17. ledna 2013

DRNOVICE U LYSIC

Pro dnešek jsem si připravil další z pozvánek z archivu. Tentokrát se bude jednat o turisticky opomíjenou obec a to o DRNOVICE U LYSIC. Tato obec se nachází asi 35 km na sever od Brna a asi 15 km severozápadně od Blanska.


V mém archívu jsem našel fotografie tří zdejších památek, které jsem pořídil v letech 2007 a 2012. Jeden objekt za tu dobu prošel výraznou opravou

Jako první chci ukázat asi nejznámější památku a to KOSTEL NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE.
Kostel nechal postavit už v roce 1526 Ctibor z Drnovic. Okolo roku 1885 byl kostel zcela přestavěn a další velké opravy proběhly v roce 1945. Poslední opravy byly dokončeny v roce 2000.

Drnovice (okr. Blansko) - Kostel Nejsvětější Trojice 15.6.2012














Další památkou, kterou chci představit je BÝVALÁ TVRZ ležící na břehu rybníka uprostřed obce.
Tvrz byla založena před rokem 1353 Jindřichem z Drnovic, první písemná zpráva pochází z roku 1391. Po husitských válkách Drnovičtí o tvrz přišli, ale na počátku 16.století se vrátili a na tvrzi se usadil Ctibor. Po jeho smrti roku 1544 byla připojena k rájeckému zboží. V roce 1625 byla tvrz naposledy připomínána. V roce 1820 již byla vedena jako špejchar. V roce 1887 bylo velkostatkem hraběte Dubského ke tvrzi přistavěno ještě jedno křídlo a byly v ní zřízeny byty. Po roce 1945 přešla budova do vlastnictví obce. V padesátých letech byl celý objekt přestavěn pro potřeby MNV, v té době byla provedena úprava okolí budovy a rybníka. V pozdější době byla k budově přistavěna vstupní hala se schodištěm. V roce 2012 byla dokončena nákladná rekonstrukce celé budovy

Drnovice (okr. Blansko) - tvrz 9.4.2007


Drnovice (okr. Blansko) - tvrz 15.6.2012








Poslední památkou, kterou bych chtěl dnes představit, je ZÁMEK či spíše STATEK.
Budova bývalého velkostatku je na mapách z 18.století vedena jako zámek. Na jejím průčelí je umístěn erb rodu Piati a Dubských z 18. století. V poválečné době sloužila potřebám státního statku a po jeho zrušení potřebám JZD Lysice . Po roce 1989 přešla budova do majetku několika desítek občanů a podle toho taky vypadá

Drnovice (okr. Blansko) - zámek (statek) 1.4.2007





Drnovice (okr. Blansko) - zámek (statek) 15.6.2012











To by bylo pro dnešek vše. Příště představím zase nějaké známější místo.
Zatím se mějte fajn a já se zase někdy ozvu

7 komentářů:

  1. No to je sakra velké ten zámko - statek. Kostel má stejný tvar věže jak kostel na Mníšku kam jezdíme na chatu, dost mi ho připomíná, a ta tvrz se mi paradoxně snad líbila víc před rekonstrukcí, teď to vypadá jak bývalá nádražní budova než tvrz....

    OdpovědětVymazat
  2. Taky se mi tvrz skoro víc líbila s tím obrostem, než s tou novou fasádou...kdyby to celé nechali krásně obrůst...mělo by to něco do sebe. Ten bývalý zámek předělaný na statek je obrovský...pááni..

    OdpovědětVymazat
  3. [1]:Dnes v budově sídlí mimo jiné obecní úřad a tohle jim určitě přijde reprezentativnější

    OdpovědětVymazat
  4. Tak Lysice mám asi 35 km od domu a maximálně tudy projíždím. Nezastavila jsem se tam už roky.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Já tam byl po dlouhé době loni.Kouknu,jestli mám nějaké zajímavé fotky

    OdpovědětVymazat
  6. Je opravdu dost zvláštní vysázet stromy těsně k budově.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Díky,jsem rád že se ti to líbí Rád ukazuji nezvyklá místa

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji