28. ledna 2013

TEMPLŠTEJN - zřícenina hradu

Dnes bych vám rád ukázal jednu z mých nejoblíbenějších hradních zřícenin - Templštejn neboli Templák, který se nachází asi 3 km od Jamolic, které leží na půl cesty mezi Moravským Krumlovem a Dukovany.


Dříve jsem jezdil k Templáku na čundry. Bývalo to kouzelné místo zarostlé lesem na skále na řekou Jihlavou. Když jsme se tam byly loni po deseti letech podívat (se ženou a dcerkou), byl jsem překvapen, jak je místo vyčištěno. Až díky hledání podkladů k tomuto příspěvku jsem zjistil jak se to stalo, a vy se to dozvíte na konci dnešní prohlídky.

Začnu popisem, který jsem převzal opět z Wikipedie.
Je to jeden z mála hradů založený na Moravě Řádem templářů. Jsou dochovány zbytky paláce, část plášťového opevnění, brána a zbytky studny. Před areálem hradu na kopci jsou také zbytky štítové zdi, založené později. Nádvoří jsou pokryta několikametrovou vrstvou sutin.
Hrad Templštejn byl založen mezi léty 1281-1298. Původně se jednalo o hrad o rozměrech 40 a 30 metrů. Toto jádro se však začalo postupem doby rozšiřovat. To však bylo již za pozdějších majitelů, protože již roku 1312 byl temlářský řád zrušen a majetek zkonfiskován. Hrad koupil Bertold Pirkner a roku 1349 ho prodali jeho synové Přibíkovi ze Šelmberka. Roku 1379 ho vlastnili páni z Lipé, kteří hrad rozšířili a přestavovali. V roce 1482 se hrad stal centrem Osovských z Doubravice. Později však páni z Lipé získali hrad zpět. Poslední majitel Pertold z Lipé se účastnil v letech 1618-1620 stavovského povstání, takže mu bylo panství zkonfiskováno. V té době však byl hrad již pustý, uvádí se, že zanikl již před polovinou 16.století vlivem požáru.

Templštejn (u Jamolic) - zřícenina hradu 4.8.2012

















































Omlouvám se za množství fotek, ale těžko se mi z té stovky vybíralo jen pár snímků.

Ještě malý dovětek, který je i pro mě novinkou:
Do roku 2011 areál nebyl udržován a byl stravován vegetací. Lesy České republiky, které zříceninu vlastnily, ji nabídly v roce 2011 ve veřejné soutěži k prodeji, koupil ji za 1,2 milionu Kč David Hamza, profesí odborník na pozemní stavby. Neplánuje větší stavební úpravy, hodlá zříceninu ve spolupráci s památkáři zakonzervovat s využitím přírodních materiálů a historických postupů. Hodlá si postavit malý dřevěný srub na kraji zříceniny a vybudovat dřevěný most propojující hradbu s palácem. Zatím zde pracuje sám, ale nevylučuje, že se kolem něj vytvoří parta nadšenců.

8 komentářů:

  1. Těmhle lidem děsně fandím, asi kdybych byla mladší a hlavně bez problémů se zády, tak bych šla pomáhat....zachraňovat to co tvořilo naší historii je úžasná věc

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Taky takovým lidem moc fandím

    OdpovědětVymazat
  3. ten je krásný! škoda, že z hranic Plzeňského a Jihočeského kraje je to tak daleko...

    OdpovědětVymazat
  4. [3]:U Otavy jsem taky nebyl a na vaše hrady asi taky jen tak nedostanu,i když jich tam máte taky dost . Musíme se tedy spokojit alespoň s našemi obrázkovými prohlídkami

    OdpovědětVymazat
  5. Nádhera! Taková místa mám moc ráda A jsou to pěkné fotky..

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Dříve jsem jezdíval hlavně na zříceniny hradů,ale tenkrát jsem s sebou nebral foťák. Bohužel.

    OdpovědětVymazat
  7. Tuhle zříceninu znám, není daleko od nás. Byli jsme tam před necelými šesti roky, ale moje fotky, na rozdíl od tvých, za moc nestojí.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Na Tvoje fotky jsem koukal už dávno a rozhodně bych neřekl, že za moc nestojí Dřív to tam bylo zarostlé a pořádně se dá Templák nafotit až teď, co to tam vyčistili

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji