25. října 2013

Jedlová v Orlických horách - kostel sv.Matouše

Pro dnešek jsem si připravil nějaké snímky kostela sv. Matouše v Jedlové, což je dnes součást Deštné v Orlických horách


Informace k dnešnímu příspěvku jsem převzal z : www.orlickehory.net a cs.wikipedia.org

Barokní kostel sv. Matouše byl postaven v letech v letech 1737 - 41. Obnoven r. 1835, neboť dva roky předtím vyhořel. Za první republiky se dočkal nové střechy a byl ve výborném stavu. Před 2.světovou válkou sloužil místním německým obyvatelům, Jedlová měla tehdy 650 obyvatel. Po odsunu byl kostel i okolní hřbitov poničen, od roku 1958 uzavřen a ponechán svému osudu. Úřady, které tento kostel za stavební památku ani nepovažovaly, neposkytovaly žádné finanční prostředky, údržba se tudíž neprováděla a objekt postupně chátral. Obrat nastal po roce 1989. V devadesátých letech provedl rychnovský úřad alespoň nejnutnější záchranné práce. Nyní se postupně rozběhla další rekonstrukce, z části z peněz Evropské unie.
Bohoslužby se v kostele nekonají. Kostel slouží dieceznímu centru života mládeže Vesmír a je volně přístupný.



Deštné v Orlických horách - Kostel sv. Matouše v Jedlové 29.8.2013























A to je pro dnešek vše. Příště se koukneme na místní zničený hřbitov
Do té doby se mějte fajn a já se zase podle možností ozvu

P.S: všechny moje fotografie tohoto kostela najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE

13 komentářů:

  1. Prokletí vysídleného a za bolševiků znoviu osídleného pohraničí.....ale mate mne proč když se tam nekonají bohoslužby tam mají oltář?

    OdpovědětVymazat
  2. No, při bližším ohledání vidím, že je na tom kostel hůř, než se z některých venkovních fotek zdálo. Průčelí je hodně špatné a uvnitř taky zatím nic-moc. Potěšující je, že už se kostelíku blýská na lepší časy a dělníci se činí na jeho záchraně.

    OdpovědětVymazat
  3. Mne zase mate letopočet vzniku, 18 století. Podle kruhové stavby bych jej řadila k mnohem starším stavbám.

    OdpovědětVymazat
  4. Teda je tam práce jak na katedrále. Přitom krásný kostel!

    OdpovědětVymazat
  5. Kostel je nádherný, Patriku, i když hodně poničený. Fotky skvělé, jako vždy, hlavně ty po slunci. V protisvětle se fotí mnohem hůř.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Že by vzpomínka na lepší časy? A nebo čekání na nové lepší časy?   

    OdpovědětVymazat
  7. [2]: Při bližším pokoukání kostel nějakou obnovou prošel.Je to vidět třeba na věži.A podle toho ,co jsem viděl,by na tom mohl být už příští rok o mnoho lépe   

    OdpovědětVymazat
  8. [3]: Když jsem pátral po minulosti stavby,byla tam zmínka o tom,že kostel byl postaven na místě staršího dřevěného kostela.Třeba použili původní základy

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: Na fotkách to není až tak vidět,ale ten kříž byl krásně nasvícený sluníčkem.V tom prostředí to bylo opravdu mystické   

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Však jsem Ti to říkal,že se fotilo samo

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Tak je to vždycky, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Viděl jsem fotky z doby docela nedávné a tam byl kostel opravdu před zřícením.Naštěstí to vypadá,že se ho podaří zachránit

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji