23. ledna 2020

Rozhledna Eliška na Stachelbergu

Dnes vám chci představit dřevěnou rozhlednu, která stojí cca 10 km severně od Trutnova - jen kousek od vojenské pevnosti Stachelberg, kterou jsem představoval v minulém příspěvku...



Rozhledna stojí na návrší nad místní částí Trutnov - Babí.
Její výška dosahuje 24,5 metru, přičemž vyhlídkové plošiny se nachází 9,4 metru a 20,8 metru nad terénem. Vzhledem i použitým materiálem navozuje představu typické vojenské pozorovatelny.
Jedná se o dřevěnou konstrukci s ocelovým kruhovým schodištěm, přičemž viditelné prvky jsou z kulatiny, nosné prvky podest z hraněného řeziva.
Z vyhlídkových plošin je za dobrých podmínek vidět na Jestřebí hory, Libavské sedlo, Vraní hory, Orlické hory, Zvičinu a východní část Krkonoš - Rýchory. Z rozhledny je dobře patrný i průběh trutnovské linie pohraničního opevnění a současně také rozlehlý areál stachelberské pevnosti.
Rozhlednu nechalo postavit město Trutnov díky dotaci z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci projektu Euroregionu Glacensis „Místa plná rozhledů v Euroregionu Glacensis“, který zahrnul v průběhu roku 2014 výstavbu nových rozhleden (nebo opravy několika stávajících rozhleden) na české i polské straně hranice.
Rozhledna Eliška (pojmenována podle česko-polské královny Elišky, manželky krále Václava II.) byla navržena společností Agroprojekce Litomyšl s.r.o.  Za cca 2,7 mil. Kč ji postavila v období duben až říjen 2014 firma Elektroin s.r.o. z Náchoda.  Po kolaudaci z 3. listopadu 2014 byla rozhledna slavnostně otevřena v úterý 11. listopadu 2014.

Předchozí informace jsem čerpal ze stránek  www.idnes.cz   a  www.kudyznudy.cz  a  rozhledny.webzdarma.cz 
  

Při návštěvě této rozhledny v červenci 2018 jsem měl opět smůlu na počasí. Byl docela silný opar a navíc většinou zataženo, ale občas přeci jen prokouklo přes mraky sluníčko a tehdy jsem pořídil následující záběry...

Rozhledna Eliška na Stachelbergu 15.7.2018
















Za lepších podmínek se odtud dá jistě vidět mnohem víc, ale jak jsem psal výše, tentokrát se mi s focením až tak nedařilo. Třeba to napravím někdy příště...


Všechny moje snímky z tohoto místa najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE



4 komentáře:

  1. No jo, ale ta rozhledna by se správně měla jmenovat Richenza, to bylo pravé jméno druhé manželky Václava II. české královny Elišky Rejčky. Tu Rejčku jí vymyslela jako hanlivé pojmenování jiná Eliška, Eliška Přemyslovna, která svou macechu nesnášela, dcera Václava II. z manželství s Gutou a pocházelo zkomolením jména Richenza. ;-) Výhledy i tak moc pěkné....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvoje znalosti bych chtěl mít!
      Ale název Eliška se mi líbí víc než Richenza

      Vymazat
  2. Prima výhledy a rozhledna, na kterou bych se možná vydrápala. Rozhleden stále přibývá....:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však se o nás říká, že jsme rozhlednová velmoc! Není to tak dlouho, co jsem někde četl, že jich u nás stojí přes 400 !!! Na tak malou zemičku to je myslím obrovské číslo, ale mě to těší, protože já mám rozhledny rád !!!

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji