4. února 2014

Zlín - Lesní hřbitov

Dnes vám chci ukázat pár snímků ze zajímavého, ale deštivého hřbitova


Nejprve pár slov o minulosti tohoto místa:
Starosta Tomáš Baťa podal městskému zastupitelstvu 20. 6. 1930 návrh na zřízení Lesního hřbitova na ploše 20 ha. Výměrem okresního úřadu v UH roku 1931 bylo povoleno zřídit Lesní hřbitov. Součástí bylo schválení hřbitovního řádu a poplatků. Projektován byl panem Gahurou, inspiraci si přinesl Tomáš Baťa z Ameriky a lesního hřbitova Bor u Č. Lípy kolem roku 1909. Hlavní myšlenka byla zřídit hřbitov, který by byl vzdálen od průmyslového ruchu a rychle se rozrůstajícího města. Bylo tím vyřešeno pohřbívání na 100 let - plánovalo se s 30 000 hrobovými místy při době tlení 15 let. Prvním pochovaným byl syn MuDr. Gerbece, dalším pak byl zakladatel továrny a města Tomáš Baťa (14. 7. 1932). Hřbitov byl vysvěcen v roce 1932 ThDr. Hejšlem a v roce 1934 byla vybudována nová cesta na Lesní hřbitov.
V současné době je na Lesním hřbitově evidováno 11 583 hrobových míst, z toho tradičních do země 2 733, urnových míst 3 365 a vsypových míst 4 464.


Důvodem mé cesty na Zlínsko byl pohřeb, kterého jsem se zúčastnil jen jako řidič. Místo smutečního obřadu jsem se vydal na prohlídku zdejšího netypického hřbitova. Na prohlídku jsem neměl moc času a ani počasí mě tentokrát nepřálo a tak jsem pořídil jen pár snímků

Zlín - Lesní hřbitov 20.1.2014






Většina náhrobků je v podobném duchu jako na následujících snímcích


Nejslavnější jsou náhrobky rodiny Baťů







Narazil jsem i na další známé jméno


Potom už jsem fotil jen náhrobky, které se něčím odlišovaly










A to je vše. Víc fotografií jsem nepořídil.
Hřbitov je rozlehlý a na jeho prohlídku jsem měl opravdu jen krátký čas. Navíc docela silně pršelo

26 komentářů:

  1. Hodně zajímavé místo. Škoda že nejsou všechny hřbitovy takhle koncipovány....Jo Karel Zeman a jeho filmy

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Umístnění v lese dává tomu hřbitovu úplně jiný rozměr.Je to opravdu zajímé místo,jen mě mrzí,že pršelo a bylo tak málo času

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to vidím poprvé. Velmi zvláštní řešení. Údržba takového hřbitova je jistě dosti náročná. Zajímavý byl i ten náhrobek s keři rostoucími v desce.

    OdpovědětVymazat
  4. Jéje,mi velmi dobře známý hřbitov.Každý rok tam chodím na dušičky. A s tou rozlehlosti máte pravdu.Za den člověk téměř neobejde.

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: O tomto hřbitově jsem věděl už dlouho,ale na vlastní oči jsem ho viděl poprvé.Nic podobného jsem u nás ještě neviděl

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Je to opravdu zajímavý hřbitov,hodně netradiční.Docela mě překvapila vzdálenost od města.Řekl bych,že to je tak pět kilometrů a navíc do kopce.Myslím,že pěšky se k němu moc nechodí   

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavý hřbitov...na jedné fotce jsou náhrobní kameny zasazeny přímo v mechu a to vypadá opravdu pěkně...

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Nic podobného jsem taky zatím neviděl

    OdpovědětVymazat
  9. Každý rok tam na ty dušičky vždycky prohodím pár slov s těmi babičkami co tam potkám.Tak pěšky se tam opravdu nechodí,jednak dálka,jednak fakt že je to po hlavní cestě,takže žádná hezká procházka. Zlíňakům tam jezdí Pravidelná MHD. A mmj.kousek od hřbitova je i pozůstatek hradu Zlín,o kterém téměř nikdo neví. A u mě má vroubek,ještě jsem tam nbyl,takže letos.

    OdpovědětVymazat
  10. Lesní hřbitov, je dobrý nápad. Tak trochu mě to připomíná ty židovské, které taky bývají v přírodě a jsou jakoby její součástí. Škoda toho počasí, v létě za sluníčka, musí být ve stínu stromů, nádherně.

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Zbytky hradu jsem měl zakreslené v nějaké staré mapě,ale podívat jsem se tam nebyl.V seznamu věcí,které bych chtěl navštívit tento objekt nemám,takže předpokládám,že se nedochovalo žádné zdivo.A pokud tam nejsou alespoň tři kameny tvořící zeď,tak na taková místa většinou nechodím   

    OdpovědětVymazat
  12. [10]: Lesní hřbitov je úplně jiné místo posledního odpočinku,než jsme zvyklí.Musím se přiznat,že se mě hodně líbil i za deště

    OdpovědětVymazat
  13. Máte pravdu,na hradě nezůstal, jak se říká "kámen na kameni", a vzhledem k tomu,že Vaše práce tady je dělaná pro "normální" turisty / v tom dobrém slova smyslu/,tak těm by asi foto nějakého příkopu či valu nic neříkalo.Pro mě je ale i takové místo velmi zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  14. Lesní hřbitov jsem ještě nikdy nenavštívila. Je fajn, že jsou uchovány informace o jeho založení, ráda jsem si je přečetla a dozvěděla se něco nového.

    OdpovědětVymazat
  15. Je to moc krásné místo.Je to zajímavé,jsem tady poprvé a našla jsem na tvých snímcích hrob pána,kterého jsem znala.Děkuji. Nic není náhoda.

    OdpovědětVymazat
  16. [13]: Kdysi jsem na podobná místa taky chodil,ale s úbytkem volného času a hlavně se situací,kdy už jsem nejezdil sám,jsem tato místa vyřadil ze svých plánů   

    OdpovědětVymazat
  17. [14]: S tím prvním hrobem jsem měl štěstí.Náhodou jsem na něj narazil a protože mě zaujal,tak jsem ho vyfotil.Až doma jsem zjistil,co to je za místo   

    OdpovědětVymazat
  18. [15]: To je opravdu velká shoda okolností

    OdpovědětVymazat
  19. To je nádhera, lesní hřbitov. Baťa měl skvělou myšlenku. Díky za představení.

    OdpovědětVymazat
  20. Jako školačka jsem viděla lesní hřbitov na okraji Hradce Králové. Moc se mi líbil.

    OdpovědětVymazat
  21. [19]: Baťa to viděl jinde,ale zasadil se o realizaci tohoto hřbitova pro Zlín.Byl to vizionář

    OdpovědětVymazat
  22. [20]: O lesním hřbitově u Hradce slyším poprvé,ale je fakt,že jsem po tom nikdy nepátral.Třeba se někdy poštěstí a nakouknu i tam   

    OdpovědětVymazat
  23. [21]: Je fakt, že za Ostravou na Kyjovicku taky znám jeden lesní hřbitov. To je ale hřbitůvek. :)

    OdpovědětVymazat
  24. To je pohádkový hřbitov, Patriku, úžasně romantický, tam by se mi moc líbilo! Ještě jsem žádný lesní hřbitov neviděla, i když židovský hřbitov v Třebíči je vlastně taky v lese.

    OdpovědětVymazat
  25. [25]: Nic si z toho nedělej, já se v Třebíči narodila a židovský hřbitov jsem navštívila a vyfotila teprve nedávno.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji