5. ledna 2020

Jeskyně poblíž Ochozu u Brna 29.12.2019

Po hodně dlouhé době jsem se byl podívat do volně přístupných jeskyní, které se nacházejí poblíž Ochozu u Brna



Ta hodně dlouhá doba se rovná víc jak třiceti letům. Tehdy jsme tam jezdili s kamarády na objevné cesty a prolézali kdejakou škvíru, jestli tam není nějaká jeskyně. Byly to krásné časy a velice rád jsem na to vzpomínal, proto je s podivem, že jsem tam nejezdil i později. 

K opětovné návštěvě mě přivedlo hned několik okolností. Hlavní z nich bylo počasí, které koncem roku 2019 u nás nestálo za nic, a touha podniknout nějaký výlet s dcerkou, když už jsem měl nějaké to volno. Dalším impulsem byla štědrovečerní pohádka, kde se jedna z těchto jeskyní objevila. A tak jsme v neděli 29.12.2019 vzali baterky a společně s dcerkou vyrazili...


Auto jsem nechali na parkovišti Pod Hádkem a dál pokračovali procházkou údolím Říčky. Po necelých dvou kilometrech jsme už stáli před první jeskyní, a to Liščí dírou. Do této 21 dlouhé jeskyně jsme jako kluci lezli po břiše, ale dnes bych se tam nevešel. Ten vchod se asi nějak zmenšil, nebo spíš já jsem nehorázně přibral.....

Liščí díra - jeskyně poblíž Ochozu u Brna 29.12.2019



Ani dcerce se tam samotné nechtělo lézt a tak jsme pokračovali dál...


Další zastávkou, byť jen u vchodu, byla Ochozská jeskyně která je prý jednou z nejhezčích krasových jeskyní ve střední Evropě. Byla objevena v roce 1831, ale z důvodů nepředvídatelného zatopení podzemní vodou je do jeskyně umožněn vstup jen párkrát do roka a to tentokrát nebylo... 

Ochozská jeskyně 29.12.2019




Další zastávkou byla velká tunelovitá jeskyně Pekárna, která má vstupní portál až 6 metrů vysoký a 23 metrů široký. Představuje i významné archeologické naleziště, které je chráněno jako kulturní památka České republiky. A ona si zahrála v té výše zmiňované pohádce....

Jeskyně Pekárna 29.12.2019







A v této jeskyni jsem nafotil i svého posledního motýla v roce 2019. Mimochodem, bylo to moje úplně první pozorování tohoto druhu...

Píďalka jeskynní - Triphosa dubitata,  jeskyně Pekárna 29.12.2019 

V této jeskyni jsem pozoroval i několik spících netopýrů, ale k jejich nafocení jsem měl špatné vybavení. Můj kompakt není totiž na takové snímání úplně vhodný, a baterky které jsme měli sebou, nebyly zrovna nejsilnější. Taky stativ jsem si sebou nevzal, ale na běžné prohlížení nám výbava stačila.


Další navštívená byla jeskyně Netopýrka, která je dlouhá 120 metrů a uvnitř se nacházejí dva větší dómy. Bývala tu kdysi i krápníková výzdoba, ale ta byla časem zničená....

Jeskyně Netopýrka 29.12.2019








I v této jeskyni jsem pozoroval netopýry, ale lepší záběr se mi opravdu pořídit nepovedlo..


Poslední navštívenou tohoto dne byla jeskyně Švédův stůl. 
V této asi 30 metrů dlouhé průchozí jeskyni byly v minulosti objeveny důkazy přítomnosti jak jeskynních medvědů a hyen, tak neandrtálců včetně lidí mladších kultur...

Jeskyně Švédův stůl 29.12.2019 







To by bylo z této procházky asi tak vše, a doufám, že se vám prohlídka líbila, i když pořízené fotografie nejsou zrovna výstavní. 
Mě osobně se tam líbilo strašně moc a velice vážně uvažuji o tom, že se do Pekárny a Netopýrky ještě někdy zajdu podívat. Ovšem s lepším osvětlením a se stativem, aby z toho byly hezčí záběry!

Všechny moje snímky z jeskyní poblíž Ochozu u Brna najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE.


P.S:
V okolí údolí Říčky se nachází  přes 20 jeskyní, o čemž se můžete přesvědčit třeba na Mapách.cz, odkud jsem čerpal i informace k tomuto článku.  Většina je ale buď přímo nepřístupná, nebo nepřístupná pro mě (díky mým rozměrům)



6 komentářů:

  1. Zajímavý svět, tyhle jeskyně. Já se svou fóbií z nízkých stropů bych asi nevlezla do té Liščí ani jako malá. Takže když do jeskyně, tak s nejmíň třímetrovým vlezem! Náhodou netopejr je pěkně zachycený v té své kukličce z křídel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jeskyně zbožňuji a naštěstí to podědila i dcerka, takže do nich mám s kým chodit. Ženu bych tam nedostal,protože ta má fobii z pavouků.
      Spící netopýři vypadají moc zajímavě, ale nafotit je nějak kloudně se mi nedařilo,což nechápu,když jsem dokázal nafotit toho motýla. To stejné mám s ptáky,ti se mi taky nedaří

      Vymazat
  2. Do neznámých jeskyní bych se asi bála vstoupit. Je fakt, že jsme na Slovensku také prozkoumávali podobné jeskyně na našich velkých vandrech...Ale bylo nás více a tak měl možná člověk větší odvahu a hlavně v mládí člověku mnohé nedochází. Švédův stůj je pro tramping jako stvořená. Díky za tuhle výpravu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neznámé ty jeskyně byly pro nás, když jsme je jako kluci prolézali. Dnes se dá všechno najít na internetu, ale tenkrát to bylo to pravé dobrodružství !!!
      Švédův stůl, ale vlastně celá tahle lokalita, byla vyhlášeným trampským cílem, jenže vůbec netuším, jestli dneska ještě někdo takhle chodí. Doba se změnila,lidi taky....

      Vymazat
  3. Pro jeskyně mám slabost, i když z nich mám i respekt. Jedna známá mi vyprávěla, jak jako děti prolezly každou díru u Rudického propadání a párkrát měla problém dostat se ven.
    Díky ale za tipy na ně. Až se jednou dostaneme zase do tohoto kraje, ráda některé z nich přidám na seznam výletů. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám z dětství v jeskyních pár zážitků, z kterých bych se teď jen těžko oklepával! Naštěstí jsme tehdy byli odolní a nepřemýšleli moc nad tím, co všechno by se mohlo stát. Díky tomu jsem na jeskyně nezanevřel a pořád je mám moc rád. A těší mě, že i dcerka je zbožňuje !!!

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji