27. ledna 2013

HELFŠTÝN - zřícenina hradu

Dnes bych vás rád pozval na prohlídku zříceniny hradu, který se nachází v Olomouckém kraji, vzdušnou čarou asi 3 km od dálnice D1 na úseku Olomouc (30 km) - Ostrava (70 km)



Popis hradu jsem si opět vypůjčil z WIKIPEDIE . 

Helfštýn (též Helfštejn, Helfenstein) je zřícenina jednoho z největších hradů v českých zemích, který leží asi 3 km jihovýchodně od Lipníka nad Bečvou nad obcí Týn nad Bečvou. Hrad založil protiprávně počátkem 14.století pravděpodobně mezi léty 1306-12 slezský šlechtic Friduš z Linavy na pozemcích drahotušského panství.
Král Jan Lucemburský hrad po trestné výpravě roku 1312 Fridušovi odňal a postoupil jej Vokovi z Kravař. Vokův syn Ješek z Kravař vedl soudní spor s Čeňkem z Drahotuš, který se hájil tím, že hrad byl postaven na jejich panství, ale Helfštejn zůstal Kravařům. Hrad výrazně rozšířil Lacek z Kravař a Helfštejna.
V roce 1444 koupil hrad Vok ze Sovince. O dvacet let později drželi helfštejnské panství Kostkové z Postupic, od roku 1475 Vilém II. z Pernštejna. Příslušníci rodu z Pernštejna hrad dále rozšiřovali a opevňovali.
Od roku 1554 bylo zboží v držení pánů z Ludanic, roku 1580 je vyženil s Kateřinou z Ludanic Petr Vok z Rožmberka. I za těchto držitelů docházelo k rozšiřování hradu, ze kterého se stala významná pevnost. Za Petra Voka došlo i k zbudování reprezentativního renesančního dvojkřídlého paláce podle projektu italského architekta Baldassara Maggi.
Roku 1593 koupil Helfštejn Hynek Bruntálský z Vrbna, tomuto rodu byl však hrad po bitvě na Bílé hoře zkonfiskován a dostal se do držení kardinála Františka z Ditrichštejna.
Až do roku 1656 sloužil hrad jako vojenská pevnost, poté bylo rozkazem opevnění zrušeno a výzbroj převezena do Olomouce. V 17. století byl hrad poničen a dále chátral.
Majetkem rodu Ditrichštejnů zůstal hrad až do počátku 20. století, kdy z něj zbyla zřícenina.

Rozsáhlé zříceniny jsou nyní postupně rekonstruovány, koná se zde řada kulturních akcí, k nejznámějším patří setkání uměleckých kovářů Hefaiston.

Helfštýn - zřícenina hradu 11.6.2011






























































A to je pro tentokrát vše. 
Doufám, že se vám dnešní prohlídka líbila. 

Všechny moje fotografie této zříceniny najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE .
Zatím se mějte fajn a já se zase někdy ozvu

12 komentářů:

  1. Krásně opravovaný hrad, je to radost vidět jak se některé památky zase probouzejí k životu

    OdpovědětVymazat
  2. paráda nádhera! miluji středověk a hrady! skvěle nasnímáno

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Hrad je veliký a dá se projít bez průvodce

    OdpovědětVymazat
  4. Na Helfštýně jsem nikdy nebyla a koukám, že to byl hrad velmi rozsáhlý. Skoro bych o něm nemluvila jako o zřícenině, bylo na něm provedeno spousta práce a hrad pomalu dostává svou původní podobu. Je to nádhera.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Hrad se postupně opravuje od roku 1911,ale práce je tam stále dost.Přesto si myslím,že rozhodně stojí za návštěvu

    OdpovědětVymazat
  6. Helfštýn je krásný hrad, byli jsme tam s přítelem dvakrát, podruhé před více než pěti roky, a v obou případech jsme zastihli umělecké kováře. Tenkrát jsem ještě nebrala focení moc vážně.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Muselo být zajímavé koukat na kováře jak vyrábí ty umělecké kousky, kterých je na hradě plno. Já je nefotil,ale žena si jich většinu zvěčnila

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Zajímavé to bylo, viděli jsme tam i kovářského Mistra, úžasně vypadal i on. Měl bílé vlasy a vousy, fakt sekáč! ... a k tomu neskutečně zručný.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásně jsi nám (spíš mě) hrad představil. Udělal jsi spoustu zajímavých fotek. Mohla jsem si hrad virtuálně projít, když už se na něj nikdy nedostanu. Je od nás moc daleko.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Díky Právě proto jsem založil tento blog - abych mohl ostatním ukázat zajímavá místa které jsem navštívil

    OdpovědětVymazat
  11. Můj milovaný hrad. Jezdíme tam často i na akce Hefaiston a jiné, ale je jasné, že se nevyhnem davůn lidí. I mně se jednou podařilo nafotit celý hrad bez lidí, jako vám. To se musí vystoupat tam ve velkých vedrech, kdy jsou všihni u vody. My tedy chodíme pěšky z nádraží Lipník a to bývám po vyšplnáhí nahoru unavená, ale na hradě vždycky pookřeju.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Já tam byl dvakrát a vždycky na lenocha, tedy autem

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji