29. dubna 2014

Holubice (u Brna) - památky a zajímavosti

Dnes bych vám chtěl představit památky a zajímavosti obce, která se nachází asi 15 kilometrů východně od Brna.


Holubice jsou poměrně velkou obcí a najdeme ji jihozápadním směrem od Rousínova a severozápadním směrem od města Slavkova u Brna. Obec se rozkládá v historické oblasti slavkovského bojiště a na pravém břehu řeky Rakovec. Kolem severního okraje obce vede dálnice D1 a severovýchodní částí obce prochází silnice vedoucí z Brna přes Slavkov do Kyjova a nebo do Uherského Hradiště. Ve východní části obce je důležitá železniční křižovatka a to tratí Brno - Prostějov a Brno - Kyjov. V okolí obce se rozprostírají pole. Holubicemi vede trasa naučné stezky Bitva u Slavkova.
První písemná zmínka o obci je z roku 1371 a byla majetkem pánů z Vildenberka. Do konce 15. století se v držení obce vystřídala řada šlechtických rodů a koncem 15. století získává obec rod Gedeonů. V obci stávala tvrz s poplužním dvorem, ovčírnou a mlýnem. V roce 1629 se majitelem obce stává kardinál František z Dietrichštejna a obec je připojena ke slavkovskému panství.
Tyto informace jsem převzal z : www.turistika.cz


Většina lidí zná Holubice jen jako exit z dálnice D1. Ten, kdo kouká na můj blog pravidelně, si možná vzpomene, že jsem tu kdysi ukazoval fotky netradiční betonárky, která se u této obce taky nachází. Ale Holubice mají na svém území další zajímavé objekty a ty bych vám chtěl dnes představit. Budu postupovat tak, jako by jsme se touto obcí procházeli

A začínám u již zmiňované betonárky, která stojí mezi dálnicí D1 a starou silnicí Brno - Vyškov. Návrh vzhledu tohoto objektu navrhl designér ZAPA betonu, architekt Jan Rada. Čtyři zásobní sila jsou přetvořena v obří obsluhu děla, které je vytvořeno z dalších součástí stavby.

Holubice u Brna - betonárna 11.4.2013


 Článek o tomto objektu najdete ZDE .

Nedaleko od betonárky, u silnice z Holubic ke státní silnici č.430 z Brna do Vyškova, se nachází památník obětem Bitvy tří císařů, který byl slavnostně odhalen 24.května 2003. Ke zřízení přispěli jak obec Holubice, tak i uniformovaná jednotka Adámci z Holubic a Československá napoleonská společnost (ČSNS). Na 3,7m vysokém žulovém pomníku je umístěna podobizna maršála Murata. Jedná se o zvětšenou kopii pamětní medaile od Karla Zemana. Okolí pomníku je určeno pro pietní uložení kosterních pozůstatků, které se na bývalém bojišti stále nacházejí. Je zde umístěno i jedno z pozorovacích stanovišť bitvy.

Holubice u Brna - památník obětem Bitvy tří císařů 1.2.2014










Od památníku obětem Bitvy tří císařů se vydáme přímo do obce. Cestou narazíme na školu a před ní stojící kříž z roku 1894

Holubice u Brna - kříž před školou 1.2.2014




Pokud půjdeme dál, tak zhruba ve středu obce je k vidění kaple sv. Gottharda, která pochází z 18.století a je zapsaná v seznamu kulturních památek

Holubice u Brna - kaple sv. Gottharda 1.2.2014












Před kaplí sv. Gottharda stojí kříž, o jehož historii se mi bohužel nepovedlo nic zjistit

Holubice u Brna - kříž u kaple sv. Gottharda 1.2.2014






Od kaple sv. Gottharda se vydáme do menšího kopce, kde se nachází řada dalších památek. Největší z nich je kostel sv. Václava.

Chrám svatého Václava stojí nad obcí na jejím jižním konci. Jedná se o stavbu poměrně mladou. Byl dokončen a slavnostně předán věřícím 14. července 1929. Patron chrámu, český kníže sv. Václav, byl zvolen symbolicky. V roce 1929 uplynulo od jeho mučednické smrti rovných tisíc let. Celý chrám byl postaven z darů a sbírek podle návrhu Ing. arch. Stanislava Kučery. Vybavení chrámu bylo pořízeno také ze sbírek a darů, stejně tak i nové varhany instalované v roce 1989. Velkých oprav a se kostel dočkal v letech 1974 a 1999. Zpočátku byly v chrámu instalovány čtyři zvony. Ty byly ale během nacistické okupace konfiskovány. Nových zvonů se chrám dočkal až v roce 1972. Tentokrát už jsou jen tři.

Holubice u Brna - kostel sv. Václava 1.2.2014
















Kříž, který stojí přímo před kostelem, pochází z roku 1898 a věnovali jej manželé Frankovi

Holubice u Brna - kříž před kostelem 1.2.2014






Mezi kostelem sv. Václava a místním hřbitovem stojí pomník občanům Holubic, kteří padly ve světových válkách.

Holubice u Brna - pomník padlým (u hřbitova) 1.2.2014





Za další památkou se budeme muset vydat na zdejší hřbitov. Moravské hřbitovy většinou nejsou tak zdobné jako ty v Čechách a proto tam většinou nefotím. Tady mě ale zaujala vstupní brána

Holubice u Brna - brána na hřbitov 1.2.2014




Jedinou výjimkou, kterou na moravských hřbitovech od letoška fotím, jsou hlavní (ústřední) kříže. Ten v Holubicích pochází z roku 1888

Holubice u Brna - hlavní kříž na hřbitově 1.2.2014








Poslední památku, kterou jsem v Holubicích objevil je kříž z roku 1856, který stojí nedaleko kostela, u polní cesty vedoucí do obce Blažovice

Holubice u Brna - kříž u polní cesty do Blažovic 1.2.2014






A to je vše, co jsem v Holubicích objevil. Při pátrání na internetu jsem zjistil, že této obci se zatím takhle nikdo nevěnoval, což mě docela překvapilo. Je možné, že jsem něco přehlédl a proto bych byl velice rád za jakoukoli doplňující informaci.

Přesnou lokaci všech objektů, které jsem zde uvedl, můžete nyní najít v turistické části mapy.cz , kterou jsem jako vždy aktualizoval. Tedy až na tu betonárku, tu nevím, jak bych tam dostal

21 komentářů:

  1. všechny objekty jsou moc hezké a zvláštní. Tu betonárku už jsem někde viděla. Je to dobrý nápad. Kapličky jsou také pěkné, ale moc se mi líbí kostel se svou netypickou věží nebo spíš zase s trochu jinou věží, než jsme zvyklí. I brána na hřbitov je pěkně vyvedená.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Betonárku jsem tu měl loni na jaře

    OdpovědětVymazat
  3. Abych se přiznala, tu betonárku moc nemusím, z loňska se na ni pamatuji, ale jinak je všechno úžasné, Patriku. Kostel sv. Václava je dost neobvyklý, ale moc pěkný, líbí se mi nápis nad hřbitovní bránou i brána samotná, krásné jsou kříže, ... musela bych vyjmenovat všechno. Fotky jsou velice, velice zdařilé!

    OdpovědětVymazat
  4. Ta betonárka je zvláštní. Možná lepší, než pokroucené tubky a šedivý beton. Ovšem snímek památníku s betonárkou v pozadí, to je děs!

    OdpovědětVymazat
  5. Betonárka je nepřehlédnutelná i z dálnice. Taková veselá kopa. přijde mi to jako dobrý nápad obveselit jinak nezáživné šelmostroje k výrobě betonu a tím je propojit s historickým místem bojů.Máš nějaké fotky "Staré pošty", která je poblíž a je také spojena s Bitvou tří císařů? Její historie stojí také za pozornost.

    OdpovědětVymazat
  6. Ta betonárka senzačně doplňuje památník tří císařů, záběr na ni a památník je skvělý. Všechny dnešní památky jsou zajímavé. Mě zaujal kostel sv.Václava. Na první pohled je znát, že je to novější stavba, ale musím uznat, že je to stavba vydařená a pěkná.

    OdpovědětVymazat
  7. DĚKUJI za první fotky! před čtrnácti dny jsem jel okolo těch obřích vojáků busem do Vyškova, teď si jemohu prohlédnout v plné kráse! samozřejmě kostel je parádní, ale tam se to očekává, že? přeji krásný magický večer!

    OdpovědětVymazat
  8. Moc pěkný kostel a betonárka nemá chybu!   

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Starou poštu zatím nemám,ale je v plánu   

    OdpovědětVymazat
  10. [4]: Bez té betonárky se to těžko fotilo. Stojí přímo za památníkem

    OdpovědětVymazat
  11. [6]: I mě se ten kostel líbí.Je takový netradiční   

    OdpovědětVymazat
  12. [7]: No vidíš Draku,alespoň někomu se to líbí

    OdpovědětVymazat
  13. [9]: Někdy mi připadá, že nám počasí dělá naschvály, třeba slunko svítí všude, jenom ne tam, kde potřebujeme.   

    OdpovědětVymazat
  14. Holubice jsou plné krásných památek.

    OdpovědětVymazat
  15. Kostel je zajímavý tou soustavou střech.

    OdpovědětVymazat
  16. [16]: Myslím si,že většina obcí má nějakou tu památku,jen to chce se pořádně koukat   

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Teď je tam most a obchvat,takže tuto obec zná málokdo   

    OdpovědětVymazat
  18. Kulím tady oči, jak Holubice v 90 letech prokoukly Krásně jsi vše vyfotil - všechny kříže, kostel, brána na hřbitov. Já jsem velký staromilec a zrovna minulý týden jsme si s manželem říkali, že příště pojedeme po staré cestě O co všechno přicházíme kvůli dálnici ( já vím, že obec provozem dopravy trpěla), do takto odstrčených obcí málokdo odbočí z dálnice. A je to škoda

    OdpovědětVymazat
  19. [20]: A od toho tu jsem já,který ty zajímavosti nafotí a ukáže ostatním   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji