1. října 2013

Bělá u Liberka - kostel sv.Jana Nepomuckého s dřevěnou zvonicí

Dalším naším zastavením byl kostel sv. Jana Nepomuckého s dřevěnou zvonicí v Bělé u Liberka


Informace k dnešnímu příspěvku jsem převzal z www.obec-liberk.cz

Barokní kostel svatého Jana Nepomuckého byla původně kaple, existující již roku 1691. V roce 1734 se přikročilo k přístavbě větší kaple, ze staré se stala sakristie. Bylo to na podnět Franze Biedermanna, rodáka z Bělé, který byl později komorníkem kardinála v Salzbruku. Věnoval na ní své dědictví. S výsledkem nebyl údajně spokojen, investici s finanční podporou ostatních zopakoval a kaple byla rozšířena na kostel. Další rozšíření následovalo v roce 1771. Farnost patřila v létech 1735 až 1771 k Nebeské Rybné, v dalším období 1771 až 1853 k Liberku. Samostatná bělská farnost s farou byla ustavena v roce 1853. Kostel je kamenný, barokní a jednolodní. Dva zvony pocházejí z let 1731 a 1783. Z původního zařízení z 18. a 19. století mnoho nezůstalo.

Bělá u Liberka - Kostel sv. Jana Nepomuckého 28.8.2013











Již více jak 5 let je kostel bez bohoslužeb, neboť děkanství v Rychnově nemá zájem o jeho udržování. Věřících je prý málo a na opravy nejsou peníze.


Vedle kostela stojí dřevěná zvonice a kamenný kříž, původně dřevěný. Nechal ho postavit Josef Schroefel, chalupník z čísla popisného 53.

Bělá u Liberka - dřevěná zvonice u kostela sv. Jana Nepomuckého 28.8.2013




Bělá u Liberka - kříž před zvonicí u kostela sv. Jana Nepomuckého 28.8.2013




U kostela se nachází i starý hřbitov. Z náhrobků mnoho nezbylo, ale něco jsem přeci jen nafotil

Bělá u Liberka - hřbitov u kostela sv. Jana Nepomuckého 28.8.2013 












V obci je i malá kaplička a velké množství křížů, polních kapliček, božích muk, soch svatých, svatých obrázků, převážně silně poničených až úplně zničených. Tyto památky jsem neměl možnost nafotit, protože jsem cestoval autem a ne všude se dá zastavit.

Na druhou stranu jsem navštívil ještě další místa, ale to uvidíte zase někdy příště.
Do té doby se mějte moc fajn

17 komentářů:

  1. Kostel je v žalostném stavu.   Katolická církev je dost bohatá, aby si mohla opravu dovolit. V tom přece nemá hrát počet věřících roli. Mají tu být třeba pro jednoho člověka. Hlavně, že sídla vyšších hodnostářů jsou samé zlato!

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně to mne napadlo, jak píše Jarmilka. Tak trochu mi to zavání pokrytectvím. Majetky chtěli vrátit, ale starat se o ně "nemohou". Jenže ono to bylo vždy tak, že kostelíček se opravoval z milodarů věřících a těch je tam málo, takže i milodary mizivé. Mnohé náhrobky na hřbitově jsou umělecká díla.

    OdpovědětVymazat
  3. Jó, církev....natahovat pořád ruce aby někdo jiný než věřící přispěl. A přitom vlastní majetky za miliardy a další se jim budou vracet. Další "Zapomenuté světlo".....

    OdpovědětVymazat
  4. Líbí se mi ta střecha kostela pro svou kombinaci barev, té šedé a červené to spolu moc sluší. Kolik má katolická církev peněz nevím a ani vědet nechci, vím jen, že naše Církev bratrská si musí napřed našetřit a pak se teprve může pustit do nutných oprav. Tomu kostelu držím palce, aby se oprav dočkal dřív než spadne.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Že by to bylo tím,že zvonice je pro všechny a kostel jen pro někoho ?

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Náhrobky,co jsou na fotkách,jsou všechny co tam zůstali

    OdpovědětVymazat
  7. Kostel je sice hodně zbědovaný, Patriku, přesto však nádherný. I dřevěná zvonice je zajímavá, mám ráda šindelové střechy a poslední dobou jsem jich potkala docela dost.

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Já bych neřekl,že je to místo hororové.Na mě působí strašně opuštěně

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: To se nevylučuje, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  10. Kostel je pěkný, škoda, že je v tomhle stavu. A fotečky jsou jako vždy velmi povedené..

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Děkuji,dělal jsem co šlo   

    OdpovědětVymazat
  12. Všimla jsem si, že na náhrobcích jsou německá jména a text psán v němčině. Na kříži je vyryt rok 1853-1878. Setkala jsem se s hřbitovem napůl českým současným a napůl německým starým, neudržovaným.

    OdpovědětVymazat
  13. Zdravím, možná jdu s informacemi trochu později ale......Uvedla  bych pár informací na pravou míru

    OdpovědětVymazat
  14. [17]: Děkuji moc za doplňující informace a přeji Vám hodně úspěchů ve snaze oživit toto místo. Velice si vážím lidí, kteří obětují svůj čas i prostředky na to,aby zachránili jakýkoli historický objekt.A u kostela to platí dvojnásob. Máte můj veliký obdiv !!!

    OdpovědětVymazat
  15. Zdravím, rád bych doplnil několik informací. Již druhý rok probíhají opravy kostela. Aktuální informace z průběhu oprav a kulturních akcí jsou dostupné na https://www.obec-liberk.cz/aktualne/fotogalerie/ze-zivota/bela/

    J. L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je ovšem výborná zpráva, za kterou vám moc děkuji !!! Budu na to myslet, až se zase někdy budu potulovat v tomto kraji

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji