostel ve Vrchní Orlici spravuje Sdružení Neratov a stará se v rámci možností o jeho obnovu. Takže doufám, že se jim to podaří stejně jako s tím Neratovským kostelem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to bude tím,že je to i moje oblíbená trasa :) Už tam jezdím po paměti a na mapu se ani nepotřebuji dívat.Jen jsme letos nedělali Zemskou bránu, protože tam bylo tolik lidí,že ani nebylo kam odstavit auto.
      S Vrchní Orlicí to bude asi na dýl, ale je fajn, že kostel je zabezpečený proti vodě a tak by se záchrany mohl dočkat. Sdružení Neratov proto určitě udělá maximum

      Vymazat
  2. Patriku opět parádní článek. I když sis na schodech vyvrtnul kotník, tak jsi statečně odolával. ten kostel je opravdu krásný a snaha o jeho záchranu se cení.
    Zámek je krásný a asi ho zařadím do některého plánu. Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem rád,že tě můj článek inspiruje k dalšímu výletování!
      V okolí Častolovic jsou i další pěkné zámky a památky. Jen asi dva kilometry je zámek v Kostelci nad Ohří, o další asi čtyři kilometry je krásný zámek v Doudlebách nad Orlicí a odtud to není daleko do Rychnova nad Kněžnou nebo do Potštejna,kde je zámek i parádní zřícenina hradu. A i krajina je tam parádní, určitě by se ti tento kout naší země líbil

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji